Jump to content

Strejkande Cheva-motor.


magnus eriksson

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett problem med motorn på familjens Chevrolet Trans Sport, en annars förträfflig minivan när man är många som skall transporteras. När motorn är riktigt varm (körd minst 30 minuter) är den omöljig att starta igen innan den svalnat betydligt. Som alla förstår är det en aning störande t ex när man tankat eller står i en färjekö. :cry: Den lokale meken på macken står bara och kliar sig i huvudet så jag tänkte att det finns så många motorkunniga på detta forum som kanske kan ha en ide´vad det kan bero på.

Alla svar tas tacksamt emot!

Hälsningar

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Har vari med om ett liknande fel. Fast på en pontiac transporter. Med V6a

och en typ av TBI insprutning. Just på den var det spridarna på inprutningen, som var peoblem. Men det behöver inte vara samma. Det kan kanske ett jord fel. Kolla alla jord pungter motor och kaross. Även batteriet kan vara dåligt. Ja det finns säkert en massa mer saker det kan vara fel. Men som dom har skrivit kolla lambda felkoder.

Hoppas att det går bra. Men tror du kommer att vara tvungen kontakta verkstad. Om du inte mycket händig. Krävs mycket el kunnande.

Men alldrig fel att fösöka själv först.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Tack för råden. Problemet är att märkesverkstan ligger på andra sidan havet och att jag är extemt ohändig när det gäller mekande. :cry: Kolla jordningar och batteri borde jag iofs klara. Hur kan batteriet vara inblandat. Det drar ju runt startmotorn men motorn tänder inte? :?:

Hälsningar

Magnus

Link to comment
Share on other sites

jag skulle nog gissa på vevaxelgivaren..den kan vara värmekänslig.. TPS (Trottle possision censor, spjäll läges givaren)sensorn kan strula men då borde den vara lite knäpp även när den är kall... det brukar kunna bli skitigt runt spjället och TPS:en.. prova rengöra det med typ bromsrengöring eller nått liknande.. men jag gissar på vevaxelgivaren..

Link to comment
Share on other sites

Ang batteriet. Så kan det dra runt motorn. Men inte leverera tillräckligt med ström till data box. Så den i stort sett stänger av sig. Det kan bero att batteriet är gamalt eller någon annan orsak. Att det inte tar emot tillräckligt med laddström. Fast laddstömmen från generatorn är helt rätt.

Kan låta konstigt. Men jag har varit med om detta ett flertal gånger. Och det är svårt att hitta jusst detta problem. Eftersom generatorn ger rätt laddström. Men alla förbrukare i bilen ska gå helst igenom batteriet. Det är därför man inte tänker ibland på just det som kan innträffa.

För att göra en historia kort. Så kom en bil som bara rullade 2,5 mil varje gång man var ute och körde. Jag lovar att jag höll på länge innan jag hittade problemet. Jag hade bilen i en hel vecka hos mig. Och varje dag tog jag ut bilen på en prov tur. Och körde till den stannade. Vänta tio minuter sedan gick det att köra igen. Upp täckte att batteriet inte tog emot rätt laddning fast generatorn höll 14,7 - 14,9 volt vilket är helt ok.

Kan vara en ide att kolla detta. El fel kan göra en tokig ibland. Men som allra oftast. Så är det enkla fel som man inte tänker på. Man vill gärna blanda in datorer och en massa andra svåra komponenter. Som väldigt sällan går sönder. Så börja med basic. Och tänk logisgt. Brukar vara den bästa medicinen till rep av el problem.

Lycka till. Berra

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren. Det där med batteriet är ju tillräckligt enkelt att kolla för att t o m jag skall klara av det. Vi har kopplat på en transformator till ett av 12V-uttagen för att driva play station och videoskärm för dvd-film och tillsammans med gps och telefonladdare tar det antagligen rätt mycket kraft från batteriet på långfårder som nu till fjällen t ex när jag senast råkade ut för felet på en mack. Skall kolla seriöst i helgen med ett garanterat fulladdat batteri och minimalt med strömförbrukning. Övriga tips får bli aktuella om batterispåret är fel. Tack än en gång alla för råden!!

Hälsningar

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...