Jump to content

Recommended Posts

Ibland när jag slår på ljuset fram dvs dragbrytaren helt utdragen, funkar inte främre ljuset men bakljusen funkar som de ska. Jag slår av och provar igen men inget händer för främre strålkastarna. Ett märkligt fenomen är att ljuset fram funkar när man har öppnat och sen stängt motorhuven. Är det glapp därframme nånstans eller är det ljusbrytaren?

Ett annat fel är instrumentbelysningen funkar inte heller. Trodde först att samtliga lampor var trasiga men nyligen funkade lamporna igen för stunden. Jag vred lite på dimmern för belysningen och då funkade det återigen för stunden och sen helt svart. Min stora fråga är: Är det dragbrytaren för ljuset fram/instrumentbelysningen som är boven i dramat för mitt lilla problem? Om det är brytaren, hur sitter den fast så jag kan byta ut den? Kan tillägga att jag har en -67:a om det hjälper.

Kolla så att du har bra jordanslutning (-) till chassiet. På min bil blev det samma fenomen när jag hade dålig jordanslutning till chassiet, dvs, framlysena lyste ej.

Stanley

Kolla så att du har bra jordanslutning (-) till chassiet. På min bil blev det samma fenomen när jag hade dålig jordanslutning till chassiet, dvs, framlysena lyste ej.

Stanley

Menar du minuskabeln från batteriet typ? Jag har en jordfläta mellan chassiet och motorn i nuläget men har efterdragit flätan par gånger.

Kolla så att du har bra jordanslutning (-) till chassiet. På min bil blev det samma fenomen när jag hade dålig jordanslutning till chassiet, dvs, framlysena lyste ej.

Stanley

Menar du minuskabeln från batteriet typ? Jag har en jordfläta mellan chassiet och motorn i nuläget men har efterdragit flätan par gånger.

Du måste ha god elektrisk kontakt (via kabel eller fläta) mellan minuspolen på batteriet och något bra ställe i chassiet, alternativt mellan motorn och chassiet. Jag vet inte hur man arrangerat minusjordningen i original men någon annan på forumet kanske vet. Om du inte har bra koppling till chassiet utan endast koppling till motorn kan du få mycket märkliga fel.

Stanley

Jag minns inte vart minuskabeln går från batteriet men det ska jag undersöka snarast och kontrollera hur hårt andra änden på minuskabeln sitter fast. Om det visar sig att jag har ingen kabel direkt till chassiet utan det går istället via motorn med jordflätan, kan jag dra en extra jordkabel mellan batteri och chassi om det inte hjälper.

Hej.

Ett annat vanligt problem kan vara jordningar vid all belysning, på USA bilar och andra modeller från 50-60-70 är alla lamphållare jordade i kaross direkt eller i en extra jordkabel nära lamphållare. :roll:

kolla alla dessa jordningar och rengör. 8)

Från batteri är det jord till kaross och sedan är det yttligare en jordförbindning mellan kaross och motor, kolla även dessa. 8)

Hel o halvljusproblem finns det i första hand TRE ställen att leta på.

Nr1 dragströmbrytare, bimetallen i denna kan vara utmattad p.g.a. att man har eller använder H4 vilket gör att ljuset slår ifrån vid överbelastning, som hjälp här kan ett eller fler relän hjälpa. :shock:

Nr2 kan vara att fotomkopplaren för växling mellan hel-halvljus är bränd eller på annat vis sliten eller trasig. :?

Nr3 är att det kan i sällsynta fall vara kontacktfel vid huvudstrålkastare i exempelvis kontackter. :roll:

Glöm inte heller att kolla att generator har jord och att det s.k. startreläet har jordning i fästskruvarna. ;)

Hej.

Ett annat vanligt problem kan vara jordningar vid all belysning, på USA bilar och andra modeller från 50-60-70 är alla lamphållare jordade i kaross direkt eller i en extra jordkabel nära lamphållare. :roll:

kolla alla dessa jordningar och rengör. 8)

Från batteri är det jord till kaross och sedan är det yttligare en jordförbindning mellan kaross och motor, kolla även dessa. 8)

Hel o halvljusproblem finns det i första hand TRE ställen att leta på.

Nr1 dragströmbrytare, bimetallen i denna kan vara utmattad p.g.a. att man har eller använder H4 vilket gör att ljuset slår ifrån vid överbelastning, som hjälp här kan ett eller fler relän hjälpa. :shock:

Nr2 kan vara att fotomkopplaren för växling mellan hel-halvljus är bränd eller på annat vis sliten eller trasig. :?

Nr3 är att det kan i sällsynta fall vara kontacktfel vid huvudstrålkastare i exempelvis kontackter. :roll:

Glöm inte heller att kolla att generator har jord och att det s.k. startreläet har jordning i fästskruvarna. ;)

Hej.

1. Dragbrytaren tänker jag ändå att byta ut och jag har beställt reläsatsen som sagt.

2. Fotomkopplaren är okej och fungerar hittills.

När det gäller nr 3, hur stor chans kan det vara fel när båda strålkastare är släckta samtidigt om inte det är seriekoppling?

Jag ska efterdra alla skruvar på batteripoler, startrelä, generator och se om det hjälper. Kom tänka på en grej men det kanske kan vara felet: Kondens i höger strålkastare. Kan detta påverka ljusets funktion?

  • 2 weeks later...

Kan det göra men det hörs inte så troligt i det här fallet.

Vet inte hur belysningssystemet är arrangerat på Mustang men jag har då och då samma fel på en helt annan bil - en Volvo 142!

Problemet som uppstår är att halvljuset inte tänds trots att man dragit ut strömbrytaren längst ut, instrumentbelysningen funkar dock som den ska.

Detta åtgärdas med en helljusblink med blinkersspaken! ;) Orsaken är ett ljusrelä som börjar bli lite visset, har ännu inte hittat något annat att ersätta med dock.

  • 5 months later...

Jag bytte dragbrytaren i slutet av April och har inte haft problem med främre ljuset sen dess. Den gamla brytaren har gjort sitt med tanke på hur den ser ut. Tyvärr fick jag inte instrumentbelysningen att funka ändå. Förmodligen jordfel bakom mätarna så jag får kolla det närmare....

  • 1 month later...

Problemet med främre ljuset kom tillbaka efter en tid utan strul med ljuset och det visade sig vara kabelbrott i härvan vid strålkastarna. Felet satt inte alls i själva dragbrytaren eller omkopplaren i golvet. Har redan ny kabelsats hemma och väntar på monteras...

  • 4 weeks later...

Kabelsatsen behövde aldrig monteras. Hittade felet av en slump när jag kollade hur härvan var dragen i bilen. En sketen dold jordkabel satt lös under reläet på vänster sida om kylaren. Det förklarar varför lyset funkade efter ha öppnat och smällt igen motorhuven. Jag drog åt kabeln och har inte bråkat sen dess. :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...