Jump to content

CAI och Predatorkrångel [Fixat]


RoTe

Recommended Posts

Bilen bestämde sig ju för att inte sammarbeta med mjukvaran längre, så jag fick åka till grufman och där återställdes mjukvaran till original och uppdaterades mot ford.

Nu sitter det ju CAI på bilen och jag har letat efter en custom tune som bygger på en senare mjukvara. Men det verkar vara smått omöjligt att få till det bra? Även fast man får en så är det bara "grundmapp"? Ska jag kasta CAI och montera originaldelarna och skita i trim? Eller finns det någon som kan mappa ordentligt i Sverige? Är det ens värt det?

Link to comment
Share on other sites

Det är väl bara o beställa på nätet från tex Breenspeed ? Ange vad du har för kod på mjukvaran. Vad du har för prylar så skickar dom en inom 2 veckor typ via epost.

Jag hade iof Xcalibrator 2 men dom sysslar säkert med Predatorn också.

//Danne

Link to comment
Share on other sites

Har hittat en sida som kan vara vettig iaf.

http://www.bamachips.com/store/index.ph ... 18_4_10_33

Till nästa fråga då... :D

Vad har jag för bakaxelutväxling? Har automatlåda.

Samt, rätta mig om jag har fel. Jänkarnas 93 oktan är strax under vår svenska 98 i kvalitet? Alltså är det lugnt att köra en tune för 93 och tanka svensk 98?

Tänk va jänkarna älskar att krångla till det. :D

Link to comment
Share on other sites

Bilen bestämde sig ju för att inte sammarbeta med mjukvaran längre, så jag fick åka till grufman och där återställdes mjukvaran till original och uppdaterades mot ford.

Nu sitter det ju CAI på bilen och jag har letat efter en custom tune som bygger på en senare mjukvara. Men det verkar vara smått omöjligt att få till det bra? Även fast man får en så är det bara "grundmapp"? Ska jag kasta CAI och montera originaldelarna och skita i trim? Eller finns det någon som kan mappa ordentligt i Sverige? Är det ens värt det?

Vilken CAI har du? Vilka andra modifieringar? Har du senaste uppdateringen av Predatorns programvara? Skall vara 8r38 om du har den "vanliga" U7140. Där finns ju olika tunes för de vanligaste CAI. Kolla annars på diablosports support-forum, där finns svar på många frågor.

Enligt min erfarenhet funkar de standardtunes som finns väldigt bra, förutsatt att man väljer rätt CAI förstås.

Väljer du ändå en customtune kan jag rekommendera bamachips. Du har 3:31 i bakaxeln. För att tanka in en custom tune från bamachips eller nån annan krävs att du har senaste programvaran installerad. Tänk på att återställa Predatorn (tanka tilbaka bilens backup) innan du eventuellt uppdaterar till 8r38.

Link to comment
Share on other sites

Vilken CAI har du? Vilka andra modifieringar? Har du senaste uppdateringen av Predatorns programvara? Skall vara 8r38 om du har den "vanliga" U7140. Där finns ju olika tunes för de vanligaste CAI. Kolla annars på diablosports support-forum, där finns svar på många frågor.

Enligt min erfarenhet funkar de standardtunes som finns väldigt bra, förutsatt att man väljer rätt CAI förstås.

Väljer du ändå en customtune kan jag rekommendera bamachips. Du har 3:31 i bakaxeln. För att tanka in en custom tune från bamachips eller nån annan krävs att du har senaste programvaran installerad. Tänk på att återställa Predatorn (tanka tilbaka bilens backup) innan du eventuellt uppdaterar till 8r38.

Jag har detta CAI: http://www.brenspeed.com/mustang_2005/images/632565.gif Ett K&N alltså.

Predatorn är mycket konstig, den startar upp med C&L logga men det är en U7140 med 8r37 mjukvara. Står Part: u7140stang_05 i den.

Jag vet ju inte vad standardtunen ska göra för nytta då den tände motorlampan förra gången och gav felkoder på det mesta... Sedan vet jag inte om det finns flera. Jag vill gärna ha en speciellt anpassad efter hög oktan då jag tänkte åka V-Power, om det nu gör någon skillnad. :D

Link to comment
Share on other sites

Låter ju ändå som att du har C&L tunen förvald, då startar den upp med den loggan. Det ska finnas en K&N Tune i din Predator. Kolla om du hittar den?

Jag antar att förra ägaren skickade in rätta grejjerna för han hävdar att han kört med det utan problem. Jag har för mig K&N finns med i OEM listan. Vet inte om problemet uppstod när bilen stod spänningslös hela vintern?

Nu är ju vädret som det är så jag kan inte skicka i mjukvara och åka ut och testa tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Låter ju ändå som att du har C&L tunen förvald, då startar den upp med den loggan. Det ska finnas en K&N Tune i din Predator. Kolla om du hittar den?

Jag antar att förra ägaren skickade in rätta grejjerna för han hävdar att han kört med det utan problem. Jag har för mig K&N finns med i OEM listan. Vet inte om problemet uppstod när bilen stod spänningslös hela vintern?

Nu är ju vädret som det är så jag kan inte skicka i mjukvara och åka ut och testa tyvärr.

Du körde ju tillbaka originalprogramvaran hos Grufman. Om du sedan laddade in en Predator som bootade up med C&L-logga så har du återigen fel tune i bilen då du kör med K&N-CAI. Troligen flödar C&L lite mer än K&N och tunen skickar på mer bränsle än vad du ska ha, med påföljd att motorlampan tänds. Att bilen var spänningslös bör inte ha ändrat något.

Link to comment
Share on other sites

Låter ju ändå som att du har C&L tunen förvald, då startar den upp med den loggan. Det ska finnas en K&N Tune i din Predator. Kolla om du hittar den?

Jag antar att förra ägaren skickade in rätta grejjerna för han hävdar att han kört med det utan problem. Jag har för mig K&N finns med i OEM listan. Vet inte om problemet uppstod när bilen stod spänningslös hela vintern?

Nu är ju vädret som det är så jag kan inte skicka i mjukvara och åka ut och testa tyvärr.

Du körde ju tillbaka originalprogramvaran hos Grufman. Om du sedan laddade in en Predator som bootade up med C&L-logga så har du återigen fel tune i bilen då du kör med K&N-CAI. Troligen flödar C&L lite mer än K&N och tunen skickar på mer bränsle än vad du ska ha, med påföljd att motorlampan tänds. Att bilen var spänningslös bör inte ha ändrat något.

Nej nej, jag har inte rört predatorn!

Bilen köptes tunad, grufman återställde med predatorn och uppdaterade bilen mot ford. Där står vi idag. Fullt fungerande bil med original mjukvara. Observera att bilen funkar som den ska nu! Det var INNAN service bilen tände motorlampan, innan grufman återställde. Vad det var för programvara i den då är okänt, men tidigare ägaren intygar att han kört bilen tunad utan problem.

Link to comment
Share on other sites

Låter ju ändå som att du har C&L tunen förvald, då startar den upp med den loggan. Det ska finnas en K&N Tune i din Predator. Kolla om du hittar den?

Jag antar att förra ägaren skickade in rätta grejjerna för han hävdar att han kört med det utan problem. Jag har för mig K&N finns med i OEM listan. Vet inte om problemet uppstod när bilen stod spänningslös hela vintern?

Nu är ju vädret som det är så jag kan inte skicka i mjukvara och åka ut och testa tyvärr.

Du körde ju tillbaka originalprogramvaran hos Grufman. Om du sedan laddade in en Predator som bootade up med C&L-logga så har du återigen fel tune i bilen då du kör med K&N-CAI. Troligen flödar C&L lite mer än K&N och tunen skickar på mer bränsle än vad du ska ha, med påföljd att motorlampan tänds. Att bilen var spänningslös bör inte ha ändrat något.

Nej nej, jag har inte rört predatorn!

Bilen köptes tunad, grufman återställde med predatorn och uppdaterade bilen mot ford. Där står vi idag. Fullt fungerande bil med original mjukvara. Observera att bilen funkar som den ska nu! Det var INNAN service bilen tände motorlampan, innan grufman återställde. Vad det var för programvara i den då är okänt, men tidigare ägaren intygar att han kört bilen tunad utan problem.[/quote:13mi1dsa]

OK, då förstår jag.

Då skulle jag nog köpa en tune från bamachips, du får ju troligen bättre gasrespons och bättre växlingar på köpet. Alternativt köra in K&N tunen nu när allt är återställt och fräscht. Blir det problem igen kan du ju köra tillbaka backupen och börja om.

Link to comment
Share on other sites

OK, då förstår jag.

Då skulle jag nog köpa en tune från bamachips, du får ju troligen bättre gasrespons och bättre växlingar på köpet. Alternativt köra in K&N tunen nu när allt är återställt och fräscht. Blir det problem igen kan du ju köra tillbaka backupen och börja om.

Jag har inte kollat så noga i den så jag vet inte vad de befintliga i predatorn är till för oktantal. Men jag funderade om jag skulle skaffa 93 oktan tunes från bama och köra bilen på V-Power...

Link to comment
Share on other sites

Har nu varit ute å tittat på predatorn ordentligt. Det finns INGEN tune till K&N insuget jag har... Så man kan fråga sig vad förra ägarn hade för fuffens för sig. :( Helt klart har ju han laddat in fel tunes!

Nu ska jag skaffa grejjer för att koppla in predatorn så jag kan uppdatera den och köpa custom tunes.

Link to comment
Share on other sites

Har nu varit ute å tittat på predatorn ordentligt. Det finns INGEN tune till K&N insuget jag har... Så man kan fråga sig vad förra ägarn hade för fuffens för sig. :( Helt klart har ju han laddat in fel tunes!

Å f-n! Märkligt...

Du kan använda diablosport performance tune (den har du väl?) under tiden, den bör fungera OK med K&N.

Link to comment
Share on other sites

Har nu varit ute å tittat på predatorn ordentligt. Det finns INGEN tune till K&N insuget jag har... Så man kan fråga sig vad förra ägarn hade för fuffens för sig. :( Helt klart har ju han laddat in fel tunes!

Nu ska jag skaffa grejjer för att koppla in predatorn så jag kan uppdatera den och köpa custom tunes.

Jag hittade detta på diablosports supportforum:

"I have a 2005 Mustang with a K&N Cold Air Intake. I can't find that the predator has a tune for the K&N. If not is there one that would be close to it.

Thanks

Tim

What revision is your predator on ? It will say on the main screen above performance tune. The latest revision R38 contains support for the k&n cold air kit. You can update your predator to the latest revision on the product support page for the u7140 tool.

_________________

Phil Jones

Diablosport Inc.

Tech Support

561-908-0040"

Link to comment
Share on other sites

Där ser man. Ska skaffa kabel så jag kan ansluta den till datorn och uppdatera. Sen får vi se vad den tunen är för något. Jag önskar dock en rappare växellåda. Det tar ju år och dag innan den växlar ner när man gasar... Detta ändrar ju bama.

Link to comment
Share on other sites

Har nu uppdaterat predatorn till 8r38 och det gick otroligt smärtfritt. Fick klippa och "klistra" lite med strömadaptern eftersom det är en lite udda kontakt på predatorn. Hittade en passande kontakt på en 9V adapter så jag kunde ta den. Det roliga är att när jag startat predatorn i bilen har alltid C&L loggan visats, nu med strömadaptern kom den rätta Predatorloggan fram... Mystiskt. :D

Nu sitter jag och funderar vad skillanden är mellan Race tunerna i dessa två länkar:

http://www.bamachips.com/store/index.ph ... ucts_id=95

http://www.bamachips.com/store/index.ph ... ucts_id=96

Har tänkt mig en 93 oktan tune och köra bilen på Shell V-Power.

Har mailat Doug på Bama så vi får se vad han svarar. Jag är ute efter en tune som får växellådan att växla ner snabbare då den för närvarande växlar efter en pensionärs körsätt... :twisted::--

Link to comment
Share on other sites

Har nu uppdaterat predatorn till 8r38 och det gick otroligt smärtfritt. Fick klippa och "klistra" lite med strömadaptern eftersom det är en lite udda kontakt på predatorn. Hittade en passande kontakt på en 9V adapter så jag kunde ta den. Det roliga är att när jag startat predatorn i bilen har alltid C&L loggan visats, nu med strömadaptern kom den rätta Predatorloggan fram... Mystiskt. :D

Nu sitter jag och funderar vad skillanden är mellan Race tunerna i dessa två länkar:

http://www.bamachips.com/store/index.ph ... ucts_id=95

http://www.bamachips.com/store/index.ph ... ucts_id=96

Har tänkt mig en 93 oktan tune och köra bilen på Shell V-Power.

Har mailat Doug på Bama så vi får se vad han svarar. Jag är ute efter en tune som får växellådan att växla ner snabbare då den för närvarande växlar efter en pensionärs körsätt... :twisted::--

Som du vet säljer bamachips tre sorters tunes: performance, torque och race (var och en dessutom med val av oktantal). Doug skräddarsyr efter dina modifieringar och önskemål. Jag kollade lite på Stangnet, och det finns ju några som har testat alla tre varianterna. Det verkar som att performance saknar lite botten, torque saknar lite topp, men race drar igenom hela registret. De personer som jag stötte på använde alla race-tunen, även till gatbruk. Så du är säkert på helt rätt spår med en race 93 octane tune.

Link to comment
Share on other sites

Som du vet säljer bamachips tre sorters tunes: performance, torque och race (var och en dessutom med val av oktantal). Doug skräddarsyr efter dina modifieringar och önskemål. Jag kollade lite på Stangnet, och det finns ju några som har testat alla tre varianterna. Det verkar som att performance saknar lite botten, torque saknar lite topp, men race drar igenom hela registret. De personer som jag stötte på använde alla race-tunen, även till gatbruk. Så du är säkert på helt rätt spår med en race 93 octane tune.

Jo detta vet jag, men det var inte min fråga.

Det finns en speciell "produkt" som heter Race tune file. Vad är detta?

Det finns ju Single tune file, 3 tune pack och Race tune file.

93 Race finns att beställa på alla alternativen och vad är då menat med Race tune file när jag kan köpa den på single tune file!?

Jag tänkte köpa 87 Performance (för att ha om man måste tanka 95...) 93 Performance och 93 Race. Då är frågan om jag kan handla 3 tune pack och få samma racevariant som den i Race tune file...

Har mailat Doug och hoppas på svar i morgon. Endera är det nån skillnad eller så är webbsidan korkat planerad.

Link to comment
Share on other sites

Doug svarade samtidigt som jag fick mina tunes. Race länken är endast där i marknadsföringssyfte. Det är samma tune man kan beställa i kittet med 3 tunes.

Har nu laddat in 93 oktan Race tune och JÄVLAR (ursäkta ordvalet :-- ) vilken skillnad!!! Gasresponsen är inte att leka med! :D Har precis varit ute och gjort lite lakrits i asfalten (tjejen fick oxå testa ;) ) :twisted:

Lådan vart mycket bättre, den är rappare med att växla ner vid gaspådrag nu.

Nu väntar bara bredare sulor så man har en chans att komma iväg i starten istället för att bara spinna bort sig. :--:--

tune1.jpg

tune2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Doug svarade samtidigt som jag fick mina tunes. Race länken är endast där i marknadsföringssyfte. Det är samma tune man kan beställa i kittet med 3 tunes.

Har nu laddat in 93 oktan Race tune och JÄVLAR (ursäkta ordvalet :-- ) vilken skillnad!!! Gasresponsen är inte att leka med! :D Har precis varit ute och gjort lite lakrits i asfalten (tjejen fick oxå testa ;) ) :twisted:

Lådan vart mycket bättre, den är rappare med att växla ner vid gaspådrag nu.

Nu väntar bara bredare sulor så man har en chans att komma iväg i starten istället för att bara spinna bort sig. :--:--

tune1.jpg

tune2.jpg

Fick du betala nått för din Tune? Antar att dom mailade den dig va? jag snackade me dom som jag köpte mitt trim ifrån, dom vill ha 180$ för en Email tune. låter det rimmligt tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

Fick du betala nått för din Tune? Antar att dom mailade den dig va? jag snackade me dom som jag köpte mitt trim ifrån, dom vill ha 180$ för en Email tune. låter det rimmligt tycker ni?

Ja de skickades per e-post.

Jag betalade $115 för tre tunes, blev 710SEK. Endast en tune hade kostat $50.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...