Jump to content

Renoverat bromsservon... Ändå läcker vakuumet???


Recommended Posts

Hej...

Jag har ett litet problem med min bromsservo. Den pyser om servon när jag trycker ned bromspedalen. Jag gav mig f..n på att fixa den själv. Plockade isär alltihop totalt. Gjorde rent, renoverade allt finfint. Noterade att den avlånga veckade damasken var sprucken i fogen. Lyckades laga den med ett lim som några kollegor använder för att limma C-stridsmedelshandske 7. Extremt bra lim. Sprickan är nu supertät. Kollade hela servon innan jag la ihop locken, att den var tät. Det var mycket tätt. Nu pyser det ändå nere vid pedalerna precis som tidigare. Sevon kan inte var paj eller otät. Någon som har någon idé om vad det kan vara. Lite sur om jag måste köpa ett nytt boosterkit. Det kostar ju trots allt en jäkla peng. Tänkte spara pengarna till en en rejäl stereo istället. Har åkt utan musik i 3 år nu. Dessutom skulle jag nog få ta till grytpistolen om man köpte ett nytt boosterkit och det ändå pyser. Dammskyddande damasken runt bromsstaget från torpedväggen och bak är kass. Ser ut som ett såll. Men jag tror inte det kan vara den. Kan det vara det lilla plasthuset som sitter ovanpå servohuset, där vakuumslangen går in i servon??

Tacksam för förslag.

mvh

Marcus

Link to comment
Share on other sites

Ok. :?: Tack för tipset. Men jag har ingen aning om vad bildoktorn sagt om startgas. Jag tittar inte så mycket på TV. Nu blev det bara mer myror i huvudet.... :shock:

Hade jag vetat det hade jag självklart inte lagt ut mitt min långa fråga här. :roll:

Tacksam för konkreta tips och inte "luddiga pikar" hur jag ska göra. :)

Link to comment
Share on other sites

Det menas att du kan spraya runt mistänkta ställen där läkage kan finnas.Motorn måste vara igång. Och motorn kan reagera lite olika. Men oftast så ökar den lite i varv. Men det kan även sänka varvet. Men den stora skilnaden är att motorn ändrar tomgång. När den gör det på ett ställe. Så har med största sannolikhet ett läage där. Så det är att sätta i gång ocg pröva.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Ok. Tack för tipset om Bosse bildoktorns trick. Då förstår jag.

Efter lite frågor så förstår jag nu att den damask som sitter från torpeden runt bromsstaget inte är hermetiskt slutet. Så det kan det inte vara.

Ska testa bildoktorns trick i morgon. Men är dock fortfarande tacksam för tips om det kan vara någon som varit ute för detta tidigare och har erfarenheter. Om det finns något förutom det innanför servohuset som kan få detta läckage att uppstå. Eftersom allt är petrenoverat och tätkontrollerat inne i huset.

mvh

Marcus

Link to comment
Share on other sites

Jag vet bara att det kan var svårt inne i servo huset. Men det sitter en bälg där inne som kan läcka. men det måste bli skillnad på bromsverkan med. Alltså måste trampa hårdare för att få stopp på bilen. Hoppas att det går bra. Kolla gärna runt förgasar fot och slangar inkl anslutningar.

Det kan sitta vid förgasaren. Men kola runt insug med.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Det var ju inte menat som någon pik, men om provar det så bör du nog hålla på bromsen så läckan uppstår samtidigt som någon sprayar startgas på alla möjliga och omöjliga ställen, spruta även in i damasken. Hoppas du förstår,trots att jag inte är särskilt pedagodiskt lagd!

Link to comment
Share on other sites

De där ljudet du har kan oxå bero på att du ha en dålig bromskolv. Den som de sitter två Oringar på, Är den inte de tätt så får du ett pyssljud + att pedalen far ner sagta i golv när du trampar ner pedalen.

Link to comment
Share on other sites

Det var ju inte menat som någon pik, men om provar det så bör du nog hålla på bromsen så läckan uppstår samtidigt som någon sprayar startgas på alla möjliga och omöjliga ställen, spruta även in i damasken. Hoppas du förstår,trots att jag inte är särskilt pedagodiskt lagd!

:)

Självklart förstod jag att du inte menade illa på något sätt. Men detta är ett fenomen som irriterar mig maximalt. När man tycker man gått igenom allt. Hela cylinderhuset är renoverat efter nedplockning i minsta detalj. Innan det skruvades ihop kontrollerade jag att det var tätt. Huvudbromscylindern är isärplockad med och petnoga rengjord. Kollade även den att packningarna runt kolven var täta när jag återmonterade dem. Fattar bara inte. Ska ut idag och kolla med Bosse tricket...

mvh

Marcus

Link to comment
Share on other sites

Pyser det hela tiden när du håller ner bromspedalen? I så fall har du nog vacuumläckage.

Om det däremot pyser till lite grand, just när du trycker ner pedalen, men att det slutar pysa direkt efter det så skulle jag säga att det är normalt. När motorn är igång och man inte bromsar så har man ju vacuum på både fram- och baksida av membranet i servoklockan, men när man trycker ner pedalen så släpps luft in via ventiler till baksidan av membranet (och trycker det framåt) vilket gör att ett litet pysande kan höras.

Link to comment
Share on other sites

:oops:

Testade Bosse bildoktor-tricket.

Nu vet jag var den snyter luft. Det gäller det bara att fixa felet. Det kan bero på några saker. Men jag har en teori jag ska testa i helgen så får vi se... Jag tror dock stenhårt på min lagning av gummidamasken i alla fall.

Tack för alla tips. Jag återkommer så snart jag är klar...

Mvh

Marcus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...