evert cmc1622 March 8, 2008 Report March 8, 2008 Hallå !! Jag skall besiktiga "Mussen" den 19 Mars för första gången.Vilket bullerintyg är godkänt vid reg.besiktning har hört att Dekra är inte godkänt längre vet ej själv tacksamm för svar?Har köpt baklampor på Grufmans men tänker inte montera dom ,är det godkänt att sätta blinkers i backljuset vid reg.bes?En fråga till jag fick ett mail från någon om att man skall stansa in chassinumret i chassit vet ni något om detta?Mvh Evert Citera
grufman March 8, 2008 Report March 8, 2008 Hallå !! Jag skall besiktiga "Mussen" den 19 Mars för första gången.Vilket bullerintyg är godkänt vid reg.besiktning har hört att Dekra är inte godkänt längre vet ej själv tacksamm för svar?Har köpt baklampor på Grufmans men tänker inte montera dom ,är det godkänt att sätta blinkers i backljuset vid reg.bes?En fråga till jag fick ett mail från någon om att man skall stansa in chassinumret i chassit vet ni något om detta?Mvh EvertDekra är godkäntDet är inte godkänt att sätta blinkers i backljuset. Sätter du utanpåliggande blinkers så kommer det stå noterat (utanpåliggande montage) i regbesiktningspapprena och det finns risk att du, vid ev flygande besiktning/kontrollbesiktning får föreläggande om ny regbesiktning om du ändrar bilens utförande jämfört med hur den var när den regbesiktigades, dvs om du återställer bilen med röda blinkers/alt orange blinkers i backljusen).Chassienumret brukar man stansa i någon rambalk. Ofta stötdämpartornet.Glöm inte att du skall ha vitt p-ljus fram och orange sidoblinkers, plus att du måste ta bort röd sidomarkeringslykta bakom bakhjulet (det räcker med att ta ur glödlampan) Citera
RoTe March 8, 2008 Report March 8, 2008 Chassienr ska stansas in på höger fjäderbenstorn med 7mm höga bokstäver. Citera
evert cmc1622 March 8, 2008 Author Report March 8, 2008 Hur ska man stansa in det ? Gör man det själv ? Är inte chassienumret redan instansat i motorummet? Citera
grufman March 8, 2008 Report March 8, 2008 Hur ska man stansa in det ? Gör man det själv ? Är inte chassienumret redan instansat i motorummet?8mm stålstansar.Nej Citera
evert cmc1622 March 8, 2008 Author Report March 8, 2008 Gör man det för hand eller är det en maskin man gör det med?Kan man göra det på en Ford-verkstad eller någon anannstans? Citera
RoTe March 8, 2008 Report March 8, 2008 Ja görs det för hand blir det skitfult, men på nå annat sätt vet jag inte om man kan... Citera
grufman March 8, 2008 Report March 8, 2008 Gör man det för hand eller är det en maskin man gör det med?Kan man göra det på en Ford-verkstad eller någon anannstans?enklaste är att köpa stansar på typ chlasohlson och banka dit. Man kan träna först på en undanskymd plats på bilen Citera
Tommyax March 8, 2008 Report March 8, 2008 Du kan stansa på annat ställe med, tex balk i bagaget under mattan tex.//Tommy. Citera
Pelle Bäck March 8, 2008 Report March 8, 2008 Hej. Jag har själv Blinkers i back ljusen och bilen är ju reg. besiktigad med deta funkar det inte då vid nästa besiktning???Pelle Bäck Citera
grufman March 8, 2008 Report March 8, 2008 Hej. Jag har själv Blinkers i back ljusen och bilen är ju reg. besiktigad med deta funkar det inte då vid nästa besiktning???Pelle BäckIbland. Egentligen skall besiktningsmannen bara göra en funktionskontroll. Men han kan också jämföra bilen med det skicket den var i när den reggades. Det går tyvärr inte att säga vad. Sannolikheten att den slinker igenom är dock rätt stor. Citera
rullebull March 8, 2008 Report March 8, 2008 när jag typade in min bil i juli 07 frågade jag på bilprovn vad som gällde! det var chassie nr på stötdämpartorn min 8mm höga ,vad gäller blinkers i backljus blev det ej godkändt från och med jan 07!!!! Citera
Tommyax March 8, 2008 Report March 8, 2008 Visst det är det vanligaste med chassinummer på stötdämpartorn, men man kan sätta det var som helst på en bärande del (balk). De gör det lätt för sig så de slipper leta, jag skulle välja bagage för att inte förstöra ett kanske fint motorrum med taffligt instansade siffror. Besmannen skriver in i regdokumentet var chassinummret finns vid regbes.//Tommy. Citera
streetsaleen March 8, 2008 Report March 8, 2008 Hallå !! Jag skall besiktiga "Mussen" den 19 Mars för första gången.Vilket bullerintyg är godkänt vid reg.besiktning har hört att Dekra är inte godkänt längre vet ej själv tacksamm för svar?Har köpt baklampor på Grufmans men tänker inte montera dom ,är det godkänt att sätta blinkers i backljuset vid reg.bes?En fråga till jag fick ett mail från någon om att man skall stansa in chassinumret i chassit vet ni något om detta?Mvh EvertDekra är godkäntDet är inte godkänt att sätta blinkers i backljuset. Sätter du utanpåliggande blinkers så kommer det stå noterat (utanpåliggande montage) i regbesiktningspapprena och det finns risk att du, vid ev flygande besiktning/kontrollbesiktning får föreläggande om ny regbesiktning om du ändrar bilens utförande jämfört med hur den var när den regbesiktigades, dvs om du återställer bilen med röda blinkers/alt orange blinkers i backljusen).Chassienumret brukar man stansa i någon rambalk. Ofta stötdämpartornet.Glöm inte att du skall ha vitt p-ljus fram och orange sidoblinkers, plus att du måste ta bort röd sidomarkeringslykta bakom bakhjulet (det räcker med att ta ur glödlampan)Jag har Dispens på att ha blinkers i backljusen. blankt papper vid regbesiktning? Citera
Tommyax March 9, 2008 Report March 9, 2008 SaleenS281 CMC 863/ Det var intressant.Skriftlig dispens? Utfärdat av vem?//Tommy Citera
streetsaleen March 10, 2008 Report March 10, 2008 pappret är ifrån vägverket, så jag antar att det är godkänt av vägverket med. Citera
grufman March 10, 2008 Report March 10, 2008 pappret är ifrån vägverket, så jag antar att det är godkänt av vägverket med.Vänta du tills nästa kontrollbesiktning hehe ;-) Citera
Janne Holm CMC1740 March 10, 2008 Report March 10, 2008 pappret är ifrån vägverket, så jag antar att det är godkänt av vägverket med.Nästa gång det blir dags åk upp till Mjölby och hoppas du får Göran (fd skolkompis) han har själv en massa gamla fordar så det blir mer prat om det en än besiktning Citera
Tommyax March 10, 2008 Report March 10, 2008 pappret är ifrån vägverket, så jag antar att det är godkänt av vägverket med.Ja, då är det bara och gratulera . Finns dispensen inskriven vid reggning så kan varken polis eller SBP säga nått./Tommy. Citera
evert cmc1622 March 10, 2008 Author Report March 10, 2008 Hallå!! Har pratat med besiktningen idag dom sa att det inte är godkänt med blinkersen i backljuset. Har skickat efter stansar på Clas Ohlson dom kostade198kr. Man måste också ha med papperna på orginal-titlen på bilen ifall manhar importerat bilen själv. pappren från tullen skall också med sa dom.En kort fråga till går det igenom med 20 tums fälgar dom satt på bilen när vi köpte den? original är väl 18 tums? Tacksam för svar.Tack för alla tipsen hoppas att det går bra med Reg-Besiktningen. Evert cmc1622 Citera
RoTe March 10, 2008 Report March 10, 2008 Så länge däcken inte sticker utanför skärmkanterna och ingenting tar i någonstans så är 20" lugnt. Min är reggad med 18" och det står således 235/50-18" i mitt regbevis. Citera
Peace105 March 10, 2008 Report March 10, 2008 Det där med reg besiktning är rena lotteriet. Det beror HELT på vem du träffar på samt hur hans/hennes dagsform är.Alltså, börjar han/hon trilskas, var ödmjuk, diskutera saken etc så kanske det löser sig....och har du tur kan ha både det ena och det andra slinka igenom utan att det ens tas upp till diskussion.20" fälgar borde inte vara ett problem, men jag vågar inte svära på det (det kan kan ju tänkas beror lite på vad för däck etc som sitter på mtp omkrets, påverkan på hastighetsmätare etc)Själv gick min '05 S281 Mustang Saleen igenom med 20" fälgar. Citera
rullebull March 10, 2008 Report March 10, 2008 tror inte att det går med 20 tummare! det sitter en dekal i dörr öppn på förar sidan där står vilken däck dim bilen är fabr utr med! måste nog sitta samma på bilen,ett så kallat helbils godkännande!!!!!! obs! det är vad jag tror för när jag reggade min så kollade bes gubben och jämförde!!!! Citera
Peace105 March 10, 2008 Report March 10, 2008 Som jag sa...det är rena rama lotteriet...Jag har en känsla för att de där besiktningsmännen med några år på nacken använder sunda förnuftet, men nyare besikningmän är bokstavstroende...Någon blinkers i backljuset hade min bes. man aldrig i livet accepterat, men 20" fälgar var det dock aldrig någon kommentar om (och det står angivet 20" fälgar i mitt reg bevis) Citera
Recommended Posts