Lars Brisman Posted October 26, 2007 Report Posted October 26, 2007 Min 67:a, med C4, krånglar.Aut.choken är för närvarande bortkopplad (spjället fastbundet), och då kan det bli ett antal startförsök innan motorn går såpass rent att jag kommer iväg.Vad som händer (oftare och oftare) är att det inte blir snurr på startmotorn (inget fel på den eller på reläet). Först efter 10-talet försök och irriterad väntan så behagar hon gå igång. (Påminner mig om något helt annat .... )Det finns väl nån slags kontakt på lådan eller växelreglaget som skall bryta strömmen till startreläet när reglaget inte är i P-läget?Min gissning är att det är där det spökar (glappar) - tändningslåset är kanske också tänbart som skurk.Någon som har teorier eller, ännu bättre, praktiska erfarenheter?Hälsn.LassePSNi vet väl att Ohms lag inte gäller för bilar? Quote
Janne Holm CMC1740 Posted October 27, 2007 Report Posted October 27, 2007 Prova att starta med spaken i neutralläget då ser du om det är glappt feljusterat vid lådan. Jag fick samma problem då jag bytte motorkuddarså jag måste trycka spaken framåt för att startaegenkonstrurerad startspärr Quote
Lars Brisman Posted October 27, 2007 Author Report Posted October 27, 2007 Janne,Jag fattar lite dåligt;Om allt är som det skall - kan man då starta med växelspaken i N-läge?Hade jag i så fall ingen aaaning om...Hälsningar,Lasse Quote
Janne Holm CMC1740 Posted October 28, 2007 Report Posted October 28, 2007 Janne,Jag fattar lite dåligt;Om allt är som det skall - kan man då starta med växelspaken i N-läge?Hade jag i så fall ingen aaaning om...Hälsningar,LasseJapp, vet i och för sig inte om det gäller alla automatlådor Så ut i garaget och prova Quote
Nenne Posted October 28, 2007 Report Posted October 28, 2007 Alla bilar med automatlåda jag stött på och kan minnas startar i parkerings- eller neutrallägeFörutom remdrivna DAF/Volvo förstås, dem startar man med växeln i om jag inte minns fel. Men det är ju å andra sidan ingen traditionell automatlåda heller. Quote
Svedis Posted October 29, 2007 Report Posted October 29, 2007 Hej, ta bort växelväljaren ( och konsollen om du har). Där ser du kontakten och kan lätt brygga den och kolla om det är fel eller ej.Tändlåset har jag själv gått igenom: Lirka av bottenrosetten ( det är den mångpoliga kontakten som sitter fast i själva nyckellåset.Ta bort låset och kolla med Ohm-mätaren om det sluter i startläge.Det enda som krävs, är akrobatiska kunskaper när man ligger uppochner med ryggstödet i knävecket, ratten i midjan och allt blodtryck i öronhöjd. Quote
Per Berglund Posted October 29, 2007 Report Posted October 29, 2007 Neutral kontakten sitter på växellådan.Mustanger med FMX låda har kontakten i konsolenKontakten är ofta glapp och trasig och den är dessutom justerbar.Om skruvarna lossnar till den så hamnar den lätt i fel läge.Har du tur så är det bara en justering som behövs.Tillfälligt går det koppla förbi den för att felsöka men kör aldrig utan den.En ny sådan är billig att byta Quote
Laslo Posted October 29, 2007 Report Posted October 29, 2007 Är inte besiktningen rätt kinkig på att neutralstarspärren ska fungera också? Quote
Per Berglund Posted October 29, 2007 Report Posted October 29, 2007 Är inte besiktningen rätt kinkig på att neutralstarspärren ska fungera också?Den måste fungera.Man vill inte av misstag få igång motorn med en växel i. Quote
Lars Brisman Posted November 2, 2007 Author Report Posted November 2, 2007 Det var neutralkontakten som var glapp.Tack pöjkar för råd & tips!/Lasse Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.