gugges March 8, 2008 Report March 8, 2008 HejEfter första provkörningen kan jag konstatera att bilen går ojämt på låga varvtal samt att bilen vill dö när jag lägger i d eller r . Men när jag gasar lite så går den som en dröm.Den går väldigt jämt och fint på tomgång, men som sagt var när man vill smygköra eller på flytgas så går den illa .Tips och ideer mottages gärna.Orginalförgasaren är renoverad och i skick som ny men kanske felinsälld ?MVH gugge Citera
Ronnie S March 9, 2008 Report March 9, 2008 Jag kan bara bidra med en vild gissning. Har du kört motorn ordentligt varm och sett om den går illa då också? Min tanke är att motorn kanske inte hade hunnit upp i arbetstemperatur, utan fortfarande behövde lite choke för att gå bra på låga varv. Vid den här årstiden (och yttertemperaturen) brukar en motor som inte får tillräckligt med choke gå dåligt på tomgång och vid gaspådrag från låga varv. Automatchoken brukar ju vara en sån sak som man får efterjustera lite på om man haft isär en förgasare. Citera
Janne Holm CMC1740 March 9, 2008 Report March 9, 2008 Då motorn går jämnt och fint på tomgång borde det inte ha med luftskruvarna, men då du har haft isär förgasarna kanske du ändå måste göra en injustering.Arbetsbeskrivning:På förgasarens framsida nederkant mot insug, sitter dettvå stycken en sekundär och en primär blandningsskruv.Börja med att skruva in båda helt, innan du gör detså skall du också räkna varven som du skruvar inhåll reda på detta.Räkna var skruv för sig och skriv upp, sedan du gjortdet så kan du till en början grundinställa, förts med attskruva ut båda lika 2-2½varv på båda.Starta upp och varmkör motorn.När motorn är varm kan du prova att skruva in denhögra skruven framifrån sett försiktigt tills motorn gårojämt skruva ut ½varv, gör likadant med den vänstra. Citera
JH March 10, 2008 Report March 10, 2008 Har du vass kam, kan det påverka. Dåligt vakum på låga varv, eller kanske lite tjuvdrag mellan förgasaren och insuget, ger samma effekt. Fast det kanske bara var luftblandningsskruvarna? Citera
ThomasFB March 10, 2008 Report March 10, 2008 Öppna tomgångsblandningen ca 1 varv som grundinställning.Justera tändningen till rätt specs. Se till att vakuumklockan är hel / rätt justerad och kopplad till rätt port.Justera tändningen så att du har högsta möjliga vakuum på tomgång. Du behöver alltså en mätare kopplad till insuget, så att du kan avläsa vakuum.Piece of cake. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.