saleen May 30, 2008 Report May 30, 2008 Hej.Laddningslampan lyser på -73:an jag håller på att skruva ihop. Märkte att den lös starkare när man gasade, och mätte upp till drygt 20V laddning.Sitter ny regulator på. Original generator. Tips? Citera
Nenne May 30, 2008 Report May 30, 2008 Verkar som regulatorn inte fungerar. Max spänning ska normalt vara 14-14,5 Volt nånting. Citera
Edeson May 30, 2008 Report May 30, 2008 Kolla att du har en ordentlig jord till laddniningsrelät !Kör inte med så hög spänning (och ström) över batteriet, det slutar med att det kokar.Jag hade ett nytt laddningsrelä till min -66:a med samma fenomen, köpte ytterligare ett och sedan dess har det funkat.Hälsningar Edeson Citera
matsberg June 1, 2008 Report June 1, 2008 Kolla att du har kontakt med batteriets + pol ocg generatorns B+.En växelströmsgenerator ger +20volt om den inte har något att ge till. Citera
Doidoi August 20, 2008 Report August 20, 2008 Samma fenomen får man på dom flesta generatorer när en eller två utav dom små dioderna inne i generatorn gått sönder.Generatorn består ju egentligen av två stycken laddenheter.Den ena likriktar spänningen och skickar den till regulatorn.Den andra likriktar och skickar direkt till batteriet.Om nån av dom små gått så får inte regulatorn allt spänning som vanligt.Då drar laddrelät på mer för det tror ju att det laddar för litet.Men i själva verket så får man en spänning som kan hamna på 16-20v.Litet bökiga å byta men inga problem om man vill.Det måste ju lödas en del. Citera
Recommended Posts