ThomasFB Posted February 11, 2008 Report Posted February 11, 2008 Nån därute som kan identifiera rullvippans fabrikat?Finns ingensomhelst info instansat, bara '1.6'.Aluminium, 2x nållager Quote
CMC 1061 Berra Posted February 11, 2008 Report Posted February 11, 2008 Påminner om Summit. Crane har ett lika utseende men är oftast märkt Crane. Berra Quote
ThomasFB Posted February 11, 2008 Author Report Posted February 11, 2008 Det var också min tanke, designen tyder på att det är en Crane "no-name".Summit gör inte egna, utan använder sej av "private label" konceptet. Frågan är, hur många cykler denna alutyp håller innan den tröttnar... Quote
87gt50 Posted February 11, 2008 Report Posted February 11, 2008 Det var också min tanke, designen tyder på att det är en Crane "no-name".Summit gör inte egna, utan använder sej av "private label" konceptet. Frågan är, hur många cykler denna alutyp håller innan den tröttnar...Det beror väl rätt mycket på fjädertryck, lyft på kammen, och varvtal t.ex? Quote
CMC 1061 Berra Posted February 11, 2008 Report Posted February 11, 2008 Jag har snackat med en polare i malmö. Han berättade för mig. Att flera av hans kompisar. som håller på med dragracing. Har köpt från Summit. Och det är blandat med solid rull kam, och hydralisk, Även mekanisk kam. Och inga tecken på problem har dykt upp. Den som har kört längst tid. Har fem år ren racing. Så jag tror för gat körnoing, och lite racing. No problem. Kommer själv att beställa Summits egna.Pga pris skillnaden. Summit verkar hög relativ hög kvallite. Jag kör med ganska höga lyft. 528 in 512 ut. På en hydralisk kam.Berra Quote
ThomasFB Posted February 12, 2008 Author Report Posted February 12, 2008 Det var också min tanke, designen tyder på att det är en Crane "no-name".Summit gör inte egna, utan använder sej av "private label" konceptet. Frågan är, hur många cykler denna alutyp håller innan den tröttnar...Det beror väl rätt mycket på fjädertryck, lyft på kammen, och varvtal t.ex?Tjaa, aluminium är förrädiskt material, och avviker från stålet på vissa elementära punkter. Alu håller eller så inte, beroende på legeringen. Fjädertrycket och antalet cykler är väl det som gäller... Det finns ju motorer med aluvippor direkt från fabriken numera , men nedräkningen för materialet börjar vid cykel nr 1 i varje fall. Inte behöver man väl högt fjädertryck på en gatmotor, det är väl bara för stora pojkar?Signatur: "En som Undrar" :roll:Efter 5-7000 mil i en tämligen frisk gatmotor skulle jag kanske inte längre sova helt lungt om jag hade aluvippor, men om lyftet hålls under .500 vid ventilen så är det väl OK. Quote
CMC 1061 Berra Posted February 23, 2008 Report Posted February 23, 2008 Ja visst. Du har rätt med det du skriver om. Jag har lärt mig en sak, att kör man med alu vippor så skall man under vinter tiden när bilen står. Skall man släppa på fjäder trycket. Just för det du talar om. Den rena utmattningen av alu vippa. Plus att det är nyttigt ventil fjädrarna med.Jag tror att man skall tänka sig för både en två gånger, innan man köpernya alu vippor. Jag har själv kört länge med stål rullisar. Och har inget att klaga på. Men som du vet. Är jag mer åt race hållet. så det blir, alu rockers för mig. Berra Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.