kjorran January 29, 2008 Report January 29, 2008 Har följande problem - styrning fastnar vid högre fart inte mycket men tillräckligt för att det blir vingligt. Har ingen återgång på ratten vid sväng.Servon känns också svag.Bilen en -68 med servo.Skulle vara tacksam för tips för att hitta felet -felen.Kjorran -68 Citera
JanneJ January 29, 2008 Report January 29, 2008 Jag tycker det låter som styrsnäckan är trög.Lossa pitmanarmen ( den armen som sitter på undersidan av styrsnäckan ) från kontrollventilen, det går bra med en kraftig kulbultsavdragare.Snurra ratten åt bägge håll, det ska gå lätt.Gör det inte det har du förmodligen felet i styrsnäckan. Citera
Gurra January 30, 2008 Report January 30, 2008 Bra svar nästan all felsökning på en bil innebär att utesluta det som fungerar ,om du har bra kontakt med nån verkstad som gör hjulinställning så får du säkert låna deras vridplattor och bromsstång över en helg ,sätterdu bara bilens framhjul på vridplattorna bromsar hjulen med stången sen kan du lossa styrstag ett i taget och på så vis lista ut var trögheten sitter (muta verkstan med en tårta de går dom på garanterat,funkade alltid när jag jobbade som bilmek i allafall) Citera
Svedis February 1, 2008 Report February 1, 2008 Prova lossa centrumbulten på styrsnäckan ett kvarts - halvt varv. Ska bli lättare (och mer glapp). Annars bara som Janne skrev. Citera
Janne Holm CMC1740 February 1, 2008 Report February 1, 2008 När du ändå är igång och meckar med stysnäckan öppna den gärnaVarför jo då jag öppna min så bestod det som tidigare varit fettnågot stelnat kolliknade materia, så jag sköljde ur den och i med nyttfett. Kanske kan bidra något till tungstyrdhet Citera
kjorran February 3, 2008 Author Report February 3, 2008 Tack för tipsen Börjar nog att kolla styrsnäckan vilket jag också varit inne på. Man ser spår runt muttern att nån varit och micklat där. Dessutom är glappet minimalt - borde vara mer efter 40 år.Mvh/Kjorran Citera
kjorran February 21, 2008 Author Report February 21, 2008 Hej igen snäckan ok så jag rev ner resten - hjälpstyrarmen gick väldigt trögt. Hoppas att det bara är den då kommer jag ju lindrigt undanKjorran Citera
Recommended Posts