Jump to content

Avgassystem


Mats Håkansson

Recommended Posts

Fråga till kunniga Mustangägare i vårt avlånga land:

Finns det någon som har erfarenhet av ett Magnaflow Catback Exhaust System av märket MAC? Kan köpas från americanmuscle. Kostar ca 600 USD. Jag äger en 05:a cabbe GT, som i standard ändå har ett juste ljud.

Jag har inte för avsikt att byta något i motorrummet utan nöjer mig med ett fränt sound. Kan det då göra lite på motoreffekten också, inte mig emot. Vad jag inte vill ha är ett brummande ljud vid 90-120 km/tim.

Tacksam för svar av kompetenta personer. Ni får gärna komma med andra förslag, men nått dj-a F1 ljud vill jag inte ha. Jag skall kunna njuta.

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Det där är en svår balansgång, svårt att få ett fränt sound genom att bara byta avgassystem, det krävs mer, men det är då man får de andra momenten på köpet, typ en härligt brummande V8 i 100km/h...., som av vissa kan tyckas störande!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ja det där låter perfekt. Så du kör utan Kat. Sätter du på dem till Bes eller hur gör du ? .

Snart får vi hem en GT500 med Bassini long header grenrör. Ska bli mycket intressant :)..

Skall köpa två kattar o hänga på nu. Vilken vecka som helst.

Har dock inte bestämt riktigt vad jag ska ha för något.

Link to comment
Share on other sites

Bassani Race Catback hade jag på min 06:a, och aldrig görr har jag hört sån skön sång! Ska tillägga att jag hade även BBK shorty headers också, lät exakt som en nascar vid gaspådrag!

Kolla på bilsport DVD:n så får ni lyssna på musik!

Link to comment
Share on other sites

I senaste Mustang Monthly gjorde man en installation av ett axle back system som skulle ge en vettig effektökning men inte ge detta "burret" i vissa hastigheter, de som beskrivs av dig Mats.

Det skrevs att det var anpassat till större effektuttag som GT500:an, men varför inte på den vanliga GT:n?

Link to comment
Share on other sites

Det är synd att det inte finns ett system för bilar liknande motorbåtvärldens "silent choise". Där kan man välja om avgaserna skall gå ut under vattenlinjen, t ex genom drevet, och låta väldigt dämpat och diskret :shock: , eller gå ut ovan vattenlinjen med ett härligt bröööl som resultat. :twisted: Tänk dubbla odämpade v:8 or på x antal liter så förstår ni som inte upplevt soundet hur det kan vibrera både här och där.

Dags för någon uppfinnar-jocke att slå till!? :idea: (Om det nu inte redan finns?)

MVH/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Det är synd att det inte finns ett system för bilar liknande motorbåtvärldens "silent choise". Där kan man välja om avgaserna skall gå ut under vattenlinjen, t ex genom drevet, och låta väldigt dämpat och diskret :shock: , eller gå ut ovan vattenlinjen med ett härligt bröööl som resultat. :twisted: Tänk dubbla odämpade v:8 or på x antal liter så förstår ni som inte upplevt soundet hur det kan vibrera både här och där.

Dags för någon uppfinnar-jocke att slå till!? :idea: (Om det nu inte redan finns?)

MVH/Magnus

Det finns jue!

Cutouts! Antingen går det avgaserna genom avgassystemet eller så går de rätt ut. Så har man en knapp bara som ställer om :)

KR Motor har sådana såg jag.

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt!

En grej som man funderar ut som en drömgrej finns i verkligheten. Har varit i kontakt med KR-motor och det är ännu oklart om den får plats. Det är tydligen ingen storsäljare till 197-ägare.

Är det någon som möjligen vet om den får plats? :roll:

Har bilen på vinterförvaring så det tar ett tag innan jag kan mäta själv.

MVH/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Återkommer med detaljer till min kommentar.

Corsa hette det system som jag tänkte på Part#14313 men de skriver in detta som ett kit till GT500:an som sagt, men vad är den direkta skillnaden?

Sen hade det ju suttit som en smäck med "Shelby By Borlas" sidoutsläpp likt det man använt på Terlingua Shelbyn.

Detta är diskret rektangulärt och snyggt, undrar hur det låter.... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...