Herrgård February 24, 2008 Report February 24, 2008 Jag är komplett oduglig när det gäller att fixa och trixa med funktioner i datorn. Surfa och spela går daremot bra.Jag har mina bilder sparade i mina bilder , och använder förmodligen nåt standard program för bildvisning. Fråga: Hur gör man bilderna mindre så man kan lägga in tex avatabild och bilder i forumet? Citera
tomarc February 24, 2008 Report February 24, 2008 Jag tycker Picasa är ett bra och gratis program för bildhantering. Där kan du bl.a. ändra storlek på bilder mm mm.http://picasa.google.com/ Citera
Herrgård February 24, 2008 Author Report February 24, 2008 tackar ska prova det bär jag kommer hem. Jobbar Citera
elboy cmc 388 February 24, 2008 Report February 24, 2008 Det går även bra att ändra bildstorleken i Paint. Under Bild fliken,dock är det att rekomendera att du spar dessa med ett annan namnså orginal bilden inte blir super liten och du kommer på att du ska göra en förstoring eller så.... Citera
Sven February 24, 2008 Report February 24, 2008 Så här gör jag,frågade min son och han sade så här.Högerklicka på bilden välj redigera, klicka på bild uppe i vänstra hörnetvälj ändra storlek/snedställ minska vågrätt lodrätt till typ 50% klicka ok gå in på arkiv välj spara som, ändrad eller vad ni vill, 50% brukar bli 200-250kb om den från början legat på 1-1.5mb.Sven Citera
Janne64 February 25, 2008 Report February 25, 2008 Annars finns det ju alltid Photoshop fast det är kanske lite krångligt för en som aldrig trixat med bilder förr , och kanske lite dyrt Citera
Herrgård February 25, 2008 Author Report February 25, 2008 Som ni ser så lyckades jag, tack för hjälpen!Jag högerklicka på bilden, egenskaper, minska med 50% och "sparade som". Fick en mindre bild. Efter att minskat med 50% x antal ggr så blev den godkänd . Även fast kb blir mindre så är antalet pixlar för stort enligt profil bestämmaren. Hur vet man att en bild har x antal pixlar i höjd och bredd? Citera
Recommended Posts