Jump to content

Besiktning av en importerad -69a!


Fraanz
 Share

Recommended Posts

hallå!

har tænkt att importera en mustang -69 och undrar lite øver besiktningen!

Ær det några konstigheter med bilar från USA eller så pass gamla bilar nær man registerar/besiktar den?

Vad bør man ha før typ av førsækring på en sån "sommarbil"?

Tack før snabba svar!

Mvh

Freddie

Link to comment
Share on other sites

1: Stansa in VIN numret på t.ex stötdämpartornet

2: Sätta dit godkänd reflex bakåt jag bytte ut glasen i backlamporna till reflexer

3: klistra dit markeringar för 30, 50, 70, 90, 110 på hastighetsmätaren

(Kan vara så att det sista är borttaget nu att de godkänner mph mätare

Det är lättare att få en gammelmusse genom regbesiktning än en nyare ;)

Delar är hyfsat lätt att få tag på t.ex slitdelar som du nämner har Hansen racing. Finns många som är återförsäljare åt dem t.ex autoexperten, Mekonomen m.m. Och prisnivån på amerikanska delar är hyfsat låg på det mesta. Fast självklart blir det oftast billigast att skicka efter från USA, speciellt nu när dollarn ligger under 6kr :D under länkar finns många fler addresser till reservdelsföretag

PS Lägg gärna till i din profil din verksamhetsort alltid kul att se vart ifrån folk kommer samt kanske lättare att ge tips på lokala företag som kan hjälpa

Link to comment
Share on other sites

Länken fungerar inte!

Läste det innan men vill ha svaret igen om du kan skriva ner det! :)

Tack för övrigt!

Har en till fråga.

Om man skulle behöva byta delar (antar att det kommer ske någon gång!) hur svårt/dyrt är det då att få tag på sånna?

Vet ju att det finns en hel del mustanger i sverige så kanske itne är så svårt/dyrt som man kanske tror?

En sak på denna bilen som måste bytas är en grenrörs packning, vad kan det kosta?

Min första mustang (bil!) så har inte så jätte bra koll. :)

Har vänner som kan sånt men eftersom detta är en mustang antar jag att frågan passar bäst här.

Tack för svar!

Link to comment
Share on other sites

Hejsan.

Se först till att få med registreringsbeviset (title) med bilen från USA, utan den så går det inte registrera i Sverige.

Sedan när den är hemma måste du tulla den, sedan ansöker du om förregistrering, där skickar du in title, momskvitto, kvitto på köpet med ansöka om reg. S.k. ursprungskontroll, när den är godkänd så får du ett ärendenummer och du kan boka tid för registreringsbesiktning.

Försäkring finns olika, beroende på hur du ska bruka, MHRF och bilsports entusiast föräkring, där vissa restriktioner för brukande och förvaring föreligger, eller en vanlig fösräkring om du vill bruka fritt och tex till och från jobbet.

Lycka till/ Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...