Jump to content

Blinkers


Janne64

Recommended Posts

Eftersom mina blinkers ej ville fungera så införskaffade jag ett nytt 2-poligt relä´ men problemet kvarstår ändå . Inget klickande i reläét heller som är helt dött och inget lysande fast sken som vissa verkar ha. Även bromsljuset är ur funktion och har letat efter bromsljuskontakten utan resultat . Hatar Elfel då jag är skitdålig på detta och kunde betala en förmögenhet bara någon ville ta sig an och felsöka och laga det , men det kanske är för mycket begärt . Hoppas då istället på experthjälp utav er därute som tror sig veta vad det kan vara för fel .

Link to comment
Share on other sites

Eftersom bromsljuset kopplas via blinkersomkopplaren, så skulle det kunna vara så att felet sitter där. Annars sitter väl bromsljuskontakten under instrumentbrädan, på bromspedalen.

Men att bara byta komponenter en efter en är ett dyrt sätt att felsöka (åtminstone om man måste köpa nya delar hela tiden), leta hellre reda på en verkstad med kunnigt folk (inte bara reservdelsbytare som är så vanliga idag), så ska de nog kunna hitta felet.

Link to comment
Share on other sites

Hej Janne.

Är det rätt relä du bytt, i vanliga fall sitter det två

relän ett för blinkers och ett för varningsblink. :roll:

Bromsljuset kollar du med att ta loss 2 poliga

kontackten från bromljuskontackten vid broms-

pedalen och kortslut mellan dessa med ett utbockat gem,

vid överkoppling mellan de två urtagen på kontackten

skall bromsljuset lysa. :?

Om det gör det så prova att flytta blinkerspaken till

ett av blinklägena, i det läget som spaken står skall

bromslampan slockna, prova i båda Hö-Vä lägen. :?

Får du inte något att fungera när du provat detta så

får du gärna höra av dig till mig personligen. :)

Felet kan som skrevs tidigare också finnas i kontack-

stycket under ratten, ratten måste alltså demonteras. ;)

Link to comment
Share on other sites

Kontaktstycket under ratten är bytt och alla kablar ordentligt lödda efter jag dragit igenom dom i stången ner till kontaktstycket vid pedalerna.

Jag kan höra ett svagt morrande i reläet då jag för spaken åt något håll men sedan händer inget mer. Har Bromsljuskontakten samröre med blinkers som förra inlägget påstod ? . Får prova under morgondagen med ett Gem som du tipsade om . Är det kostsamt och svårt att byta Bromsljuskontakten ?

Link to comment
Share on other sites

Jordkabeln hade släppt som tidigare inlägg tipsade om , samt att någon i Peru´tydligen hade lekt elektriker en sen Lördags natt efter en Pubrunda vilket resulterade i en enda röra så det var bara att börja om . Kapade alla lagningar och kablar som kom framifrån och lusläste Elschemat och vips så fungerade allt :-- . Ursäkta jag glömde att jag gått bet på Bromsljuset men tror mig ha hittat felet där också , jag saknar nämligen Bromsljuskontakten :oops:

Link to comment
Share on other sites

jag saknar nämligen Bromsljuskontakten :oops:

Om du inte har bromsljuskontakt alls, kan du köpa en ny hos Mustangparts. Kostar 120 kr + frakt men se till att du beställer en lås-sprint också. Annars kommer den inte sitta kvar på plats under förutsatt att den har suttit på bromspedalen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...