Jump to content

Featured Replies

comment_44746

I eftermiddags när jag var ute och körde fick jag plötsligt meddelandet Engine Fail Safe Mode och bilen stängdes av! Startade om bilen och den fungerade som vanligt i några minuter sen fick jag samma felmeddelande + att motorlampan började att lysa. Körde till polar lite försiktigt och kollade det som gick att kolla. Manualen sa att det inte är någon fara att köra bilen men skall in på verkstaden så fort som möjligt. Bilen verkar stängas av vid lite högre varv. Väl på motorvägen fungerade var det inga problem.

Vid första tillfället kändes det som om motorn gick orent att den bara gick på några cylindrar vid ett kort tillfälle. Gogglade på Engine Fail Safe mode och fick en himla massa träffar på personer som har fått samma fel. Men tyvär inga lösningar. I morgon åker jag och lämnar in bilen hos Exclusive cars så får dem göra en felsökning.

Jag hämtade ut bilen igår och den funkade klockrent (även i lite högre varv) hela gårdagen samt idag på förmiddagen. Jag tankade 95 igår kan det ha något med saken att göra? Halva tanken har tagit slut när felet uppkom. Ska jag fylla på med 98 oktan?

Jag ringde och frågade säljaren om han har haft något liknande problem men påstår sig inte ha haft det. Jag skulle tror att han talar sanning och att jag troligen har haft otur.

comment_44748

Det där låter ju inte trevligt.

Om jag vore du skulle jag åka till Grufman Bil i Järfälla (http://www.grufmanbil.se) Dom kan det där, iof kan säkert Exclusive det oxå, men jag har svårt för bilhandlare :)

Slocknade motorlampan sen och förblev släckt?

Att det har något med oktanen att göra, kan jag inte tänka mig. Har i 90% av sommaren kört på 95.

//Danne

• Author
comment_44750

Då kör jag till Grufman Bil, tror faktiskt att förra ägaren alltid har lämnat sin bil där för fix och service.

Nej motorlampan har inte slocknat utan lyser. bilen fungerar i normalt i lugnare tempo men vid snabbare accelrationer blir det Engine Fail Safe mode.

Jag tar och åker till Grufman i morgon!

comment_44755

Jag får själv att motorlampan lyser.

Detta har jag kollat upp och det beror på att de främre lamdasonderna är nerflyttade på min. Då jag har Long Tube Headers. Har mappat om den för detta men det lyser endå. Så antar att nått har blitt galet.

Dock går inte bilen in i Failsafe Engine Mode, till våren skall den lämnas in hos Grufman så dom får titta på saken.

• Author
comment_44780
Kom efter lunch.. innan lunch tar chefen flyglektioner (multiengine-certet är snart i hamn).

:-)

Tjena,

Jag ska försöka komma in efter lunch.... Ska se om jag kan ta senare lunch idag. Jag ringer före jag åker för att se hur mycket ni har att göra.

• Author
comment_44795
Kan tillägga att det nog är TPS-givaren som har fuxXxat sig. Rätt vanligt på 05'or. Då går bilen vääääldigt slött. Tror vi har en ny på hyllan om jag inte missminner mig. Men somsagt, efter lunch!

Tack för hjälpen! Oerhört proffsigft att hjälpa till trotts att jag inte hade bokat någon tid!

STORT tack!

comment_44796
Kan tillägga att det nog är TPS-givaren som har fuxXxat sig. Rätt vanligt på 05'or. Då går bilen vääääldigt slött. Tror vi har en ny på hyllan om jag inte missminner mig. Men somsagt, efter lunch!

Tack för hjälpen! Oerhört proffsigft att hjälpa till trotts att jag inte hade bokat någon tid!

STORT tack!

Löste det sig eller? Va vare för fel isåfall?

//Danne

• Author
comment_44798

STORT tack!

Löste det sig eller? Va vare för fel isåfall?

//Danne

Ja det löste sig på plats. Tror att det var TPS-givaren som han skrev i ett tidigare inläg (vad det nu är :shock: )

Nu går bilen som en Dragster!

comment_44833
Det där låter ju inte trevligt.

Om jag vore du skulle jag åka till Grufman Bil i Järfälla (http://www.grufmanbil.se) Dom kan det där, iof kan säkert Exclusive det oxå, men jag har svårt för bilhandlare :)

Slocknade motorlampan sen och förblev släckt?

Att det har något med oktanen att göra, kan jag inte tänka mig. Har i 90% av sommaren kört på 95.

//Danne

Inget fel på Exclusives Verkstad / Serviceavdelning...

Är juh inte bilsäljarna som har hand om den biten ;)

Tror Exclusive och Gruffman är de 2 främsta ¨på framförallt Mustanger i Sverige, så de är nog lika bra båda två :)

/Jocce