Jump to content

Motordynor 1965


ThomasFB

Recommended Posts

Har funderat på samma sak på min 70:a.

Den enda förklaring jag kan komma på är att cabben har högre motorfästen för att avgasrören ska komma högre i kardantunneln så att förstärkningsplåten som sitter mellan höger och vänster sida av golvet ska få plats.

Är inte säker på detta, bara en gissning.

Link to comment
Share on other sites

Det är verkligen Ford special. Växellådsfästet är alltid detsamma, alltså har man olika kardanvinkel beroende på vilket fäste man använder.

Verkar vara nån ingenjör på Ford som hade för lite arbetsuppgifter då det fanns mycket extra tid att designa motorgummin. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det KAN vara skillnaden mellan de äldre 260/289 och HP som har en motorkudde om är ca 5-6 cm hög, jfrt med den senare 65/66 som dels har helt andra plåtdetaljer, OCH en kudde som bara är ca 3 cm hög (och ser helt annorlunda ut. Jag tror att höjden blir detsamma iom att alla ingående detaljer skiljer mellan dessa två modeller. Det är denna mellanmodell som är mkt lätt att montera fel med följd att motorn kommer i fel position i längsled i motorrummet.

För att förvirra ytterligare så ändrade man ju fästena ytterligare en gång till den modellen som har en längsgående justeringsbult. Vet ej exakt när den kom, men under modellåret 1966 (troligen redan 1/11 1965). Modellen fanns från 1966-73 (för smallblock)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...