Jump to content

Recommended Posts

Är det någon som har erfarenhet av Diablo preator U7140? Har uppdaterat min till senaste version "38" från deras hemsida. Har monterat Airaid intake filter, men när jag laddar in tunen (Airaid Kit) i bilen så går motorn otroligt ojämt och det "ryker och bolmar". Airaid kitet är monterat av US Ford i Göteborg, så jag utgår från att det är rätt monterat.

// Håkan

Jag har till 99% svaret på ditt bekymmer!!!

Airaid använder en så kallad MVT (Modular Ventury Tube) eller nått sånt.

Ta bort luftfiltret, ta bort MAF mätaren. Sen tar du ut en plast röret som sitter där som gör så bilen går som den ska fast du inte tunat den.

När man mappar bilen så tar dom normalt "bort" MVTen i mappen så bilen ska gå bra med mera luft.. Nu får inte din bil det, så därför ska du ta bort denna.

Skriv gärna här när du testat! Råkade ut för exakt samma sak!

//Danne

Tack Linde, jag skall testa detta till helgen. Återkommer med en rapport.

Några frågor:

Hur kom du på detta?

Kan man vara säker på motorn får rätt blandning om tar bort den mätaren?

Har du kört länge utan den mätaren?

Märkte du någon skillnad med eller utan tunen/mätaren?

// Håkan

Jag läste det i nått papper till luftfiltrer kittet, sen så påpekades detta för andra när dom hade problem på bilar i USA.

Jag har kört hela sommaren.

Det är inte en mätare utan ett rör i röret som gör att röret blir mindre i diametern så mindre luft kan passera. Det är alltså bara ett plaströr du tar bort.

mustang_mvt.jpg

The secret to AIRAID’s new 2005-2008 Mustang GT V8 Intake System is the Modular Venturi Tube which is found inside the intake. The removable MVT assures correct air/fuel ratios at all rpm ranges. It is also removable for additional air flow capabilities with customer-provided custom electronic tuning

´

Saxat från: http://www.airaid.com/450-172_ford.asp

Det är alltså så att med "röret" intakt kan man köra med detta kit utan att tuna om bilen.

Lägger man på en tune förväntas man ta bort röret för att få rätt bränsle/luftblandning.

Läste på sidan som du (Linde) länkade till att Airaid ger 17 hästkrafter mer effekt utan data tunen. Intressant om det stämmer eftersom ett sådan kit "bara" kostar 295 dollar + frakt å tull/moms eller 3900:- hos till exempel Motorcentralen.

// Håkan

Ja fast det där med hästar får man nog ta med en nya salt antar jag.

Men det låter ju trevligt när man växlar i lite högre varv. Psuuu :)

Hoppas det löser sig för dig, men det är jag nästan 100 på.

//Danne

Klockrent - det var det röret som skulle bort. Nu går den hur fint som helst. Fick på Ford Racing slutdämpare idag oxå - sicket sound. :D

Synd att säsongen är över nu - ställer in den på söndag :(

Tack för hjälpen Linde.

// Håkan

Det va så lite så! Bara trevligt att kunna hjälpa till!

Jo va till garaget idag har haft den avställd i 3 veckor.

VARJE gång jag kommer dit, får jag ett smajl på läpparna som e så mysigt. O det där pirret man fick när man träffa tanten. Mustangerna e fan underbara!

Weee! :oops:

Läste på sidan som du (Linde) länkade till att Airaid ger 17 hästkrafter mer effekt utan data tunen. Intressant om det stämmer eftersom ett sådan kit "bara" kostar 295 dollar + frakt å tull/moms eller 3900:- hos till exempel Motorcentralen.

// Håkan

Har sett en före/efter test av Predator Tuner + Steeda CAI och det gav 16 hästar på bakhjulen. Dock, inte märkte jag nån skillnad mer än ljudet, tror jag, kanske, fast lite bättre blev det väl va...jo......eh ;) Man vill ju tro iallafall, halleluja !

  • 10 months later...
Klockrent - det var det röret som skulle bort. Nu går den hur fint som helst. Fick på Ford Racing slutdämpare idag oxå - sicket sound. :D

Synd att säsongen är över nu - ställer in den på söndag :(

Tack för hjälpen Linde.

// Håkan

har köpt ett steeda CAI.

undrar gör det någon skillnad att plocka bort plaströret då eller det är skitsamma där?

//mvh Alex

Klockrent - det var det röret som skulle bort. Nu går den hur fint som helst. Fick på Ford Racing slutdämpare idag oxå - sicket sound. :D

Synd att säsongen är över nu - ställer in den på söndag :(

Tack för hjälpen Linde.

// Håkan

har köpt ett steeda CAI.

undrar gör det någon skillnad att plocka bort plaströret då eller det är skitsamma där?

//mvh Alex

Vet inte om det sitter nått sådant på Steedas CAI:s men det har nog pernolf koll på. Vänta ska du se att ett svar kommer.

jo svaret kommer :)

Airaids luftfilterkit fungerar annorlunda jämfört med steedas, med airaids kan man fortfarande ha samma diameter på MAFen som orginal, då behövs ingen ny tune. men steedas MAF har större diameter än oirginal och då krävs en ny tune.

så en diablo predator eller sct xcalibrator är verktyget man ska ha till steedas kitt.

jo svaret kommer :)

Airaids luftfilterkit fungerar annorlunda jämfört med steedas, med airaids kan man fortfarande ha samma diameter på MAFen som orginal, då behövs ingen ny tune. men steedas MAF har större diameter än oirginal och då krävs en ny tune.

så en diablo predator eller sct xcalibrator är verktyget man ska ha till steedas kitt.

jaha okej! :)

jag köpte en diablo predator till. så ska programmera ikväll oxå... :) fast instruktionsboken är j-vligt flummig. :?

nån som vet vilket program det är som gäller? 93 oktan?

och hur många extra hästar har man att tjäna på att ytterligare programera parametrarna själv sen?

och där stod att dom rekommendera att man skulle plocka bort 3 säkringar (radio b.la) behövs det eller det går ändå?

och hur många extra hästar har man att tjäna på att ytterligare programera parametrarna själv sen?

och där stod att dom rekommendera att man skulle plocka bort 3 säkringar (radio b.la) behövs det eller det går ändå?

Tja, tror inte du får mer hästar av att skruva själv ! Ändra luft/bränsleblandning kan ju ge något men då måste du veta åt vilket håll du ska skruva. Åk till någon som kan bromsa och tuna bilen så blir det bäst. Oktantalet beror ju på vad du tänker köra på. Själv ändrade jag fram och tillbaks beroende på om jag skulle köra på 95 eller V-power.

Plocka bort säkringar ? Varför då ? Stäng av allt som drar ström så är du OK. Det är tråkigt om du tappar ström mitt i en transfer av en tune

och hur många extra hästar har man att tjäna på att ytterligare programera parametrarna själv sen?

och där stod att dom rekommendera att man skulle plocka bort 3 säkringar (radio b.la) behövs det eller det går ändå?

Tja, tror inte du får mer hästar av att skruva själv ! Ändra luft/bränsleblandning kan ju ge något men då måste du veta åt vilket håll du ska skruva. Åk till någon som kan bromsa och tuna bilen så blir det bäst. Oktantalet beror ju på vad du tänker köra på. Själv ändrade jag fram och tillbaks beroende på om jag skulle köra på 95 eller V-power.

Plocka bort säkringar ? Varför då ? Stäng av allt som drar ström så är du OK. Det är tråkigt om du tappar ström mitt i en transfer av en tune

jag tänkte ju alltid köra 98. men jag var ute o satte på CAI nu samt tunade bilen, blev 93 oktan(USA). och alltiing gick bra, inga haverier! :)

var även ute o provkörde bilen och kan säga att jag blev förvånad. trodde ej att det skulle göra nån stor skillnad egentligen men j-vlar vilken skillnad! var ganska storskillnad genom hela registret och insugsljudet blev ju lite häftigare ;)

har köpt ett steeda CAI.

undrar gör det någon skillnad att plocka bort plaströret då eller det är skitsamma där?

så en diablo predator eller sct xcalibrator är verktyget man ska ha till steedas kitt.

Vi är sct-återförsäljare, hör av dig om du är intresserad av att köpa eller vill fråga något.

har köpt ett steeda CAI.

undrar gör det någon skillnad att plocka bort plaströret då eller det är skitsamma där?

så en diablo predator eller sct xcalibrator är verktyget man ska ha till steedas kitt.

Vi är sct-återförsäljare, hör av dig om du är intresserad av att köpa eller vill fråga något.[/quote:3h5820ep]

okej. har som sagt redan köpt predatorn så.

förresten nån som vet om man kan ta bort det att gasen saktar sjunker ner efter man gasat upp den med en diablo?

hra försökt läsa mig till det men min engelska e lite rostig... :)

Jag köpte en race tune från Bama chip som jag aldrig har lyckas lägga över i bilen. Får ett felmeddelande typ "bad rec size..."

Tydligen är det ett mjukvarufel i Predatorn "version 38". På Diablo forumet rekomenderar dom att man nergraderar mjukvaran. Nu ser jag att man nyligen har släppt ytterligare en uppgardering "Release 9r02".

Är det någon som har haft samma problem och testat med den nya releasen?

// Håkan

har köpt ett steeda CAI.

undrar gör det någon skillnad att plocka bort plaströret då eller det är skitsamma där?

så en diablo predator eller sct xcalibrator är verktyget man ska ha till steedas kitt.

Vi är sct-återförsäljare, hör av dig om du är intresserad av att köpa eller vill fråga något.

okej. har som sagt redan köpt predatorn så.

förresten nån som vet om man kan ta bort det att gasen saktar sjunker ner efter man gasat upp den med en diablo?

hra försökt läsa mig till det men min engelska e lite rostig... :)[/quote:u0r3zz4k]

ingen som vet? :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...