winnerpatric cmc162 February 5, 2008 Report February 5, 2008 Hej! Har beställt fälgar o däck från Summit. Kostade sammanlagt $800.sen drogs det $375 för frakt. Nu vill tull ha tullavgifter o moms mm för 3700:-Är det rimligt? Citera
FastMagnus February 5, 2008 Report February 5, 2008 http://ditrader.di.se/ditrader/Forex/Cu ... TO=SEK%3B1+ moms 25% du borde ha betalt ca 1900 i moms + tullavgiften som bara brukar va några hundra. JAG tycker inte att det låter rimligt Citera
Mohlin February 5, 2008 Report February 5, 2008 25% moms + 5% tull är det normala, men om det kommer till Schenker-Arlanda så brukar dom ta ut extra avgifter, riktigt mygel! Citera
Simon G February 5, 2008 Report February 5, 2008 Om man kollar på Tullverkets kalkylator och beräknar dina varor. Så blir totalsumman ca 10500, varav 760kr är tull och 2100 är moms... så de låter ju lite i överkant med 3700kr.. Kalkylatorn hittar du här/Simon Citera
Pernolf cmc 558 February 5, 2008 Report February 5, 2008 tullavgiften på bildelar är 3.5%, men om däck har en annan tullsats vet jag faktiskt inte, men det står i tulldeklarationen specat vad som kostat vad.kom ihåg att tullsatsen är en avgift som är momspliktig, alltså betalar man 25% moms på tullavgiften.sen tillkommer ju kostnader till den som har gjort tulldeklarationen, samt försäkring om den inte är med i fraktkostnaden.tullvärdet, som man betalar tull+moms på, är inklusive fraktkostnaden. Citera
Sven February 5, 2008 Report February 5, 2008 Du kan överklaga, en gång blåste dom mig också höjde värdet från $100 till $150 helt utan anledning och då sade tanten där jag hämtade ut paketet att jag skulle överklaga men jag orkade inte engagera mig den gången.Sven Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 6, 2008 Report February 6, 2008 Hej.Kan det vara MILJÖAVGIFTER på däck som spökar , man vet inget längre , det skall ju vara smygskatter på allt , som tex sjukpeng som redan är skattade pengar , eller skattergler som på bensin , mm. Citera
Recommended Posts