Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Flera blåa nyanser? :roll:

Enligt alla rön så skall det bara finnas två blåa färger

till FORD motorer.

En mörkare blå som används från 66-73 .

En ljusare blå som användes på 351W denna blåa färg

användes i första hand på motorer 69-70, anledningen

till att den fanns (enligt ryckte) var för att verkstäder skulle

kunna skilja 351W mot 302 vid service efter som dessa är

lika till utseende. :wink:

Hej!

Jag har nyligen köpt 2 burkar från Hansen (PLK205 "Old Ford Blue") i tron att färgen skulle stämma med den originale Ford nyans som min 66:a sprutades med.

Jag har provsprutat lite på en plåtbit men jag tycker färgen är för ljus om man jämnför med vad jag har set på flera olika renoveringar och i mina Mustangböcker.

Förvirringen blir total när jag jämnför med det underste färgskiktet på min luftrenare. Det stämde väldigt väl med PlastiKote färgen från Hansen.

Jag har forskat lite vidare och enligt gurun Bob Perkins så är följande färger MCA gödkände nyanser för Ford Corporate Blue:

-DupliColor 1606 "Dark Ford Blue" (Produkt: Engine Enamel)

-Krylons "Dark Ford Blue"

-PlastiKote 1134 "Royal Blue" (Produkt: Ultra Enamel)

Produkterna ovan är tydligen svåra att få tag på i Europa och för PlastiKotes del verkar det inte som om att den godkända färgen ovan har samma nyans som de motorfärger som levereras från Hansen. Ska tillägga att jag inte har testat det andra alternativet PLK224 "Ford Dark Blue" som finns hos Hansen.

Akzo Nobel har som Göran har skrivit en godkänt färg "Mustang-Mot-Blå". Jag kollade detta och den är absolut inte lätt att få tag på om man bor på västkusten. Efter lite sökande så hittade jag fram till att färgen kan beställas hos Tinter AB i Kollered (031-997083).

Skulle vara intressant om någon har fått fram MCA godkänt nyans på andra sätt.

Mvh/Anders