Jump to content

Featured Replies

comment_48458

Stål är tyngre, vilket innebär att den innehåller en större roterande massa. Detta i sin tur innebär att det tar mer kraft att få "snurr" på det än på ett i aluminium, men det innebär ju också att det inte tappar sitt moment lika fort som det i alu.

Vilket du bör välja är en smaksak, och kanske en kostnadsfråga. Jag åker själv med Fidanza Alu, då det är det lättaste på marknaden, men ibland önskar jag att jag hade valt ett i stål i stället. Du varvar snabbare upp en motor med alu, men å andra sidan så dippar den fortare vid växlingstillfällena.

När det gåller vikter så är det av största vikt att du köper ett svänghjul som är avsett för din motor. T.ex, för 302/5.0 finns det 2 olika, 28oz eller 50oz, där 50 oz kom till under sent 70 eller början på 80-talet.

För Modularmotorerna verkar det finnas både för internt och externt (24.4oz) balanserade svänghjul. Vilket som är bolt-on på din vet jag faktiskt inte, men det borde du kunna läsa dig till...

/Jocke

comment_48477
Ska man välja svänghjul med elastomer mellan delarna, eller den med silikonolja eller ska man välja den som är homogen? :shock:

Nu tänker du nog på den andra änden av vevaxeln, nämligen svängningsdämparen....

Homogen svarar jag på det. Har sett motorer skaka sönder pga att vätska frusit i en dämpare som hade det.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...