Jump to content

Automatchoke problem


mikael_s CMC2293

Recommended Posts

Jag försöker återskapa automatchoke-funktionen till en Autolite 4100 förgasare. Har köpt chokespjäll och varmluftsrör från ponycarburetors.com

Är det någon som har koll på hur man monterar varmluftsröret mellan grenrör och förgasare? Ena änden skruvas fast i förgasaren, däremot passar inte den andra änden i grenröret. Det verkar som om det redan sitter något där, kanske en rest av original-röret? Tänkte bifoga en bild men den var för stor för att få plats.

/Mikael

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det är mycket troligt att det är en bit kvar i grenröret från

det rör som tidigare varit monterat. :?

Det går att borra ur de avbrutna bitarna, med grenrören på plats,

då behöver du en lång borr 6mm för att komma åt, man får plats

med borrmanskinen bakom generatorn, det är för lång väg för att

nå med en vanlig borr. :roll:;)

Link to comment
Share on other sites

Man tackar för tipsen, jag inser nu att jag inte hade någon vidare koll på läget tidigare.

Jag hade inte några som helst planer på att demontera grenröret. Men om kanalen ser ut likadan som i det visade exemplet så kan man ju räkna ut hur bra det kommer att fungera...

Något mesh element ingick inte heller i den ombyggnadssats som jag beställde (kände inte till att det satt något där inne i grenröret). Får fundera på hur jag ska gå vidare.

I vilket fall som helst är jag tacksam för hjälpen.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag har HP grenrör på min "vanliga" 289 a och behöll automatchoken så tog jag ett kopparrör och drog i ett par slingor ungefär som man kan hålla i en knuten hand och fäste med slangklämmor bakom grenröret, funkar perfekt, och jag har inte fått några komentarer på träffarna så det är väldigt svårt att upptäcka.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag har HP grenrör på min "vanliga" 289 a och behöll automatchoken så tog jag ett kopparrör och drog i ett par slingor ungefär som man kan hålla i en knuten hand och fäste med slangklämmor bakom grenröret, funkar perfekt, och jag har inte fått några komentarer på träffarna så det är väldigt svårt att upptäcka.

Det där måste vi kolla noga i sommar hur du gjort pelle :D

Link to comment
Share on other sites

OK, jag tänker inte ägna mig åt demontering av grenröret.

Kanske kan man blåsa igenom kammaren i grenröret med tryckluft för att bli av med ev. rostflagor.

Men antag att det sitter en gammal rörbit även i den undre adaptern i grenröret. Hur ska man i så fall komma åt att borra bort den?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag har själv borrat ur minna rörstumpar, du behöver en

förlängd borr för att nå, borren kostar under 20.- på

Biltema. :)

Du behöver inte blåsa ur med tryckluft det är inga mängder

luft som passerar genom dessa två rör, dom fungerar mer

som värmetransportörer upp till chokehuset för att påverka

bimetallens funktion att stänga och öppna spjäll. ;)

Link to comment
Share on other sites

Då får det bli ett besök på Biltema.

Det skulle vara intressant att veta mer om rörens funktion.

Det låter logiskt att det inte är något luftflöde att tala om, huset där själva bimetallfjädern sitter är ju slutet. Men vad fyller röret som kopplas till insugsluften egentligen för funktion?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Sugluften för att få en liten genomströmning av luft är

kopplad på förgasarens platta område under luftrenare

på förgasaren. :?

Sugkraften som blir när motorn går på höjd tomgång

alltså när bimetallen kallnat och chokespjäll stängt,

den är fullt tillräcklig för att få luftgenomströmning

i dom små rören som alltså tar med uppvärmd luft

från grenrör. :P

Värmen i luften från grenrör påverkar nu bimetallen

som spänner upp och tar med sig chokespjäll till ett

öppet läge, här stannar spjället under hela tiden du

kör och även efter du stängt av, när motorn kallnat så

står spjället kvar i öppet läge. :roll:

Det du gör och skall göra när du startar kall motor är

att du trycker ner gaspedalen i botten 1gång och den kalla

bimetalen som nu står i läge kallt, väntar på att bli uppvärmd,

släpper ner chokespjäll till det stängda läget. :shock:

Varmluften som vi talade om i början är den som kommer

först i dom små rören efter en stund transporterar rören

även bara värme från grenrör och luftgenomströmen blir

då egentligen inte nödvändig. :)

Den som inte har choke kopplad får alltså vara bimetalen,

man spärrar chokspjäll i öppet läge, binder upp det med

en ståltråd eller liknade. :?

Detta gör då att man med foten på gaspedalen får tjuvhålla

gas, invänta att vämen från grenrör sprider sig i motorrummet

och i motor, så att man skall kunna köra vidare. 8)

Jag börjar själv tycka att minna förklaringar är alldeles för

snurriga, men sådan är jag, snurrig alltså. ;)

Link to comment
Share on other sites

tricket att hålla automatchoken fungerande, är att aldrig låta den suga in skitig luft. Så fort metallröret släpper från grenröret så sugs dammpartiklar in och den lilla kolven som sitter uppe i förgasaren, beckar igen direkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...