Jump to content

Startar när hon vill


Recommended Posts

Min 67:a, med C4, krånglar.

Aut.choken är för närvarande bortkopplad (spjället fastbundet), och då kan det bli ett antal startförsök innan motorn går såpass rent att jag kommer iväg.

Vad som händer (oftare och oftare) är att det inte blir snurr på startmotorn (inget fel på den eller på reläet). Först efter 10-talet försök och irriterad väntan så behagar hon gå igång. (Påminner mig om något helt annat .... :oops: )

Det finns väl nån slags kontakt på lådan eller växelreglaget som skall bryta strömmen till startreläet när reglaget inte är i P-läget?

Min gissning är att det är där det spökar (glappar) - tändningslåset är kanske också tänbart som skurk.

Någon som har teorier eller, ännu bättre, praktiska erfarenheter?

Hälsn.

Lasse

PS

Ni vet väl att Ohms lag inte gäller för bilar?

Link to comment
Share on other sites

Alla bilar med automatlåda jag stött på och kan minnas startar i parkerings- eller neutralläge

Förutom remdrivna DAF/Volvo förstås, dem startar man med växeln i om jag inte minns fel. Men det är ju å andra sidan ingen traditionell automatlåda heller.

Link to comment
Share on other sites

Hej, ta bort växelväljaren ( och konsollen om du har). Där ser du kontakten och kan lätt brygga den och kolla om det är fel eller ej.

Tändlåset har jag själv gått igenom: Lirka av bottenrosetten ( det är den mångpoliga kontakten som sitter fast i själva nyckellåset.

Ta bort låset och kolla med Ohm-mätaren om det sluter i startläge.

Det enda som krävs, är akrobatiska kunskaper när man ligger uppochner med ryggstödet i knävecket, ratten i midjan och allt blodtryck i öronhöjd.

:--:--

Link to comment
Share on other sites

Neutral kontakten sitter på växellådan.

Mustanger med FMX låda har kontakten i konsolen

Kontakten är ofta glapp och trasig och den är dessutom justerbar.

Om skruvarna lossnar till den så hamnar den lätt i fel läge.

Har du tur så är det bara en justering som behövs.

Tillfälligt går det koppla förbi den för att felsöka men kör aldrig utan den.

En ny sådan är billig att byta

SW877-B.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...