Rock_N_Ron November 5, 2007 Report November 5, 2007 Nu lider min 1:a Mustang-säsong mot sitt slut (snyft) & då kommer ju den självklara frågan upp: Hur ska jag förbereda pärlan inför vinterförvaringen på bästa sätt? Jag har en plats i ett varmgarage, så det är inga problem, men frågan är vad som ska/bör göras innan bilen ställs dit?Hjälp, tack!Bilen är en –65:a HT, by the way… Citera
Svedis November 5, 2007 Report November 5, 2007 Jag förbereder mig med en gravöl med kompisen, för nu dröjer det 5-6 månader innan nästa tur. För bilen gör jag ingenting, mer än kopplar bort batteriet. Den rullas några meter varje månad. SÅ skillnaden mot sommaren är ju inte så stor. Citera
David_gävle November 5, 2007 Report November 5, 2007 Jag brukar tvätta bilen utvändigt och invändigt. Brukar även göra en service på bilen så att jag ser om jag behöver meka med bilen under vintern. Har även fulltank i bilen så att jag vet att det inte kommerr nån fukt och gör så att tanken rostar innefrån.Sen blir det pilsner och mer mekandes med räser saaben Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 5, 2007 Report November 5, 2007 Hej.Om du förvarar bilen i varmgarage så är det inga större problem,byt olja o filter NU, koppla bort batteri 64½ t.o.m. 1:a datorforden omkring mitten 80, om du inte har uderhållsladdning så gör enegen sådan 1:gång månaden med en vanlig batteriladdare. Jag brukar sätta upp en lapp i garaget där jag skriver varje månadsom bilen skall stå i förväg, välj ut ett datum exempel dag 20, ladda upp batteri tills det blir fullt inte längre, kryssa över månadensom du gör detta är också ett underbart sätt att se hur fortmånaderna går, eller kvar tills det är åkdax igen. Starta också gärna upp och varmkör om du har möjlighet, backaut och kör lite framåt bakåt, problem med rost i tanken är mer för den som har bilen där temperaturen går upp och ner ofta. Ett problem är att bensinen idag är att den är färskvara det är därför bra att tillsätta någon typ av konservering eller tripak:( Ställ en gammal långpannan på golvet under automatlådanom du har sådan, oljan blir lättare att ta hand om, mycket vanligtmed lite oljeläck från automatlådor när dessa står under enlängre tid. Tryck i lite extra luft i däcken exempel 3kg detta för att fåbehålla rundheten, gör det också lättare att flytta bilen med hand-kraft, flytta gärna på bilen någon gång i månaden. Citera
Per Berglund November 5, 2007 Report November 5, 2007 Byta olja är som sagt viktigt att göra nu och inte på våren.Varmköra motorn är väll bra men kör den länge och riktigt varm.Korta kör stunder är inte bra då det blir kondens om den inte går riktigt varm.Nått år hade jag bilen på firman och var där tvungen köra ut den då och då med resultat att oljan var ask-grå av vatten på våren och en massa klet.Var iochför sig stora temp skillnader som förvärrade.I varmgarage är det mindre faraEn annan sak som kanske är lite overkill men har man exempelvis en nybyggd motor så se till att kylarvattnet inte kommer från vanliga hushållskranen.Köp avjoniserat vatten som bromsar ner oxidation och utfällning av kalk och andra ämnen i motor och kylare.Väldigt billigt att köpa i 20-liters dunk.Men som sagt kanske overkill. Själv gör jag inget annat än oljebyte.Men å andra sidan mekar jag varje vinter så visst blir det omvårdnad ändå.Rivstarta vintersesongen med fixa en tilltyglad dörr och måla garageväggen med passande motiv! Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 5, 2007 Report November 5, 2007 Hej Pelle.Den hästen var superfin , kolla min fuling från 1990,häftstiften sitter där för att väggen är ommålad,då blev det liksom mörkare där den gammla vitafärgen är, det ser nästan ut som en upphängd bild. Avvek från ämnet, kommer inte att hända igen här. Citera
Svedis November 6, 2007 Report November 6, 2007 Kör 2000 mil innan oljebyte med alla "vanliga" bilarna. 200 mil med Mussen.Så frågan varför rutinmässigt oljebyte varje vinter? Med fortfarande ljus syntetolja så svarade oljeleverantören "varför?" när jag skulle byta så ofta. Bilen startas ju kanske varje månad, så varför byta oljan? De korrosionshindrande egenskaperna är viktiga och finns kvar.Men det blir väl lite storm om detta, som livar upp denna regniga höstdag?/Svedis Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 6, 2007 Report November 6, 2007 Hej.Enkelt förklarat är att om oljan har sot i sig alltsåbrun eller svartfägad har oljan gjort sitt jobb d.v.ssmort och tvättat eller samlat upp smuts = byte. Varför byte, därför att den smuts sjunker till botteni oljetråget, vid uppstart så tar alltså olje-pumpen upp detta först, en del av denna smuts hamnar i filtret men långt ifrån allt. Denna smutts har också frätande ämnen i sig som ärav olämpligt typ för b.l.a. gamla lager mm. Det jag skrivit har mer med mineralolja att göra, syntetär som JAG skrivit olämplig i gammla V8or, syntet oljakan vara lämplig vid en helrenoverad motor men intei en gammal eller orenoverad. Att syntetoljan, om du nu har en sådan i din motor inteär sotfärgad eller brunfärgad kan vara att den tvättatbort sot och uppbyggda avlagringar från ställen där detborde vara kvar, motorn är alltså ren från alla avlagringar. Ett resultat av användande av syntet på en gammal inkörd motor brukar bli att det knackar och väsnas mer än om du använder mineral av den tjockare typen. Allt detta har med gårdagens mått (toleranser) och dagensmått toleranser att göra, för talade man om 100 delar idageller rättare under senare delen av 70talet blev det merfrågan om 1000delar. Allt som är skrivet här av mig är min egen uppfattning av det hela med olja, lite fakta finns i detta skriveri i alla fall, vilketsvammel. Det är också så att det finns olika sätt att vårda sinhobby, vissa som jag kan nog uppfattas som fjantig,det finns massor av vänner till mig som kör gammelbiloch en del av dessa gör service när denne tyckerdet käns nödvändigt. I stora drag kan man nog säga att du skall serva dinhobbybil som din bruksbil, det är trots allt av stor viktatt bruksbilen fungerar för familjen än att hobby bilengör det. Citera
mats g johansson November 6, 2007 Report November 6, 2007 Rivstarta vintersesongen med fixa en tilltyglad dörr och måla garageväggen med passande motiv! Hästen var fin men jag är ännu mera imponerad över de svart vita rutorna på väggen. Har du verkligen fått tag i den där svartvit rutiga färgen som jultomten har i sin verkstad på julafton i TV? Annars måste det varit ett elände att få alla rutorna rakt om du målat för hand Ruggigt avundsjuk på er som har så fina garage... Citera
Torbjörn cmc1071 November 7, 2007 Report November 7, 2007 Det kanske är dags att starta en tråd med garagebilder. Citera
FastMagnus November 10, 2007 Report November 10, 2007 Min krympte ställde in pärlan i vardagsrummet över vintern Jag har gjort 3 st olje byten under sommaren på ca 250 mil kanske lite överdrivet men bilen har stått still länge.. så varför chansa Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.