Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Första vintern med en riktig bil för min del. Mustang 69 ht 351w.

Skulle uppskatta lite tips om vätskor, oljor, bränsle, tillsatser, k-sprit, batteri mm.

Bilen står i ett kallgarage där det drar lite.

Mvh Tom krusell

Ja nu är det dags!! Brrrrr

Körde faktiskt min 69'a med 351W för sista gången idag in till vinterstallet.

Jag har fillosofin när det gäller motorolja att det är bäst att byta nu :!:

Gammal motorolja är full med diverse syror från förbränningen som fräter på kolvar och ringar och därför är det bäst att byta nu.

Jag vet inte om det stämmer men känns vettigt på nått sätt.

Sen pallar jag upp bilen så hjulen inte riskerar bli deformerade av att stå.

Något annat än det gör jag inte.

Jag startar upp min Musse då & då under vintern för att smörja motor och automatlåda.

Dessutom håller man förgasaren ren från bensinens utfällningar som kan bli ett bekymmer då en bil står.

Det är nog helt klart det bästa man kan göra för bilen under vintern.

Kan du inte göra det så bör du tömma förgasaren på bensin och plocka in batteriet.

När det gäller batteriet bör man ta ur detta om bilen står under vintern. Ta in det i ett varmare utrymme och investera i en automatisk batteriladaddare som underhållsladdar batteriet under vintermånaderna. Alt. kan ju batteriet sitta i, men även då bör man ladda batteriet automatiskt eller periodiskt för hand. Håll koll på syranivån och efterfyll vid behov med batterivatten, aldrig syra!

Håller med Per om att man ska byta olja innan vintern, och varför inte göra fullserviecen klar samtidigt med tänddelar, filter mm. Sedan är ju bilen körklar till våren. Att starta bilen är förknippat med både för och nackdelar. Fördelarna nämnde Per, men till nackdelarna hör kondensbildning i bl.a avgasystemet om man inte kör riktigt varmt.

Detta är värst om bilen står i ett kallutrymme.

Om man har bilen förvarad i kallutrymme där det blir fuktigt, kan man även ta en trasa och stryka på lite tunn olja på kromdelarna. vanlig WD40 eller 5-56 funkar kanon och syns knappt! Lite glycerin eller vinylglans håller bort torrsprickorna på däcken också.

Ett alternativ till att palla upp bilen är att sätta på några gamla Volvohjul så bilen är kör, eller rullbar. Mer än en bil har brunnit inne pga att man inte kunnat rulla ut den när "kompisarna" sätter eld på garagelängan vid svetsning. För några år sedan brann ett stort mekgarage upp utanför Linköping. Min kompis bil kunde rullas ut eftersom den stod på hjulen. Flera pärlor blev logornas rov den gången. Känns j-ligt onödigt va?!

Dessutom kan man sätta in en "torrboll" i bilen som tar åt sig fukt. Fungerar bra så länge det är plusgrader, sen fryser medlet i den tyvärr.

(Min fru tyckte jag skulle bo i bilen över vintern så behövde vi inte skaffa ännu en torrboll :(

Jag kommer att försöka ta ut bilen och varmköra ordentligt någon gång per månad. Det gäller att passa på de gånger det torkar upp.

Det är första året med Mustangen så jag är inte säker på om det är rätt metod men jag har fått rådet att det är nyttigt att bilen får rulla då och då. Naturligtvis gäller det att inte bilen saltas ned.

Hur "illa" är det att bilen står i kallgarage? Har alla ni andra era bilar stående varmt?

Mats G Johansson

-----------

cmc 1399

65 HT

Kallt är ingen fara bara det är väl ventilerat.

Fukten kan bli problem så en "torrboll" är ett bra förslag!

Det du får tänka på om det är kallt är att "möss" tar sig in i bilen och bygger bo!

Har haft en del problem med möss som tuggat i sig en del av stoppningen på sätena.

hmmm Ja din fru har nog en poäng!

Det kanske är lika bra att bo i bilen i vinter så man kan jaga ur mössen! ;)

Kan vara skönt att slippa höra på gnället ibland också!! :lol:

För att slippa möss i bilen ställer du den på pallbockar som i sin tur står i låga spann fyllda med glykol...

Ett par gamla tvättsvampar i bilen är inte helt fel då får mössen annat att käka på.

Ursäkta en dum fråga, men hur kan möss vara det största problemet med vinterförvaringen? Hur kommer de in i bilen överhuvudtaget? har ni dörrarna öppna eller är det rosthål? Personligen tycker jag att förvaring i kalla fuktiga uthus etc inte är vad en hobbybil förtjänar. Då mår den f-n i mig bättre av att rulla på vintern. Köpte en Musse 75a för motorns skull, den hade stått i ett kallt uthus i 9 år! Den var totalt slut överallt. Det syntes att fukten hade angripit allt, klädsel, lack, krom och plåt. Ok, 9 år är länge, men försök hålla era bilar torra på vintern. Lite klimatkontroll kostar inte skjortan. Själv har jag en aktiv avfuktare i garaget, den typen som absorberar fukten och förpassar den ut ur garaget genom en slang i väggen. Till och frånslag sker med en hygrostat som känner fukten i luften. Den funkar vid 0 grader och då behövs ju ingen uppvärmning. Gissar att det är ca 5 grader i garaget om man inte är där å meckar. Sedan bör man inte göra den snöblöta bruksbilen in å ut i samma garage där pärlan står förvarad. Båda bilarna mår bäst av den sistnämnda hålls utanför med kupe' och motorvärmare.

Ursäkta en dum fråga, men hur kan möss vara det största problemet med vinterförvaringen?

Ingen sa väll att möss var det största problemet.?

Inga problem alls för möss att ta sig in i en Mustang.

In under plåten vid ventilationen (om den är slarvigt monterad) och sen är det rakt in.

Visst har även många Mussar ett och annat rosthål

Jag tror faktiskt fabriken monterade rosthål!! :lol:

Sen handlar nog inte heller om vad en bil förtjänar att stå utan även vad man har råd med.

....dessutom äter de kabelisoleringar som smågodis så de kan ställa till med en hel del elände i motorrummet också. Och där är det ju inga större problem att ta sig in.....

Men tipset med pallbockar i glykolbad verkar ju inte så dumt.

Visst hade det varit bra med ett varmgarage men tyvärr är det inte alltid möjligt att ordna.

Hej alla.

Det där med batteriet det skall inte stå inne i värmen en bra

temperatur är några grader plus.

Alltså förvara inte batteriet i utrymme med 19-20+ förvara det

under vinter med underhållsladdning en gång i månaden i en

temperatur runt 8+.

I kall garage typ länga eller enskilt där temperaturen följer

utetemp är det bra att köra in bilen på en presenning.

Detta för att skydda underredet mot marksyra (fukt) köp

en sk engångs presenning biligt och fungerar bra.

Se också till att det är god vetilation det är bättre att luften

rör sig änn att den står stilla.

Kolla också att glykolhalten i kylsystemet klarar över 25- det

kan hända att den teperaturen inträffar någon gång under

vintern.

Sedan tycker inte jag att det är nödvändigt att ställa Mustangen

på pallbockar under vinter för att klara däck.

Detta problem hadde man tidigare under sextiotalet då bilarna

rullade på diagonaldäck då kunde dom bli tryckskadade.

Idag så fyller man i upp till 3kg i däcken för att få behålla rund-

het men det kan vara bra att rulla bilen eller varför inte köra

med Mustangen när tillfälle ges.

Möss jo dom finns och i olika varianter dom mössen som oftast

tar tillflyckten till Mustanger och andra hobbyfordon är skogsmöss,

dessa gnagare är små och kommer in på dom mest underliga

ställen det behöver inte vara rosthål, även om sådana kan finnas.

Mössen tar sig in vid växelreglage och andra ställen tex där gas-

reglage eller kopplingstag går genom torpeden.

Vi får heller inte glömma den lilla springa i sidofönstret som vi inte

får glömma att lämna öppen på vintern (kondens) vatten i kupén

vill ingen ha.

Det är så att i alla bilar finns det isolering i taket som man inte

ser pga att innertaket sitter i vägen.

Denna isolering har en stor förmåga att dra åt sig fukt det är därför

det brukar vara rostskador i A stolpar C stolpar.

Den Mustangmodell som har kraftigaste skadorna dels pga fukt

som kommer från tak är HT modellen och då i C stolpen.

Så glöm inte att ha rutorna nervevade under vinterförvaring.

Allt detta och mycke därtill kan ni glömma om ni kan förvara

Mustangen i värme. :wink:

Urschäkta...men har ni ingen fantasi?

Antingen åker ni till djuraffären-eller till nån bonngård och får tag i en KATT.

Dessa djur förstår, sig i normala fall på, att jaga tag i möss.I värsta fall får man dressera katten, skulle det visa sig vara en "innekatt".

Sedan släpper ni in katten i garaget och avvaktar 1 vecka till 14 dagar. Antingen är katten död=mössen slut eller så är katten levandes=det finns/kommer mera möss.

I första fallet-tag katten till "något lämpligt ställe" - i andra fallet -stäng dörren och fortsätt med annat...

FÅRD

:wink:

Hej!

"Problemet" med möss existerar väl inte om man har en Cobra?

Dom gillar väl precis som katter... möss??? tror jag... :wink:

Förresten borde det gå lika bra med en annan sorts katt... en Jaguar kanske...

eller om man håller sig till Ford...en Puma :wink:

Hej Mustangvänner!

Om man nu skall försöka att vara lite allvarlig

och seriös!!!

Det påstås att man skall undvika att ha ett (bil)batteri

stående direkt på betonggolv. Detta för att batteriets

livslängd påtagligt försämras, trots underhållsladdning!!!

Någon som kan bekräfta eller dementera?

Mvh/ Bosse N

Det där med batteri på betong golv är bara en myt enligt en återförsäljare för batterier som jag känner.

:D:D:D Klart att en försäljare av batterier påstår att det enbart är en myt!!!

Han vill naturligtvis sälja så många batterier som möjligt!!!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...