danne77 February 18, 2008 Report February 18, 2008 Jag vill ha lite hjälp.Främre balken på vänster sida är bra rostig på min musse och har nu tänkt att byta denna. Jag har hört att man kan köpa en färdig balk med jag vet inte vert man ska vända sig?`Nästa fråga är hur det går med ramen om man tar bort den skadade balken? Kommer bilen vrida sig? Hur undviker man i sådana fall detta? tacksam för all hjälp jag kan få med detta ingrepp! Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 18, 2008 Report February 18, 2008 Hej.Främre balk sidobalk eller rambalk (Ramben), att det kan röraär mycket möjligt men oftast så är det försumbar rörelse om bilen är ihopsatt i övrigt. Skall hela balken bort eller skall den lagas med lösa plåtbitar, vidlagning med små delar så är det inte så nödvändigt med fixering. Det skadar ändå inte att palla upp, förebygga rörelser med någrasvetsloppade järnprofiler, håll dörrarna stängda under arbetet,komihåg att demontera inredningsdetaljer som är brandkänsliga. Citera
danne77 February 18, 2008 Author Report February 18, 2008 Jag skulle nog inte vilja kalla det sidobalk då balken börjar strax innan brandväggen och är monterad under passagerarens och förarens golv för att sedan fortsätta framåt i bilen. Det är just under förarens golv rostskadan är som värst. dom har tidigare varit där och lagat men ej tagit bort den gamla rostiga balken utan tryck dit ytterligare en balk ovanpå den gamla med ett ganska självklart resultat... ROST! Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 18, 2008 Report February 18, 2008 Hej.Det är alltså det s.k. rambenet framåt, vanligt med rostskadorpå dessa, det finns ramben till Mustang att köpa som ekonomidel. Kolla med våra återleverantörer av Mustangdelar, titta på vårhemsida förstasidan klicka på länkar. Citera
danne77 February 18, 2008 Author Report February 18, 2008 Tack så mycket, skall kolla detta omedelbart! Något annat jag bör se upp med när jag byter balken? Citera
matsberg February 19, 2008 Report February 19, 2008 Den balken är väl galvad? Det brukar vara golvet som är rostigt. Citera
danne77 February 19, 2008 Author Report February 19, 2008 Jag vet inte hur det är med den saken? Rostia är dom i alla fall och som du säger så är även golvet rostigt men inte så jag tror att jag behöver byta några större bitar. Jag är mån om att bilen ska kunna köras så snart som möjligt igen och vill därför inte göra några ingrepp så den blir ståendes just nu. Men givetvis kommer jag byta allt i samband med balken så att det jobbet är utfört korrekt i alla fall. Sedan kan man ju alltid ta upp arbetet igen framåt hösten eller om det blir en misserabelt regning sommar igen. Jag uppskattar verkligen den hjälpen jag fått i alla fall! Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 19, 2008 Report February 19, 2008 Hej.Galvat i all ära men Mustangens galvade delar är mest därdet är synligt alltså yttersidor, rosten äter sig igenom inifråni trösklar, balkar, mm. Citera
JH February 20, 2008 Report February 20, 2008 Om du svetsar i galvat så andas inte in ångorna. Man kan må ganska illa efteråt.Fast du kanske redan fått den erfarenheten Citera
danne77 February 20, 2008 Author Report February 20, 2008 Jo jag har svetsat i några år så jag har hunnit med både ett och tre misstag Men dom säger ju att det är av just dom man lär sig något! Tackar för visad omtanke! Det jag drar mig mest för är just att svetsa underifrån, brukar vara ett helv... att fåt till det med snygga sömmar tycker jag. Citera
Recommended Posts