mikael_s CMC2293 February 12, 2008 Report February 12, 2008 Jag försöker återskapa automatchoke-funktionen till en Autolite 4100 förgasare. Har köpt chokespjäll och varmluftsrör från ponycarburetors.comÄr det någon som har koll på hur man monterar varmluftsröret mellan grenrör och förgasare? Ena änden skruvas fast i förgasaren, däremot passar inte den andra änden i grenröret. Det verkar som om det redan sitter något där, kanske en rest av original-röret? Tänkte bifoga en bild men den var för stor för att få plats./Mikael Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 12, 2008 Report February 12, 2008 Hej.Det är mycket troligt att det är en bit kvar i grenröret fråndet rör som tidigare varit monterat. Det går att borra ur de avbrutna bitarna, med grenrören på plats,då behöver du en lång borr 6mm för att komma åt, man får plats med borrmanskinen bakom generatorn, det är för lång väg för att nå med en vanlig borr. Citera
JohnB February 12, 2008 Report February 12, 2008 http://www.428cobrajet.com/files/choke- ... ebuild.pdfJohn Citera
mikael_s CMC2293 February 13, 2008 Author Report February 13, 2008 Man tackar för tipsen, jag inser nu att jag inte hade någon vidare koll på läget tidigare.Jag hade inte några som helst planer på att demontera grenröret. Men om kanalen ser ut likadan som i det visade exemplet så kan man ju räkna ut hur bra det kommer att fungera...Något mesh element ingick inte heller i den ombyggnadssats som jag beställde (kände inte till att det satt något där inne i grenröret). Får fundera på hur jag ska gå vidare.I vilket fall som helst är jag tacksam för hjälpen. Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 13, 2008 Report February 13, 2008 Hej.Det är att överarbeta om du tänker ta i isär, räcker med att rengöra hålen för rören och sätta dit nya rör. Citera
Pelle cmc 375 February 13, 2008 Report February 13, 2008 Eftersom jag har HP grenrör på min "vanliga" 289 a och behöll automatchoken så tog jag ett kopparrör och drog i ett par slingor ungefär som man kan hålla i en knuten hand och fäste med slangklämmor bakom grenröret, funkar perfekt, och jag har inte fått några komentarer på träffarna så det är väldigt svårt att upptäcka. Citera
Janne Holm CMC1740 February 13, 2008 Report February 13, 2008 Eftersom jag har HP grenrör på min "vanliga" 289 a och behöll automatchoken så tog jag ett kopparrör och drog i ett par slingor ungefär som man kan hålla i en knuten hand och fäste med slangklämmor bakom grenröret, funkar perfekt, och jag har inte fått några komentarer på träffarna så det är väldigt svårt att upptäcka.Det där måste vi kolla noga i sommar hur du gjort pelle Citera
mikael_s CMC2293 February 14, 2008 Author Report February 14, 2008 OK, jag tänker inte ägna mig åt demontering av grenröret.Kanske kan man blåsa igenom kammaren i grenröret med tryckluft för att bli av med ev. rostflagor.Men antag att det sitter en gammal rörbit även i den undre adaptern i grenröret. Hur ska man i så fall komma åt att borra bort den? Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 14, 2008 Report February 14, 2008 Hej.Jag har själv borrat ur minna rörstumpar, du behöver enförlängd borr för att nå, borren kostar under 20.- påBiltema. Du behöver inte blåsa ur med tryckluft det är inga mängder luft som passerar genom dessa två rör, dom fungerar mersom värmetransportörer upp till chokehuset för att påverkabimetallens funktion att stänga och öppna spjäll. Citera
mikael_s CMC2293 February 15, 2008 Author Report February 15, 2008 Då får det bli ett besök på Biltema.Det skulle vara intressant att veta mer om rörens funktion. Det låter logiskt att det inte är något luftflöde att tala om, huset där själva bimetallfjädern sitter är ju slutet. Men vad fyller röret som kopplas till insugsluften egentligen för funktion? Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 15, 2008 Report February 15, 2008 Hej.Sugluften för att få en liten genomströmning av luft ärkopplad på förgasarens platta område under luftrenarepå förgasaren. Sugkraften som blir när motorn går på höjd tomgångalltså när bimetallen kallnat och chokespjäll stängt,den är fullt tillräcklig för att få luftgenomströmning i dom små rören som alltså tar med uppvärmd luft från grenrör. Värmen i luften från grenrör påverkar nu bimetallen som spänner upp och tar med sig chokespjäll till ett öppet läge, här stannar spjället under hela tiden du kör och även efter du stängt av, när motorn kallnat så står spjället kvar i öppet läge. Det du gör och skall göra när du startar kall motor är att du trycker ner gaspedalen i botten 1gång och den kalla bimetalen som nu står i läge kallt, väntar på att bli uppvärmd, släpper ner chokespjäll till det stängda läget. Varmluften som vi talade om i början är den som kommerförst i dom små rören efter en stund transporterar rörenäven bara värme från grenrör och luftgenomströmen blirdå egentligen inte nödvändig. Den som inte har choke kopplad får alltså vara bimetalen,man spärrar chokspjäll i öppet läge, binder upp det meden ståltråd eller liknade. Detta gör då att man med foten på gaspedalen får tjuvhålla gas, invänta att vämen från grenrör sprider sig i motorrummet och i motor, så att man skall kunna köra vidare. Jag börjar själv tycka att minna förklaringar är alldeles försnurriga, men sådan är jag, snurrig alltså. Citera
fast66 February 20, 2008 Report February 20, 2008 tricket att hålla automatchoken fungerande, är att aldrig låta den suga in skitig luft. Så fort metallröret släpper från grenröret så sugs dammpartiklar in och den lilla kolven som sitter uppe i förgasaren, beckar igen direkt. Citera
Lars Brisman March 2, 2008 Report March 2, 2008 Choke Stove IHej, en beskrivning till!Får dela den i två bitar.Hälsn.Lasse B Citera
mikael_s CMC2293 March 5, 2008 Author Report March 5, 2008 Tack för alla tips.Jag har fått rören på plats nu, men det krävdes en 6.5 mm borr. Rören är ju 1/4", dvs 6.35 mm (mina rör var närmare 6.5 mm) och jag ville inte bruka alltför mycket våld på dem./Mikael Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.