Gresse December 15, 2003 Report December 15, 2003 Finns det nån omräkningsfaktor för SAE-DIN hästar? Citera
Mustang December 15, 2003 Report December 15, 2003 HiNågon egentlig omräknings tabell finns väl inte, för skillnaden mellan SAE och DIN bygger på olika sätt att mäta hästkrafterna i "bilen"Grovt sett så mäts DIN HK på utgående drivande axel ( naturligtvis bakhjulen på din ... eller.. ) SAE mäter HK på utgående axel på motorn med div. effekt tagande saker bortkopplat, så dessa värden kan bli lite högre. Citera
Johnny cmc111 January 1, 2004 Report January 1, 2004 Hej.Skillnaden mellan DIN hk och SAE hk är vilka komponenter som är påkopplade vid körningen i bromsbänk. Med komponenter menas tex generator, kylvattenfläkt, avgassystem mm, som jämförelsevärde kan nämnas att 1 DIN hk är ca 0.8- 0,9 SAE hk. Jag vill minnas att DIN hk och SAE hk visar alltid effekten som går ut på vevaxeln och att man ska minska med ca 17-20% för att få reda på drivhjulshästar. Citera
Grooz January 16, 2004 Report January 16, 2004 som jämförelsevärde kan nämnas att 1 DIN hk är ca 0.8- 0,9 SAE hk.Började fundera lite här o fick inte ihop det riktigt... Om detta stämmer så menar du alltså att DIN hk skulle vara mindre "effekt" än SAE? Eller mener du helt enkelt att en och samma motor skulle få 0,8-0,9*SAE om man mäter i DIN hk? Annars skulle det väl stämma bättre o vända på steken och säga att 1 SAE hk är ca 0,8-0,9 DIN hk, dvs. att en motor med t ex. 150 SAE hk skulle ge 120-135 DIN hk, dvs. 0,8 till 0,9 DIN hk skulle mostvara 1 SAE hk.Jag kanske är helt ute o cyklar... Citera
Mustang January 17, 2004 Report January 17, 2004 Hej igen Mitt svar var bara ett snabbt inlägg för att ingen annan svarade !Lite fel vart det väl, men huvudsakligen skiljer sig SAE/DIN mätningen på att SAE mäter utan ( som jag skrev ) diverse effekt krävande tillbehör in kopplade och följdaktligen ger högre HK siffror. British och USA SAE existerar också, men fråga mig inte om skillnaden ( någon? vet ni ?... ) Nu finns nya SAE (och kanske även DIN ) normer så jag ska inte ge mig in på att tolka dessa eftersom jag inte känner till dem.Kan bara ge vissa "utklipp" från internet :-------------------------------------------------------- One SAE/British Horsepower is 746 watts/0.746 kilowatts. One DIN/JIS HP/PS is 735.5 watts. SAE = Society of Automotive Engineers. DIN = International Standards Organisation. PS = Abbreviation for German term for horsepower. JIS = Japanese Standards Institute. 1 DIN/JIS hp = 0.986 SAE/British hp -------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------------------Power hp: horsepower ps: stands for Pferdestärke, equivalent to hp. kW: kilowatt. 1kW = 1.34hp. EU countries such as Germany prefer to use kW. There are different methods for measuring power, test conditions such as ambient temperature, air pressure and accessory loss could be different, thus the same engine could obtain different power rating by different methods. The most commonly used methods are: EEC: European standard. Measure at 99kPa and 25°C. Rated in kW. SAE: American standard. Measure at 99kPa and 25°C. Rated in hp. 1kW = 1.341hp (SAE). DIN: German standard. Measure at 101.3kPa and 20°C. Rated in hp (ps). 1kW = 1.360hp (DIN). JIS: Japanese standard. Theoretically same as DIN, but we always find it is actually smaller. British horsepower: same as SAE. Rated in bhp (could be confused with brake horse power). In other words, 300hp (SAE) = 300bhp (British) > 300hp (DIN) > 300ps (JIS) In AutoZine, generally speaking, horsepower of American, European and Japanese cars are rated by SAE, DIN and JIS respectively. However, USA or Europe-targeted Japanese cars are rated by local standards. --------------------------------------------------------------------------------Tja ... luktar det brännt gummi när du ger "tofflan" med däck över 245 så har du 300+ Musse-horsePower.MVHMats Citera
Johnny cmc111 January 18, 2004 Report January 18, 2004 Hej Grooz.Just denna raden -som jämförelsevärde kan nämnas att 1 DIN hk är ca 0.8- 0,9 SAE hk- tog jag från en bok om förbränningsmotorteknik. Orden : är ca , skulle ha varit ett tecken som jag inte kan hitta på tangentbordet annars är det som MUSTANG skriver att det är olika mätmetoder. Det ryker nog lika mycket om bakdäcken oavset om det är DIN eller SAE. Citera
Grooz January 18, 2004 Report January 18, 2004 Hej Johnny!Du har säkert helt rätt i det där, o står det så så är det säkerligen så. Det vara bara jag som inte fick ihop det genom att man hört nå't med att DIN skulle vara mer än SAE och här sas det tvärtom, men man lär nå't nytt varje gång man kikar här på forumet!-Och, så sant Johnny! Det ryker nog lika mycket! För säkerthets skull borde man se till att ha många av alla sorters hästar :wink: Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.