Jump to content

Hur mycket oljeläckage är normalt för en gammal - 1970 - V8?


holme CMC175

Recommended Posts

Jag har en 1970 års Mustang Cab med en 302:a som efter körning har någon eller några droppar olja under motorn när bilen stått en stund. Är detta normalt för denna typ av motorer eller har jag en dålig packning? Jag har hört att man med gammla amerikanska V8:or får vara beredd på lite oljeläckage, stämmer detta?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det är både fel och rätt, en renoverad eller genomgången

V8 skall inte läcka någon olja, otäta packningar, O-ringar

är oftast en anledning. :?

Att motorn läcker olja behöver inte betyda att den är slut

eller i dålig kodition, en stor anledning är oftast att den

stått parkerad länge, läckandet kan vara självläkande

efter en tids brukande, då packningar börjar att svälla

av oljemättnad. :roll:;)

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte min bil var oljestickan avbruten och det var svårt för att inte säga omöjligt att ha koll på oljenivån. Resultatet blev att jag hade lite för mycket olja för att vara på den säkra sidan. Precis som du hade jag problem med oljedroppar efter körning.

Nu har jag monterat en ny sticka och fattat att jag har haft alldeles för mycket olja i tråget. Efter att jag har tappat ur olja har min bil slutat droppa efter körning, den är förvånansvärt torr faktiskt.

Sedan har jag också backat på mina ideer om vevhusventilation och återmonterat pcv-ventilen, även det verkar att ha gynnsam effekt på läckage. Mindre övertryck i vevhuset minskar läckage.

Link to comment
Share on other sites

Ska följa era råd och tips och börja med att se om det inte blir bättre efter vinterns avställning och bilen har fått chans att röra på sig något. Blir det inte bättre får jag gå vidare med era övriga tips.

Tack för hjälpen!

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det är både fel och rätt, en renoverad eller genomgången

V8 skall inte läcka någon olja, otäta packningar, O-ringar

är oftast en anledning. :?

Att motorn läcker olja behöver inte betyda att den är slut

eller i dålig kodition, en stor anledning är oftast att den

stått parkerad länge, läckandet kan vara självläkande

efter en tids brukande, då packningar börjar att svälla

av oljemättnad. :roll:;)

Är det vanligt att motorn/växellådan läcker lite olja efter vinterns stillastående? Min oljeplugg har börjat att droppa lite olja efter motorn har fått upp oljetrycket men det började efter jag gjorde ett oljebyte nyligen. C-4 lådan droppar lite också pga otät oljetrågspackning.

Link to comment
Share on other sites

Det är som jag skrev tidigare vanligt med oljedropp från

alla oljefyllda bitar under bilens skal, oftast motor och

automatlådor. :roll:

Att din oljeplugg läcker är inte något som reparerar sig

själv, du har troligen gjort det många gör, struntat i

att bytta tätringen på oljepluggen. :?

Ringen tillverkas i koppar och nylon, det finns ingen anledning

till att hoppa över bytet av den, inte så kul att tappa ur ex antal

liter ny olja för att byta den i efterhand, vilket du trolign

måste göra. :(

Snedgängade plugg är oxå sådant som skall bytas innan det

är helt förstört alla gängor, som betyder mycket mer jobb. :(

Oljan som brukar läcka från motor kommer vanligast från främre

eller bakre vevaxeltätning, går att reparera underifrån på Mustang

65-70, senare modeller av Mustang är lite besvärligare. :?

Jag brukar råda minna vänner att inte fylla mer än 3½ liter olja

i motorn vid oljebyte inklusive filter, starta och kör motorn en stund,

kolla oljestickan och fyll aldrig mer än strax under mitt på stickan. ;)

Automatlådor är det lite mer problem med, här är det lite andra

saker som gör att det läcker olja, ett problem är när blien står

under vinterhalvåret, oljan som finns i konverter fyller gjärna i

lite extra olja i lådan. :shock:

Lådan har inte plats för större mängd olja och tillslut så kommer

det ut en del även runt utgående axlar på en låda, detta brukar

renovera sig själv till viss del då motorn och lådan arbetar igen. 8)

Trågpackningar på automatlådor är oftast skadade för att ägare

drar bultarna runt tråget för hårt, därav oljeläck, det som är

rätt här är att byta packning och knacka till tråget mellan

bulthål från baksidan försiktigt och inte dra fast den för hårt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...