MrTurbo_1645 April 13, 2008 Report Share April 13, 2008 Jag plockade loss min turbin idag. Hade ju ett "kaklonk kaklonk" ljud ifrån den regionen. Hur vet jag om det e någe galet med den? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund April 13, 2008 Report Share April 13, 2008 "kaklonk kaklonk" är friskt"rassssel rasssel" är sjuktDu kan inte testa nått själv. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 April 13, 2008 Author Report Share April 13, 2008 När det låter som en:med en lagom stor sten i? Är det okej? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund April 13, 2008 Report Share April 13, 2008 haha!! Ja faktiskt! Helt okej!Det du inte får veta är om det finns några böjda turbinblad.Endast en renovering avslöjar det vilket brukar vara rätt billigt Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 April 13, 2008 Author Report Share April 13, 2008 Det var efter en redig fullgasrepa den började låta så och driva illa. Kan något i växellådan låta på det där viset då? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund April 13, 2008 Report Share April 13, 2008 Jaha du menar det lät "kaklonk kaklonk" när du körde bilen! Ja det är ju aldrig bra.Trodde du mena det lät så när du skakade på enbart turbinen.Öppna lådan så blir du snart varse om vilka delar som faller ur Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 April 13, 2008 Author Report Share April 13, 2008 Ja när jag körde / stog på tomgång med "P" läget i. Det kom från regionen innanför kåpan där. Inte "innefrån" lådan som jag tyckte utan framför... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra April 14, 2008 Report Share April 14, 2008 Det låter inte bra. Skulle riva direkt. Fråga hade löddade vingar i den turbinen? Alltså en race turbin? Som su har skrivit så har du gjort en hel del med din motor. Kan du ha lite förmycket kraft kanske? Och titta inte BMW turbiner dom passar inte. Nä skämt och sido. Låter som din turbin har skada. Så var försiktig. En körning kan bli en dyr renovering av lådan.Berra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 April 14, 2008 Author Report Share April 14, 2008 Jag har mycket motor och en original turbin / låda. "Alla" sa att det inte skulle hålla och "alla" hade rätt... Kan någon säga mig hur många kuggar en 289 har på startkransen? Och hur många en 351w vanligtvis har? Samt om det går att flytta över? Om man byter, måste man ha annan starmotor då? Plåten mellan motor och låda passar också illa, hur många olika finns det? Om jag byter till en 26splinsad låda, passar min sprängkåpa på den? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund April 14, 2008 Report Share April 14, 2008 -289 alltid 157kugg-351 alltid 164kugg-Du kan inte byta startkrans och bibehålla samma transkåpa.-Startmotor samma.-2st plåtar-26 splinsade Mustang lådor har 99% av fallen 164kugg kåpaHär ser du skillnaderna på kåpor. Do the math! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 April 15, 2008 Author Report Share April 15, 2008 Hum...Jag har kört med 157kugg krans på min 351. Kan det ha inneburit problem?Om jag byter till 164a så behöver jag alltså en annan kåpa men båda modellerna passar mot motorn? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund April 15, 2008 Report Share April 15, 2008 Din nuvarande låda är alltså en 68?Dessa lådor har modellbeteckning C4Nyare lådor än 1970 från en 351C eller 351W har modellbeteckning C10 men kallas ändå för C4 för att dom är snarlika.Helt olika kåpor som synes och helt olika konstruktion på själva kroppen på lådan.C10 är fetare och har större bultcirkel för infästning av kåpanDet är omöjligt att flytta 164kugg kåpa från en C10 till en 1968 C4 låda m.a.oDet går utmärkt däremot att sätta en 157kugg startkrans på 351cui fast det inte är orginal Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 April 15, 2008 Author Report Share April 15, 2008 Jag kör just nu med en -67 låda. Blir en -77 låda sedan... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund April 15, 2008 Report Share April 15, 2008 Japp med 67 lådan går inget annat än 157kugg kåpa!Däremot din 77 C10 kan ta emot din gamla 157kugg kåpa.67kåpan skruvas ihop med 77 växellådans oljepump.Teoretiskt får du skaffa längre skruvar eller om skruvarna från 67-lådan går att använda.Däremot är jag ytterst osäker på om du får samma djup på kåpan men det bör vara rätt då oljepumparna sitter på samma ställe på oavsett årsmodell.Men det kommer se konstigt ut och du får säkert bygga om avgassystemet eftersom oljestickan går från ett annat ställeBara sätta igång och mäta om du har lust med det.Själv skulle jag inte skruva 1 sekund på en låda från 67 utan satsa allt på komplett 77 låda Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 April 15, 2008 Author Report Share April 15, 2008 Själv skulle jag inte skruva 1 sekund på en låda från 67 utan satsa allt på komplett 77 lådaNä, original -67 lådan hamnar i förrådet tillsammans med original 289cui -67 motor. Där får de tillbringa ytterligare tid ihop. =) Frågan är vilken kåpa och krans jag skall använda då. Bråka med den från gamla lådan eller jaga en annan... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund April 15, 2008 Report Share April 15, 2008 Vet inte riktigt vad du har för problem nu.1) Du har en komplett 77låda med turbin?2) Du har en 351 med 164kugg krans?3) Du har en 164kugg block platta?Stämmer det så sätt ihop skiten! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 April 15, 2008 Author Report Share April 15, 2008 Vet inte riktigt vad du har för problem nu.1) Du har en komplett 77låda med turbin?2) Du har en 351 med 164kugg krans?3) Du har en 164kugg block platta?Stämmer det så sätt ihop skiten! En del funderingar ja... 1) Jag har en -77 låda UTAN kåpa och turbin. (spanat in en turbin på summit dock)2) Jag har en 351w med 176kugg krans från 289an.3) Jag har en blockplatta av var modell. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund April 15, 2008 Report Share April 15, 2008 En del funderingar ja... 1) Jag har en -77 låda UTAN kåpa och turbin. (spanat in en turbin på summit dock)Mät bultcirkeln på turbinen och kolla om det är samma på startkransen.... Det finns 3st olika bultcirklar för C42) Jag har en 351w med 176kugg krans från 289an. 176kugg finns ej du måste räknat fel.....157kugg är det på 2893) Jag har en blockplatta av var modell. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 April 16, 2008 Author Report Share April 16, 2008 En del funderingar ja... 1) Jag har en -77 låda UTAN kåpa och turbin. (spanat in en turbin på summit dock)Mät bultcirkeln på turbinen och kolla om det är samma på startkransen.... Det finns 3st olika bultcirklar för C42) Jag har en 351w med 176kugg krans från 289an. 176kugg finns ej du måste räknat fel.....157kugg är det på 2893) Jag har en blockplatta av var modell.[/quote:hh4xoz0a]Jaja, skrev fel. 157 menade jag såklart. Mäter man bara på tvärs och var "heter" de olika bultcirklarna? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 April 28, 2008 Author Report Share April 28, 2008 Kan någon berätta för mig om denna http://store.summitracing.com/partdetai ... ew=sku&Ns=är till för 10,500" eller 11,500" bultdelning på turbinen? Finner ingen info om det men jag kanske bara e blind... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
tiptop April 28, 2008 Report Share April 28, 2008 Varför ringer du inte Summit och tar reda på fakta ?Mvh Hasse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 April 29, 2008 Author Report Share April 29, 2008 Varför ringer du inte Summit och tar reda på fakta ?Mvh HasseGlöm att jag ringer till usa, de talar utrikiska, har annan tidszon osv. Får väl författa ihop ett mail till dem verkar det som. Det har funkat förr... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.