Jump to content

Elfel ´69 HT


Janebrink

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har några elproblempå min nyinköpta HT´69a. Har som sagt just köpt den, och därför inte kollat någonting på vad som kan vara fel. Tänkte höra mig lite för först. Jag har följande problem:

1. Instrumentpanelsbelysningen funkar inte. Det lyser vid växelväljaren. Takbelysingen funkar.

2. Varken Oljetryck, laddning, tempmätare fungerar. Endast hastighetsmätaren samt blinkerslamporna funkar i panelen.

3. Bromsljuset vänster bak funkar inte. Inte heller blinkersen vänster bak.

4. Blinkersproblemet då. Blinkerslampan vänster fram lyser konstant och som sagt är blinkersen vänster bak död. Indikeringslampan för vänsterblink lyser konstant.

5. Backlamporna lyser inte när man lägger i backen. (Visserligen är V-lådan bytt. Sitter nu en c6 automat istället för en manuell...)

6. Klockan funkar inte. Inte heller någon belysning i denna.

7. När jag switchar om till helljus med foten så lyser den fina ponnyn på panelen, men jag får fan inget helljus... Halvljuset slocknar.

Är hemskt tacksam för svar. Detta är min första amerikanare så jag är inte så insatt i hur elen är konstruerad på dessa bilarna... Har bara hållt på me vanliga svenssonbilar tidigare...

mvh

Anders Janebrink.

Link to comment
Share on other sites

Hej

För mig låter det som att du behöver riva rubbet och gå igenom vart varenda kabel tar vägen.

Mustanger är nästan alltid totalt sönerklippta i elsystemet.

Svårt att ge diagnos så här men några tipps kan du få!

Byt hela ljusomkopplaren. Det bildas korrosion i den och strömen kommer inte fram till b.l.a instrumentbelysning mm.mm.

Byt även tändningslås för det kan vara lika illa där.

Hansen Racing har nog båda och hyffsat billiga

Byt de båda blink reläna. Finns på Mekonomen och andra.

Byt alla smålamporna till instrumentbelysningen.

Byt den lilla volt regulatorn som sitter på intrumenbelysningens "kretskort"

Växelväljarlampan har en helt egen sladd och därmed inte kopplad från instrumentbelysning.

Att inte backlamporna fungerar beror på att växellådan är bytt och tidigare ägare har struntat i korrekt neutralkontakt

Det där med heljuset kan återigen vara fel med ljusomkopplaren.

På Mustanger finns inga ljusrelän och all ström ut till strålkastarna går via ljusomkopplaren och det blir en väldig belastning i längden.

Det kan vara sönderbränt!

Om jag inte har fel så var det tidigare förbjudet att de innre heljuset lyste samtidigt som de yttre halvljusen!?!? Det är kanske är så ännu?

Sladdarna av till halvljusen klipptes av så de inte lyste när heljuset tändes.

När heljusen släcks så tänds halvljusen igen

Att installera ljusrelän är att rekommendera!!

Då minskar du även risken för kabelbrand

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack för svaret. Skall kolla över det genast... Är Hansen Racing bäst och billigast att beställa från eller? Eller det kanske inte skiljer så mycket på de olika företagen så de inte spelar någon roll?

Letade också efter en vettig normal verkstadshandbok till bilen men blir smått förvirrad av alla olika sorter som finns...kan nån tipsa mig om någon vettig noggran och lättläst? Med andra ord inte en som man behöver komma på hälften själv...

mvh

Anders Janebrink.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan rekommendera Haynes rep.handbok, det finns en som täcker alla modeller 64½-73. Den inehåller det mesta från motor till hjulupphängning och elsystem (inkl. elscheman till alla årsmod.)

När det gäller delar så är Hansen ganska bra att ha och göra med, vet inte om dom är billigast men dom har mycket på lager. Enklast är nog om du letar upp en välsorterad återförsäljare i närheten där du bor.

Klicka på länken för att se karta över deras ÅF.

http://www.hansenracing.se/racing/aterfors_sverige.html

Link to comment
Share on other sites

Tackar tackar...

Va på Mekonomen och kollade lite priser hos Hansen Racing. En ny ljusomkopplare skulle kosta 63:-!! Är inte d billigt??! Blev helt ställd. Den elektroniska delen av tändningslåset kostade nåt på 260:- och blinkreläerna kostade 100:- styck.

-->Per B cmc538 När du säger tändningslås, menar du då den elektroniska delen eller även den mekaniska? läste i någon annan tråd att det skulle sitta nån reostat på ljusomkopplaren som var till instrumentbelysningen, men som inte riktigt satt ihop med omkopplaren? Frågade efter reostaten, men den hade inte Hansen Racing.

Märkte en annan underlig grejj. När jag drar ut ljusomkopplaren till det första hacket så tänds en lampa som lyser upp tändningslåset. När jag drar ut den ett hack till så släcks den, men då tänds lyset till växelväljaren och fläktpaketet?! Ska nog ta och byta ut lite prylar där...

Fläkten funkar inte heller förresten...

-->Leffe N cmc712 Ska pinna iväg och köpa boken på stört! Hoppas att den finns på Biltema. ;-) Tackar...

-->Micke CMC247 Hmmm....vad menar du med nästan samma problem? Är så förbaskat lat så jag skall bara ta tag i mig själv och kolla lamporna nån dag...

//Janebrink.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller ljusomkopplare så är det lätt att blanda ihop hel/halv-omkopplaren med den i instrumentpanelen, Det gäller alltså att säljaren (på tex. Hansen) förstår vilken av dom som man vill köpa (egna erfarenheter... :roll: ). Den till hel/halv är en enkel liten pryl som bara skiftar mellan två olika utgångar = billig, den i panelen som man tänder och släcker all belysning med är en HELT annan pryl och betydligt dyrare. Det är i denna som reostaten till instrumentbelysningen sitter.

Det låter för övrigt som att någon tidigare ägare haft div. elproblem och lånat ström lite här och där efter eget tycke (väldigt vanligt fenomen, klippte själv bort 10-tals meter med extrakabel på min -72a när jag just hade köpt den).

Är tveksam till om Biltema har den Haynes-boken men

Mekonomen / Hansen borde kunna ta hem den.

Link to comment
Share on other sites

jag hade samma symptom som du med blinkers jag satte dit hela lampor och vipps så funkar det, något med motståndet i blinkers relät.

Att de inte blinkar är för att det inte går tillräckligt med ström igenom så att bimetallen som sitter i relät inte bryter.

Lösning: sätt i hela lampor, passa på att kolla oxid på alla kontakter kan göra mer än man tror.

// Micke

Link to comment
Share on other sites

Reostaten är en inbyggd del i ljusströmbrytaren och går inte att btra separat. Strömbrytaren har nog ändå några år på nacken så det skadar nog inte att byta den också.

När jag skrev att den var betydligt dyrare än hel/halv-knappen så menar jag inte att den är "svindyr", har för mig att det rör sig om ett par 100-lappar och det är ju fortfarande ganska billigt om man jämför med delar till modernare bilar. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Här kommer ett litet tips :!:

Det har kommit relä enheter som byggs ihop som legobitar vilket gör installationen snygg & ren

Dessutom är dom mycket mindre än dom vanliga "klumparna" och sladdarna sitter fast på ett helt annat sätt.

Kabelskorna som är annorulnda än vanliga går in underifrån kan inte dras ut från modulet utan att använda en skruvmejsel

Själva reläenheten är bara nedtryckt i modulerna och kan snabbt bytas ut utan att hålla på med jobbiga kabelskor.

Här är en bild från min Musse

Link to comment
Share on other sites

Hej hej.

Tackar för tipset. Var kan man köpa dessa "Legoklossarna"? Mekonomen där också eller? Känns lite vemodigt att klippa och härja i originalsystemet, fast å andra sidan så lär nog det redan vara gjort... :oops:

Ska bara bli av med lite andra bilar hemma på garageplanen, så skall jag börja gräva i mussen... Ska lackas om i vinter också tänkte jag. Funderar på att ta den där snygga blåa färgen som jag sett på några mussar, och lägga vita ränder över. Någon som har den färgkoden? Har fått för mig att den färgen är en som bara finns på Shelby varianterna? Kan ha helt fel också... Är som sagt helt ny inom musseområdet. Vet någon nån bra sida där det finns en bil med den färgen? Hade velat kolla lite till innan jag bestämmer mig.

mvh

Janebrink.

Link to comment
Share on other sites

Relän i normal storlek finns på dom flesta bildelsbutikerna, men är man ute efter minirelän av den typen som på bilden så får man nog vända sig till Elfa eller liknande.

Jag tror inte att du behöver skämmas för att du klipper lite i elsystemet, många andra har gjort likadant med relän och dessutom så verkar ju tidigare ägare på din bil härjat ganska vilt i elsystemet så du gör nog bara bilen en välgärning om du börjar nysta upp oredan :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om vi kallar dom "legoklossar" som finns dom i princip på alla bilfirmor där man säljer Bosch och andra elkomponenter.

Jag köpte mitt på en vanlig aktoriserad Bosch bilfirma som heter El & Diesel

Det är en kedja som finns lite här och var.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jo jag såg nånting om detta oxo.... Men så får man knipsa om lite i anslutningarna... Eftersom jag har en separata lampa för helljuset...

Eller hur är det där egentligen?

Är det halvljus i de yttre lamporna och helljus i de inre? Eller är det halvljus i de yttre och helljus i allihop?

hmm... Nån som kan detta?

//A.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ett förtydligande när det gäller brytare.

Den på instrumentbrädan kallas för dragströmbrytare med

påbyggd reostat eller dimmer för instrumentbelysning. :wink:

Dimmer eller reostaten är en keramikplatta med fjäder som

sitter på axeln till dragströmbrytaren, i fjäder är det motstånd

som begränsar strömen till instrumentbelysningen, den sköter

alltså styrkan på ljuset instrumentbelysning genom att knappens

vrides åt höger eller vänster. :?

Det löpper ett kontacktstift över denna fjäder som följer

med i vridningen, i fullt vridet läge så är det ström direkt

ut till lamporna alltså läget innan innerbelysning tänds. :idea:

Om fjädern till den s.k. reostaten är av så kan den kortsluta

hela p-ljus och instrument belysningen så säkringen går. :shock:

Den kan också om inte kortslutning uppstått ge avbrott

på p-ljus och instrumentljus då en del av ström försörjningen

går via den. :cry:

Brytaren på golvet kallas för fotomkopplare hel och halvljus. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Man behöver inte klippa sönder huvudstammen utan bara den delen som går ut till lampan. Det sitter en kontakt på stammen. På kabelbiten mellan lyset och kabelstammen sätter man relän med säkring. Sen är det bara att dra en pluskabel ifrån batteriet.

Dom yttre lamporna är hel och halvljus, dom inre bara helljus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...