Per Berglund February 3, 2008 Report February 3, 2008 Så här kan det gå för lamellerna i automatlåda som kokat över. Ser ut som en låda som gått 40år men denna han gå 4mil och koka över mitt i en omkörning på motorvägen.Allt spruta över avgassystemet så var och en kan ju tänka sig rökmolnet efter bilen.Har alltid proklamerat vikten av kylning på lådan och så åker jag själv dit på det. Satte dit en dubbelt så stor kylareoch då försvann problemet.Blir även lite andra tuffare bitar denna gång.Har man blyfot så måste man ha både hängsle och svångrem! Citera
Ronnie S February 4, 2008 Report February 4, 2008 Oj då!Började automatlådan slira så att lamellerna brändes, eller blir lamellerna sådär ändå bara av överhettningen (utan att det har slirat)? Citera
Per Berglund February 4, 2008 Author Report February 4, 2008 Oj då!Började automatlådan slira så att lamellerna brändes, eller blir lamellerna sådär ändå bara av överhettningen (utan att det har slirat)?När oljan kokar bildas skum i oljan vilket gör att kolven som pressar ihop lamellerna tappar mycket av sin kraft och lamellerna slirar då snabbt sig varma.Det rör sig om sekunder när det händer.Lamellmaterialet är i sig inte heller särskillt värmebeständigt så när det börjar slira så löses bindemedlet i lamellerna upp.Överhettad olja kanske också spär på problemet.Lamellerna isig kan tappa ork och börja slira sig varma av motorns rena styrka men det ska till mycket om allt är rätt byggt.Det finns flera knep och knåp att få det att lira rätt."Stay Cool" gäller alltså i alla lägen! Citera
Janne Holm CMC1740 February 4, 2008 Report February 4, 2008 Satte dit en dubbelt så stor kylareoch då försvann problemet.Blir även lite andra tuffare bitar denna gång.Har man blyfot så måste man ha både hängsle och svångrem! Är det en "vanlig oljekylare" du monterat eller något riktigt special Citera
CMC 1061 Berra February 8, 2008 Report February 8, 2008 Kör man trimmat. Så bör man ha en ersättning, istället för org. Kör man org. Och inte drar husvagn. Är det okay med org.Berra. Citera
Stefan cmc 1169 February 8, 2008 Report February 8, 2008 Sätter en oljekylare där AC:n satt.Har ni kvar originalrören från lådan eller sätter ni grövre för bättre flöde ?Är inte så haj på lådor som Per så bättre ta visdom av andra. Citera
Per Berglund February 8, 2008 Author Report February 8, 2008 Oljekylaren är en ganska "standard" men STOR som jag köpte hos Persåkers som har billiga priser på dessa.Väldigt liten prisskillnad från den minsta till den största så mätt upp hur stor du får rum med.Men som "Berra" skrev är detta onödigt på bilar med orginalmotor.Trimmat eller en annan turbin så är det absolut nödvändigtSätter en oljekylare där AC:n satt. Har ni kvar originalrören från lådan eller sätter ni grövre för bättre flöde ? Ja det är smart att ta lite grövre oljerör och se till att INTE sätta ihop rören med varandra.Rören överför då värmen från det ena till det andra och alltså minskar kyleffekten.Så här ser de mer värmetåliga "Alto" lamellerna ut tillsammans med speciellt värmebehandlade stål plattor.Förlorar lite friktion med detta men förhoppningsvis obetydligt. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.