Jump to content

Förberedelser inför vinterförvaring?


Rock_N_Ron

Recommended Posts

Nu lider min 1:a Mustang-säsong mot sitt slut (snyft) & då kommer ju den självklara frågan upp: Hur ska jag förbereda pärlan inför vinterförvaringen på bästa sätt? Jag har en plats i ett varmgarage, så det är inga problem, men frågan är vad som ska/bör göras innan bilen ställs dit?

Hjälp, tack!

Bilen är en –65:a HT, by the way…

Link to comment
Share on other sites

Jag förbereder mig med en gravöl med kompisen, för nu dröjer det 5-6 månader innan nästa tur. :--

För bilen gör jag ingenting, mer än kopplar bort batteriet. Den rullas några meter varje månad. SÅ skillnaden mot sommaren är ju inte så stor.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar tvätta bilen utvändigt och invändigt. Brukar även göra en service på bilen så att jag ser om jag behöver meka med bilen under vintern. Har även fulltank i bilen så att jag vet att det inte kommerr nån fukt och gör så att tanken rostar innefrån.

Sen blir det pilsner :D och mer mekandes med räser saaben

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Om du förvarar bilen i varmgarage så är det inga större problem,

byt olja o filter NU, koppla bort batteri 64½ t.o.m. 1:a datorforden

omkring mitten 80, om du inte har uderhållsladdning så gör en

egen sådan 1:gång månaden med en vanlig batteriladdare. :?

Jag brukar sätta upp en lapp i garaget där jag skriver varje månad

som bilen skall stå i förväg, välj ut ett datum exempel dag 20, ladda

upp batteri tills det blir fullt inte längre, kryssa över månaden

som du gör detta är också ett underbart sätt att se hur fort

månaderna går, eller kvar tills det är åkdax igen. 8)

Starta också gärna upp och varmkör om du har möjlighet, backa

ut och kör lite framåt bakåt, problem med rost i tanken är mer

för den som har bilen där temperaturen går upp och ner ofta. :?

Ett problem är att bensinen idag är att den är färskvara det är

därför bra att tillsätta någon typ av konservering eller tripak:(

Ställ en gammal långpannan på golvet under automatlådan

om du har sådan, oljan blir lättare att ta hand om, mycket vanligt

med lite oljeläck från automatlådor när dessa står under en

längre tid. :(

Tryck i lite extra luft i däcken exempel 3kg detta för att få

behålla rundheten, gör det också lättare att flytta bilen med hand-

kraft, flytta gärna på bilen någon gång i månaden. ;)

Link to comment
Share on other sites

Byta olja är som sagt viktigt att göra nu och inte på våren.

Varmköra motorn är väll bra men kör den länge och riktigt varm.

Korta kör stunder är inte bra då det blir kondens om den inte går riktigt varm.

Nått år hade jag bilen på firman och var där tvungen köra ut den då och då med resultat att oljan var ask-grå av vatten på våren och en massa klet.

Var iochför sig stora temp skillnader som förvärrade.

I varmgarage är det mindre fara

En annan sak som kanske är lite overkill men har man exempelvis en nybyggd motor så se till att kylarvattnet inte kommer från vanliga hushållskranen.

Köp avjoniserat vatten som bromsar ner oxidation och utfällning av kalk och andra ämnen i motor och kylare.

Väldigt billigt att köpa i 20-liters dunk.

Men som sagt kanske overkill. :?

Själv gör jag inget annat än oljebyte.

Men å andra sidan mekar jag varje vinter så visst blir det omvårdnad ändå.

Rivstarta vintersesongen med fixa en tilltyglad dörr och måla garageväggen med passande motiv! :--

Link to comment
Share on other sites

Kör 2000 mil innan oljebyte med alla "vanliga" bilarna. 200 mil med Mussen.

Så frågan varför rutinmässigt oljebyte varje vinter? Med fortfarande ljus syntetolja så svarade oljeleverantören "varför?" när jag skulle byta så ofta. Bilen startas ju kanske varje månad, så varför byta oljan? De korrosionshindrande egenskaperna är viktiga och finns kvar.

Men det blir väl lite storm om detta, som livar upp denna regniga höstdag?

/Svedis :--

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Enkelt förklarat är att om oljan har sot i sig alltså

brun eller svartfägad har oljan gjort sitt jobb d.v.s

smort och tvättat eller samlat upp smuts = byte. 8)

Varför byte, därför att den smuts sjunker till botten

i oljetråget, vid uppstart så tar alltså olje-

pumpen upp detta först, en del av denna smuts

hamnar i filtret men långt ifrån allt. :shock:

Denna smutts har också frätande ämnen i sig som är

av olämpligt typ för b.l.a. gamla lager mm. :?

Det jag skrivit har mer med mineralolja att göra, syntet

är som JAG skrivit olämplig i gammla V8or, syntet olja

kan vara lämplig vid en helrenoverad motor men inte

i en gammal eller orenoverad. :shock:

Att syntetoljan, om du nu har en sådan i din motor inte

är sotfärgad eller brunfärgad kan vara att den tvättat

bort sot och uppbyggda avlagringar från ställen där det

borde vara kvar, motorn är alltså ren från alla avlagringar. :?:

Ett resultat av användande av syntet på en gammal inkörd

motor brukar bli att det knackar och väsnas mer än om du

använder mineral av den tjockare typen. :?

Allt detta har med gårdagens mått (toleranser) och dagens

mått toleranser att göra, för talade man om 100 delar idag

eller rättare under senare delen av 70talet blev det mer

frågan om 1000delar. :roll:

Allt som är skrivet här av mig är min egen uppfattning av det

hela med olja, lite fakta finns i detta skriveri i alla fall, vilket

svammel. :oops:

Det är också så att det finns olika sätt att vårda sin

hobby, vissa som jag kan nog uppfattas som fjantig,

det finns massor av vänner till mig som kör gammelbil

och en del av dessa gör service när denne tycker

det käns nödvändigt. 8)

I stora drag kan man nog säga att du skall serva din

hobbybil som din bruksbil, det är trots allt av stor vikt

att bruksbilen fungerar för familjen än att hobby bilen

gör det. ;)

Link to comment
Share on other sites

Rivstarta vintersesongen med fixa en tilltyglad dörr och måla garageväggen med passande motiv! :--

Hästen var fin men jag är ännu mera imponerad över de svart vita rutorna på väggen. Har du verkligen fått tag i den där svartvit rutiga färgen som jultomten har i sin verkstad på julafton i TV? :shock:

Annars måste det varit ett elände att få alla rutorna rakt om du målat för hand :--

Ruggigt avundsjuk på er som har så fina garage...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...