Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Jag köpte en MIG som klarar både gas och utan. För att testa så köpte jag flusstråd och provade att svetsa plåt och några profiler.

Utan gas såg det ut som om det blivit kortslutning i en elcentral eller nåt. Med gas helt OK svetsfogar. Jag lyckades alltså inte utan gas.

Gas rekommenderas starkt!

Hittar jag mina provbitar så skickar jag ett foto ...

Jag tror att de flesta skulle rekommendera skyddsgas. Problemet är inte att ha gasen till utan att få rätt ström, trådmatning och lagomt gasflöde.

Kör heller inte med för tunn tråd som jag blev rekommenderad en gång, utan använd 0.8, och kalibrera istället inställningarna för tunnplåt

Jag tror att de flesta skulle rekommendera skyddsgas. Problemet är inte att ha gasen till utan att få rätt ström, trådmatning och lagomt gasflöde.

Kör heller inte med för tunn tråd som jag blev rekommenderad en gång, utan använd 0.8, och kalibrera istället inställningarna för tunnplåt

Har du en 220V mig, så rekommenderar ja 0,6 tråd just för att den kräver mindre kräm (sröm)

Medans en 380V mig är de lite svårare just för att de blir för mycket kräm.

Köp en kolsyretub istället. Billigare gas och funkar lika bra.

Är det inte så att en van svetsare kan hantera kolsyra i stort sätt lika bra som med mison och argon, men för en ovan blir det lite svårare då det fräser och spottar mer med kolsyra.

Bara vad jag hört ;)

har själv bara kört med argon och mison samt sådan häringa "flusstråd"