Janne64 November 28, 2007 Report November 28, 2007 Är det någon där ute som bytt Blinkersmekanismen och inte fårr färgerna att stämma med den nya mekanismen. Jag har 2 färger som inte stämmer till min Mustang-67:a . Hoppas på hjälp Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 29, 2007 Report November 29, 2007 Hej.Jag har svarat på mail, ditt och säkert många andras problemmed eldetaljer d.v.s. färgsättning på elkablar är inget nytt. En sak som är mycket viktig, är att man skall vara 100% säker på vilken årsmodell det är och när den är tillverkad under året för att få rätt del, sent eller tidig på året, viktigt är också attman vet vilka extra eldelar som monterats vid beställning. På nästan alla årsmodeller förekommer det ibland tillval av någon elektrisk detalj utöver det standardmonterat, då kan det också behövas ett speciellt kablage för att den eldetaljen skall fungera. Det brukar inte vara något problem att montera ett reglageeller liknade som har fler kablar än man behöver, däremotär det tvärtom om man får ett reglage till en standardutrustadmed mindre antal kablar än man skall ha till en extrautrustad bli, det saknas då en del kablar för att det skall fungera. Ett exempel är de första åren då man dribblade en del medt.e.x. fläkthastigheter mm men det finns också kabelstammarsom används i montering vid originaltillverkningen på fabrik som har lediga kablar för att användas till extradetaljer Det går alltid att fundera ut var den nya kabelfärgens inkopplingmotsvarar mot den gammla kabelns placering, antingen tar man det gammla kabelstamen och kopplar in på den nya delen, man byter alltså bort de nya kablarna mot gammla kablarnas rätt färg och plats. Eller så kollar man vilken ny färg som ersätter den gammla,kopplar in den på den gammla kabelns plats i kontakskarv, inte så bra kanske. Skall man göra något med elen i framtiden så blir det till en nackdel då det blir fler fägerna att hålla reda på som kanske inte kommer att stämma med kopplingschema. Citera
Laslo November 30, 2007 Report November 30, 2007 Glömmer aldrig då min kusin skulle koppla in en stereo eller vad det var, och han låg där i den klassiska upp-och-ner vända ställningen på passagerarsätet med huvudet instucket under instrumentbrädan, och ficklampan i munnen.Snart började man höra en ökande frustration och tillslut skrek han;"Rött! Allt är rött! RÖDA KABLAR ÖVERALLT )%&¤%"Nån föregående ägare hade "Lagat" elhärvan med bara röda kablar. Citera
Recommended Posts