CMC 1061 Berra February 29, 2008 Report February 29, 2008 Hejsan allihopa. Sriv och berätta, om någon rolig eller jobbig upplevelse.Med din Mustang eller om du har haft flera, spelar ingen roll. Kul och läsa. Kan vara lärorikt också.Berra Citera
JH February 29, 2008 Report February 29, 2008 Om du menar som mitt senaste exempel så finns det nog många som kan bidra. Detta hände för ca tre veckor sen.Jag fann inte fördelaren till en motor jag håller på med. Vad gör man till slut? Köper ny, eller annonserar på CMC-klubb sidan efter en beg. Ok beslut tas, och ut med annons, och jag fick flera svar. Köpte en efter en vecka.... helt ny fast till begagnat pris. Kändes bra.Vad händer Jo, efter tre dagar så finner jag den jag letade efter. Den är väl en av de smidigare historierna, de alltför dåliga ska man kanske inte ta upp. Citera
CMC 1061 Berra February 29, 2008 Author Report February 29, 2008 Tack JH för ditt inslag. Jag menade faktisgt allt som berör ossBerra Citera
Tommyax March 2, 2008 Report March 2, 2008 Min historia.På hemväg från Powermeet Hässleholm i våras händer det,, Tappar nästan höger bakhjul! 3 av 5 bultar är rätt av,,jackar upp bilen drar åt de 2 kvarvarande bultarna, varav en med dålig gänga. Smygkör typ 50 km/h inga hastiga gaspådrag eller broms/svängmanövrar. Kom ca 1½-2 mil när ytterligare en bult rök av. Nu var det stopp strax norr om Älmhult. 4 mil hem.1 hjulbult kvar med kass gänga. Vi bytte till reservhjulet (att vi inte kom på det direkt) som centrerade bra mot navet, vilket inte alufälgen gjorde. Med hjälp av en 5/8" ringnyckel som "bricka" gick fälgen att fästa mot navet.Fick backa 300m till en skogsväg och ringa efter en bil med släp. Ett par veckor senare rullade den igen med nyrenoverad bakaxel, lager tätningar hjulbultar samt 3:55 trac-loc. Svarvade till centreringsringar till fälgarna i aluminium så ny sitter TT fälgarna där de ska.Shit happens. //Tommy Citera
bullitt427 March 3, 2008 Report March 3, 2008 Jag och min sambo hade våran mustang -67 fb till ett barndop.När vi skulle köra ifrån kyrkan startade inte bilen på grund av dåligt batteri. Våran kompis ryckte ut med sin lancia A112 junior. Detta är en mycket liten bil som skulle agera starthjälp. Det krävs lite ström för att våran 427:a ska starta. Kompisen håller högt varv och jag försöker starta mussen. Vid första försöket gick det segt och lancians framlysen tonar ner kraftigt. Vi låter lancian ladda upp sitt lilla batteri och ger ett nytt försök. Denna gången startade mussen. Det krävdes ett ordentligt varvtal av lancian och den höll ändå på att dö. Senare på kvällen när det var mörkt upptäckte kompisen att alla lamporna (inne o ute) på bilen var sönder, utom framlysena.Strömspiken som uppstod när jag släppte startnyckeln på mussen slog ut lamporna på hans bil. Han tyckte inte det var roligt att byta dem. Värst var instrumentpanelen.OBS!!! kolla bakrutan Han har även bogserat oss med sin lilla A112:a Citera
CMC 1061 Berra March 3, 2008 Author Report March 3, 2008 Jag har full förståelse för honom. Javist faktisgt kul grej att en sån peakblir så kraftig. Men jag har skruvat på flera sådanna Lancia A112Som kunder har ägt. Kan bara säga. Usch trång och lite små bökig.Men ganska kul att köra. Vill inte vara ägare till en sådan bil. Kul inslag iallafall. Berra Citera
CMC 1061 Berra March 5, 2008 Author Report March 5, 2008 Hallå är det ingen mer som har roligt eller tråkigt kanske spännande som hänt med raggar bilen. Rent av moppen cykelneller cykel med motor.Sitter här och gluttar varje dag. Mer historier tack.Berra Citera
Tomas Stein CMC 1966 March 5, 2008 Report March 5, 2008 Jo du Berra !Jag har en ganska tråkig historia för mig och för bilen Var 2006 uppe på träffen i Barkaby och jag och min kompis hade åkt dit tidigt på morgonen från Linköping.Humöret var på topp för det var strålande väder och året innan så började det att spöregna när jag kom in till centrum för att kolla och delta i cruisingen på Sveavägen, så jag åkte hem utan att se så vidare mycket.Nu hade jag bestämt att vi skulle in och kolla på kvällen.Vi lämnade Barkaby innan det slutade på fältet för att slippa åka i den stora kortegen och när jag startade bilen och började köra så märkte jag att det var något konstígt med bromsen.Pedalen sjönk sakta men säkert ned till golvet när vi köade ut ifrån fältet Jag stannade och kollade bromsvätskan och det var helt o.k i behållaren.Efter lite funderande så konstaterade jag att det var nog ingen hit att ge sig in i centrala Stockholm utan en vettig broms.Vi bestämde oss för att motorvägen är nog inga problem förhoppningsvis så vi rullade hem till Linköping och det gick jättebra hela vägen.Men........... när jag skulle köra in ögonstenen i garaget så är jag tvungen att backa för det är lite trångt och då fanns det inte en tillstymmelse till broms så jag backade rakt in i vår andra bil en liten ful Renault 5:a och vad hände.Lite röd färg på Renaulten men på min kära Mustang så böjde jag hela kofångaren och tryckte in plåten bak vid tanklocket Så man kan säga att Franska bila är j...vligt hårda och Amerikanska kanske inte är så rejäla i alla vinklar .Tillägas bör att det var huvudcylindern som hade pajat.Shit happends sometime // Tomas Citera
JH March 6, 2008 Report March 6, 2008 Jag hittade mina gamla anteckningar som kommit till under åren. Jag slutade notera i början av 2000 tydligen. Det finns ett litet problem och det är jag skrivit om både ris och ros.Återkommer alltså när jag sorterat lite. Citera
CMC 1061 Berra March 6, 2008 Author Report March 6, 2008 Det var tråligt att läsa Thomas. Men tyvär kan det hända vemsom helst.Det tråkigaste var att du hade åkt långt och hade troligets vis en nervös resa hem igen. Men kom ihåg som plåster på såren. Så är du alltid välkommen. om du får probem mer i stockholm. Att höra av dig. Jag har garage inte så långt ifrån Barkaby. Det mesta av verktyg ligger jag på med. Som du förtstår så ställer man upp för sina själsfrender. Alltså Mustang ägare. Jag var också på samma träff. tycker den var bra.Och det var trevligt med Musatngernas uppställning. Själv åkte jag alltid tidigt. Bara för att jag tycker inte om att stå i köer för länge. Min bil har vill ibland lite för varm. Det året hade jag inga problem att åka till träffar. Men året efter kom jag bara till Västerås Power meet. Sedan var det bara att ställa in Forden och där står den fortfarande. Måste fixa min bakaxel som slet sig, ch drog sig nästan ett halvt varv. Och bakaxelns plan mot bladfjädrar blev skadade. Gjorde en rep,men den blev inte så bra. Bara att göra om. Fasr när jag är återställd. Tack för ditt berättelse. Tycker att det bra att alla kan vara med och delta om vad som kan innträffa.Berra Citera
JH March 6, 2008 Report March 6, 2008 Jag kan väl slå till med en liten "rishistoria", med risk för att någon känner igen sig. Men det var så dåligt gjort, så det skiter jag i.Kortfattat.Vi åker till en känd bilträff med vår renoverade boss 302, för ca 2år sen. (Alltså inte så länge sen). Mustangklubben har egen avdelad plats, där vi då placeras i fin ordning uppradade. Det kommer bil efter bil och kör in, och det är fint väder, med fin stämmning. Dags för fika, så vi sätter oss bakom bilen och fikar. Jag ser hur det kommer ytterligare en Mustang "cab" och rullar in för att parkeraOj,,,,, rätt vad det är så gungar vår bil till och man förstår inte riktigt vad som händer. Oj igen,,,,,samma sak en gång till denna gången lite rejälare. Då hör vi någon som skriker till, (vad f...n håller du på med). Då flyger man upp från stolen och funderar på vad som hänt. Killen som kom i bilen nyss har nu stannt mitt i mot vår bil och kliver precis iväg. Någon annan skriker åt honom. Ska du inte kolla hur det gick?Han som hade Cabben skiter i att svara och går därifrån, när andra påpekar att han körde på vår bil. Två ggr till och med.... och han verkade heller inte bry sig. Han tittade inte på vare sig vår bil, eller sin bil...Han bara gick, och naturligtvis blir man lite tagen på sängen och en allmän diskussion uppstod bland all de som sett händelsen. Vad gör man?? På en bilträff bland likasinnade tror man inte det är sant. Skador på vår bil var att främre kofångaren blev något lite bruten och även något fäste. Inte mycket att bråka om kanske, men några små repor uppstod. Man pendlar mellan lugn och överhettning, men ändå tar lugnet överhanden, för man försvarar med att det måste varit en olyckhändelse, för ingen gör så medvetet.Efter en stund så kommer ägaren till den andra bilen tillbaka och frågar om det blev något,. Han lämnar också stt visitkort och säger att du kan väl ringa om det var några problem, fortfarande helt oberörd. Sen sätter han sig i sin bil och åker igen, och man sitter där och fattar ingenting för man blev ju överrumplad av händelsen. Det fanns många vittnen som gärna ställde upp för att intyga att han kört på vår bil " två ggr till och med". Samtliga tyckte också att han som kört på vår bil var en riktig &¤#%)(/. För mig var det helt obegripligt för jag har aldrig under alla år "oavsett träff" råkat ut för att någon är så respektlös inom hobbyn som den "killen" var. Förmodligen en person som är så långt ifrån motorhobbyn som man kan komma, eller så är förklaringen att han blev lite shockad, och inte visste vad han skulle göra.Sådana här saker har ju ingen praktisk betydelse för bilens funktion, utan blev ju snarare ett dåligt förhållningssätt till en uppkommen situation. Efter någon vecka så ringde samma person hem och sa att det var han som eventuellt kört på min bil, men att han själv inte märkte något alls. Han angav också villigt att ersätta eventuell skador. Jag tackade för det och sa att jag inte var intresserad av någon ersättning. Det handlar inte om prylen utan om sättet.Det här var ingen rolig historia, men tyvärr sann, och vi hoppas att se minimalt av sådana Mustangägare på våra träffar. Jag tror inte det finns någon som gör så här med flit, så man kan ju inte bli förbannad heller. Citera
CMC 1061 Berra March 6, 2008 Author Report March 6, 2008 Ja vad säger man. Jag tror att jag inte hade kunnat hålla mig lugn. Sådanna mäniskor kan vara utan. Dom förstör bara för andra, vilket är inte så roligt på träffar där man tror att alla är lika seriös som en själv.Berra Citera
Janne Holm CMC1740 March 6, 2008 Report March 6, 2008 Tja jag får väl också berätta en historiaAtt bilar kokar under cruising är ju inget ovanligt men det som hände mig var lite mer av udda slaget.Vi hade varit uppe på Power meet för 3år sedan och när vi hade cruisat färdigt på lördag kvällen var det dags att åka hem till LinköpingStrax efter vi hade lämnat Västerås så känndes en liten konstig doft i bileninget som man kunde härleda komma från bilen utan jag trodde det var från kompisen Åkte några mil till och doften hängde kvar. När vi kom fram till Ljungsbro ock stannade där så stank det rejält. Och bilen vägrade starta igen efter jag slagit av motorn.Det som hade hänt var att laddreleet hade pajat och fått batteriet att koka sönder. Så det blev att ringa hustrun klockan 4 på morgonen så vi kunde få gång mussen igen jag blev jättepoppis så där blev det inget Citera
CMC 1061 Berra March 7, 2008 Author Report March 7, 2008 Det kan jag förstå. Du fick väl inga större problem efter batteriet hade kokat på det viset. Typ att syra kom ut eller något annat jobbigt. Det vore väldigt tråkigt. En sak har du i alla fall lärt att känna igen doften av ett kokande batteri. Tycker att inte luktar gott vill sticka i näsan. Har varit med om otäck grej ang batteri. Jobbade på verkstad. Arbets kamraten stod och slipade på en bänk. En bra bit ifrån ean bil som stod inne på verkstan. Men helt plötsligt så smäller det till som en dynamit gubbe briserar. Trodde jag skulle ramla ihop av smällen. Spran g ut och kollade på verkstaden vad som hade hänt. Där stod min arbets kamrat, med battri vätska över hela sig, vi hadesäkert 6 meter till tak. Såg att det hängde droppar uppe i taket. Hade väl alldrig trott att det kan bli så kraftigbrisering. Kompisen klarade sig utan några skador. Det var läderna som gick upp i rök. Så kokande battrier ska man akta sig för. Fast det här battriet kokade inte stod inte ens på laddning. Kom ihåg att vara försiktiga när det gäller battrier. Kan bjuda på riktiga överraskningar.Berra. Citera
JH March 7, 2008 Report March 7, 2008 Antigen hade ni "tur eller otur" för mitt senaste inlägg fösvann när jag skickade det. Det blev väl för långt kanske. Det gör inget jag summerar.Min första Mustang jag köpte skulle hämtas på kärra. Fanns enbart en kärra att få tag i den dagen jag skulle hämta bilen, så jag valde den utan närmare kontroll. Jag fick löfte om att det var en biltransport, och den skulle hålla för en bil, fast jag tyckte den såg klen ut i botten. Det såg ut som Masonitskivor beklädde rampen. Innhavaren garanterade bottenstabiliteten, så jag kollade inget närmare.Åkte till platsen för att hämta, (20mil bort) och det som hände när jag körde upp bilen på kärran var att den sjönk igenom botten vid framhjulen. Den satt fast, men surrades rejält ändå. Hemfärden till garaget gick bra. Att få den av kärran var mer jobbigt för det krävdes flera personer som lyfte framdelen, samtidigt som man då körde av bilen.Jag åkte tillbaka lite skamsen med kärran, och var beredd på att ersätta skadorna. Han skrattade och sa att det var kul att jag transporterat hem en Mustang. Han gillade Mustanger och jag behövde inte ens betala kärrhyran för han tyckte mest synd om mig som råkat ut för händelsen.Bilen var en -65HT med 13000 mil på mätaren. Endast 2 ägare före mig och priset var 23000kr. Tror att det var 1985 Citera
JH March 10, 2008 Report March 10, 2008 Uch vad blygsamma ni andra är ni måste ha mycket som ni skulle kunna berätta om. Det här är Ytterliggare en liten notering som fanns från slutet av -80talet.Jag fick plötslig för mig att åka något annat än Mustang, men vågade inte riktigt satsa fullt ut på annat märke. Så jag jag tänkte att Mercury Cougar är en gyllene medelväg. En lyxmustang ...Följde lite annonser och ringde ibland på någon till salu, men inget direkt bra napp dök upp. Blev avskräckt av en 2dörrars ht i tvivelaktigt skick, som jag erbjöds, för billig penning. Det han bli höst, när det dök upp en -69 cab till salu. Motordeffekt tyvärr men bra pris, enligt annonsen. Ok jag ringde på annonsen och hamnade hos en säljare i norra Värmland, någon mil från Norska gränsen. Jag förstod inget mer än att det skulle var en Vit bil, med vit inredning och svart cab. Motorn var defekt, men den kunde rulla??? Det hjälper inte att man kommer från Värmland, det finns dialektvariationer utan dess like.Ok jag gjorde upp om intresse och åkte på vinst och förlust med kärra bakefter. Mitt i djupaste skogarna så kom vi till slut fram till adressen som angetts.Vi blev direkt mottagna vid infartsvägen, och guidade till ett garage där bilen skulle stå. Lite språkförbistring fanns för dialekten var svår, men det spelade ingen roll, man vande sig efterhand. Portarna öppnades,, och där stog en -69 Cougar XR7 cab KANONFIN, men den var Blåmetallic, med svart inredning och vit cab????? Jag förstod ingenting men bilen var bra, och alla papper var justa så det blev köp.Enda funderingen var hur vi skulle få upp den på kärran för inget spel fanns med. Nästa överraskning... Ägaren satte sig i och startade motorn, backade ut ur garaget och körde fram till kärran. Då kom frågan hur var det med den defekta motorn?? Tydligen uppstod problemet när den blev lite varm, då tryckte den ur kylarvätska sa han.. De hade bytt toppslockpackningar sa han men den blev inte bra ändå.Ok det var ju ännu bättre, inga mekaniska fel, i varje fall Vi lastade på och åkte hem. In med bilen i garaget och den var verkligen i bra skick. Det fanns nästan inte tillstymmelse till rost, hel och fin originalinredning, original motor och låda och allt fungerade. Hur var det då med motorn?? Jag plockade bort insug, och toppar och inte en enda topplocksbult var dragen, utan allt var bara pålagt och sen ej momentdraget. Måste ha bliviten miss för den som skruvat i motorn, Avbruten av något annat och sen glömt allt och lämnat bilen till ägaren som inte blev nöjd. Jag har inge förklaring till varför, men med nya packningar och lite allmän uppfrächning så var det nog den bästa "Mustangen" jag ägt under åren.Bytte bort den mot en mach 1 -70a, som jag sen endast ägde i endast tre månader. Den var alldeles för vass för mig, så jag fick lämna den i inbyte mot en betydligt bättre likadan Mach 1 hos en USA bils handlare Citera
Gtttggg March 10, 2008 Report March 10, 2008 Hmmm..... 80-tal.... batteri... Det får mig att tänka på en händelse som berodde på rent slarv på fordonslinjen i plugget som orsakades av läraren, inte av nån elev. Han kopplade in snabbladdare på ett bilbatteri och när det var laddat, tog han bort kabeln från plus-polen utan att stänga av laddaren. Jag stod snett bakom honom och såg gnistan mellan klämman och polen. Sekunden efter small det ordentligt och ovansidan av batteriet försvann men inget syra kom ut i explosionen lyckligtvis men jag tappade hörseln i minst en timme. I grannlokalen höll elever i byggnadsprogrammet till och sprang till oss för kolla vad som hände med tanke på de hörde smällen. Sen dess kollar jag att laddaren är avstängd FÖRE jag kopplar loss batteriet. Citera
CMC 1061 Berra March 12, 2008 Author Report March 12, 2008 Tack JH. För dina storys. Har tyvärr inte haft datorn inkopplad. Pga. Jag har flyttat. Så nu är jag igång igen. Och läser för fullt. Blir ledsen för alla problem som en del har varit med om. Men blir lika glad för dom posetiva inslagen. Och tänk vad man lär sig genom andras berättelser. Tack alla som skriver och berättar om era upplevelser. Och fortsätt gärna med detta. Berra Citera
JH March 12, 2008 Report March 12, 2008 Det blir som att göra lumpen, det besvärliga blir roligt efteråt.Jag slår snart till med en ny... Citera
JH March 15, 2008 Report March 15, 2008 Kortis. Jag köpte en Mustang -67 cab en gång (trodde jag) som visade sig vara en -68 i regbeviset . Jag kollade aldrig papperen innan jag betalade, utan enbart skicket på bilen. Säkert fler än jag som haft bilar med fel papper. Citera
CMC 1061 Berra March 15, 2008 Author Report March 15, 2008 Ja det är du inte ensam om. Har flera kamrater som har gjort samma mistag. Har själv gjort på en svenne bil. Vilket inte betyder så mycket.Berra Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 16, 2008 Report March 16, 2008 Hej.Min först Mustang köpte jag i Lindesberg, historien om hur jagoch den kom hem är mycket mycket lång, har aldrig i mit livtrott att en bil kunnat jävlas så mycket på en gång. Betalade den kl 18.00, blev lite kaffe och skitsnack, åkte någon timma senare, kom hem till Haninge Stockholm kl 5.30på morgonen. Fel El, kopplingslänkage gick av, motorn kokade ur massorav vatten, anledning flera mil körning på 3ans växel manuell.mm. Jag och många med mig undrar säkert varför jag inte åktetillbaka med skrotet, jag blev totalt Mustangsmittad och kundeinte tänka mig någon annan bil, här skulle renoveras fort,Mussen tog 15år rullande renovering. När jag var nästan färdig såldes den till en högt uppsatt personhär i landet, kvar av det jag köpte i Lindesberg var Vä-framskärmoch Vä-dörr, givetvis var karossen kvar som allt satt på men denfick massor av ny plåt och lack. Jag har ett långt reportage skrivet i en klubbtidning om köpet,jag skall kolla om jag kanske kan skanna och lägga ut. Alla mina efterföljande renoveringar är inga solskenshistorier,förutom 1967FB som kom hem från Kalifornien, köpte den genomen underbar Mustangdåre från Luleå, sextiosjuan var den Mustangsom gav mig väldigt lite jobb och massor av driftsäkra mil. Om jag skulle berätta om dom andra Mustangerna och händelsernainklusive renoveringsproblem så skulle inte den här delen avinlägg i forumet bli lättläst. Citera
CMC 1061 Berra March 16, 2008 Author Report March 16, 2008 Härlig historia Lars. Det är just sånt som man vill höra. Vilket helvete man kan råka ut för ibland. Men som du skrev. Man hade blivit biten.Det fanns inget annat alternativ. Den ska bli bra. Och sedan när man har lyckats med detta. Så är vinsten den högsta man kan tänka sig.Har själv inte haft en sådan otur. Men ibland har man undrat vad man håller på med. Måste vara bättre att sy ett par byxor. Har en liten dum historia. Det var på mon tid med drag racing. Hade gått bra sesongen innan. Det ända vi gjorde att byta olja och stift. Kom till Mantorp.Starta upp bilen. Allt lira perfekt. Alla nöjda. Men under racet vill inte Få samma fart som förra året. Vi trodde kollade allt. Spm sagt inga problem. Nästa race samma sak. Vi hade varit mycket föskonade med problem på bilen. Så fixade inte att det blev fel. Vi började att hacka på varandra. Det visade sig till slut. Att det var oljan i kugefischer pumpensom hade ruttnat. Vi körde på vegetabilisk olja. Där var felet. Hela den helgen gick upp i rök. För en sån skit grej.Berra Citera
JH March 18, 2008 Report March 18, 2008 Misstag kan man göra ibland. Ett misstag var när jag blev spekulant på en Shelby -69 FB för några år sen. Mycket seriös säljare, som skickade bilder på bilen och lade fram alla korten på bordet. Mycket bra bil, men det var inte originalmotor till bilen vilket han påpekade tydligt. Motorn var köpt färdigbyggd av en motorenoveringsfirma, och var färdig att sättas i. Säljaren kunde inte svara på om motorn var standard eller modifierad på något sätt, så han uppmanade mig att ringa till firman som sålt motorn och fråga om status på innehållet.Jag ringde upp och frågade om de kom ihåg den motorerenoveringen och fick till svar att den var helt renoverad och balanserad. En följdfråga kom från deras sida om jag numera hade motorn i min ägo. Jag svarade nej och sa att jag var spekulant på bilen och angav också vårt uppgjorda pris.Vad hände. Han som hade firman ringde upp säljaren, och köpte bilen samma dag som jag ringt upp för att fråga om motorn. Enligt de uppgifter jag fick delades bil och motor av den nya ägaren och såldes omgående till ett betydligt högre pris.Helt rätt gjort, men lite besviken var man väl just då. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.