Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena!

Måste erkänna att jag underlåtit mig att smörja upp den gamla pärlan under min 1:a säsong som Mustangägare & tänkte få det gjort innan vinterförvaringen (fler frågor om vinterförvaring finns redan i "Allmän"-forumet)... Ett par frågor dock:

Vart hittar jag ett korrekt "smörjschema"?

Vilken typ av smörjfett?

Smörjspruta - är det standard mått på smörjnipplarna så jag kan köpa vilken spruta som helst?

Tacksam för svar!

Posted

Här finns ett smörjschema för hela bilen: http://www.hammar.dyndns.org/cgi-bin/sh ... e8.jpg?750

Det står att det sitter pluggar ("Lubricate using special adapter. Reinstall plug"), men ofta brukar tidigare ägare ha bytt ut pluggarna mot smörjnipplar för att en vanlig standardfettspruta ska passa. Du kan köpa vilken fettsputa som helst, smörjnipplarna brukar vara av standardstorlek. Som smörjfett brukar i alla fall jag använda vanligt "chassiefett".

Det ska alltså finnas 4 smörjnipplar på spindellederna (2 övre och 2 nedre) och 4 smörjnipplar (eller pluggar, här är det nog inte lika vanligt att dom är utbytta till smörjnipplar) på övre länkarmens inre lagring. Dom 4 sista sitter väldigt trångt till, längst in mot innerskärmen, under fjädern.

Om man har servostyrning (vilket du ju inte har) finns det ytterligare ett smörjställe, vid pitmanarmen.