Jump to content

Kasst motorfäste?


olesch

Recommended Posts

Var ute en runda med mussen igår. Drog på ett par ggr och det började kännas konstigt i bilen precis efter att jag dragit på. Känndes som något slog i bilen. Men efter en stund så slutade det.

Ett par minuter senare drog jag på igen och denna gången blev det lika dant men nu hördes det som en nascar. Jag körde in till kanten och kollade under bilen och det hördes som det var hål i avgassystemet, dock kunde jag inte lokalisera något. Jag körde närmaste väg tillbaka till garaget. På vägen dit så smällde det till och det hördes som att en bult ramlade av. Det visade sig att det var en bult mellan X pipan och cat backen som hade lossnat och det var inte så konstigt att den hördes som värsta nascaren då :D

Inne i garaget hissade jag upp höger sida med en dunkraft och satte en pallbock vid motorbalken. Bilen stod då kantrande mot vänster och jag satte dit bulten igen och spännde allt. Men innan jag hissade ner den igen så ville jag kontrollera att det var tätt, så jag startade bilen och gasade till lite. Det verkade vara tätt, men det känndes väldigt konstigt i bilen.

Jag hissade ner bilen och startade den, nu var det inga problem med ljudet, men nu vibrerade bilen oroväckande på tomgång istället. Jag tog ut bilen på en tur och det känndes precis som att det bankade i hela bilen samt att det vibrerar i ratten när man kör, det känns i ratten precis som att man kör över smågupp lite då och då. När man kom upp i hastighet så avtar det.

Jag har en känsla av att det kan vara ett motorfäste som totalt gett upp. Kan det ha hänt något när jag hade höger sida på bilen upphissad samtidigt som jag hade motorn igång och varvade den lite?

Hur ser jag om ett motorfäste är kasst?

Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

Om du inte har någon motorlyft. Så rek jag att du har en bra garage dom kraft. Palla upp bilen. Ta domkraften och en planka som du har kapat till rätt längd så att den passar mellan motor och domkraft. Obs sidan av tråget där det är fastskruvat placera plankbiten där och andvänd dom kraft, lyft försiktigt och titta om du får en lten glipa. Men förtusan var försktig. Jag har fått såmyckét erfarenhet så jag känner direkt om det är trasigt. Men jag började sådär. Sedan så har jag lärt mig att kolla varje år mina motorfästen. Och jag har fåt byta varje år. Men det har intte berott på att dom är dåliga. Jag har till och med haft kedja som ska hålla fast motorn. Men den har lyckats ändå försöra ett motorfäste varje år. Motorn är lite för vild. Och jag har inte velat ha solida fästen. Men nu har jag köpt totalkontrols motorfästen. Och det var en riktig hit. Är super nöjd med resultatet. Lycka till men var försiktig.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Om du inte har någon motorlyft. Så rek jag att du har en bra garage dom kraft. Palla upp bilen. Ta domkraften och en planka som du har kapat till rätt längd så att den passar mellan motor och domkraft. Obs sidan av tråget där det är fastskruvat placera plankbiten där och andvänd dom kraft, lyft försiktigt och titta om du får en lten glipa. Men förtusan var försktig. Jag har fått såmyckét erfarenhet så jag känner direkt om det är trasigt. Men jag började sådär. Sedan så har jag lärt mig att kolla varje år mina motorfästen. Och jag har fåt byta varje år. Men det har intte berott på att dom är dåliga. Jag har till och med haft kedja som ska hålla fast motorn. Men den har lyckats ändå försöra ett motorfäste varje år. Motorn är lite för vild. Och jag har inte velat ha solida fästen. Men nu har jag köpt totalkontrols motorfästen. Och det var en riktig hit. Är super nöjd med resultatet. Lycka till men var försiktig.

Berra

Men tyder symptomen på att det är motorfästena som är kassa?

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ett litet test igår:

La i handbromsen och i med 1an sedan så höjde jag sakta kopplingen samtidigt som en poolare tittade i motorrummet om hur motorn rörde sig. Visst motorn rör sig lite men inte i mina ögon på det viset så att ett motorfäste ska vara kasst...

Ska hissa upp bilen idag och kolla under den.

KOllade felkoder också men det fanns inga

Link to comment
Share on other sites

Det testet du gjorde är inget att hurra för. När man gör detta som du gjorde så tar det ett tag innan motorn reser sig och det går inte långsamt om du trodde det. Det funkar så här händer inget händer inget, ser motorn börja vrida sig lite, händer net mera händer inget mera. Oj nu kom motorn högt upp. alltså totalt noll koll. Gör som jag skrev så slipper du otrvligheter med att motorn föstör något eller att någon blir skadad.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Ja då var det fixat.

Lite pinsamt men men det är oftast dem enklaste sakerna som är felet. I detta fallet så var det som dunkade att hjulmuttrarna på vänster fälg fram hade lossnat. Sedan gick bilen otroligt oroligt och skakade på tomgång samt att det smällde i avgaset med oförbränt bränsle. Inga felkoder ingenting. Det visade sig vara vatten vid tändstiften så där har väl blivit överslag.

Ja vad säger man. Nu går bilen så in i helvete iaf... Går som ett skott.....

Link to comment
Share on other sites

Tjena. Pinsamt det vet jag inte. tror det du berättar om har hänt väldigt många. Skönt att det inte var motorfästet Då slapp du skruva. ja kanske lite då. fälgen fick du dra åt. det är bra att känna lite då och då när man har alu fälgar. Det kan hända vem som helst om man glömmer att känna efter. Särskillt om man har tagit bort däcken. Då brukar jag ta en tur. Sedan när jag kommit hem så känner jag efter. Har sett en del som fälgen rullat iväg för eller förstört framskärm inte kul. Sen var det vatten typiskt. Det kan sätta griller ibland. det värsta det kan sitta i länge efter en motor tvätt. Jätte kul att allt fungerar och bilen går som ett skållat troll

Berra

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...