Jump to content

problem vid insugsmontering


Recommended Posts

Tjena har precis monterat mitt 2ports insug på en 289a 1966 efter lyftar inspektion men när jag startar fyllar jag motorn med vatten på bara några sekunders körning,'

nya packningar och rena ytor har provat två gånger med samma resultat

kan inte se några sprickor eller andra defekter på ytorna

tacksam för alla tips jag kan få

Link to comment
Share on other sites

Korkpackningarna fram o bak brukar kunna glida lite med oljeläckge som följd speciellt med ett tungt insug de kan man med fördel limma fast först

men det var ju inte ditt problem. Det finns två packningar till 302 det ena till de äldre topparna och en till de nyare 5.0 motorerna där vattenkanalerna är större. 289 302 är samma typ av toppar vad det gäller insugskanaler så

i en packningssats brukar bägge följa med

Link to comment
Share on other sites

Något verkar ha ändrats från 65-66 för det är olika åtdragningsmoment på insuget(chilton) 20-22 ft.lbs på 66 och bara 12-15 ft.lbs på 65

1.36 är väl övergångsformeln mellan ft.lbs o nevton meter.. och .737 åt andra hållet.

Link to comment
Share on other sites

Fråga gjorde du packnings bytet för första gången för att motorn fylldes upp med vatten eller var det bara inspektion. Jag har varit med om just ett sådant problem som talar om. Men jag hade fått spricka i blocket under kamaxeln. Så jag var tvungen att riva motorn för att upptäcka problemet. Jag fick detta problem efter tids körning när jag hade renoverat motorn. Jag lovar att det inte kändes roligt. Det blev till att skaffa nytt block och börja med at borra om på nytt byta kam lager och kolla att allt annat var schysst igen. Hoppas att du inte har råkat ut för detta. Det är inget vanligt fel. Men det förekommer.

Berra

Link to comment
Share on other sites

tog bort insuget för att jag inte hade någon komp i 3ans cylinder och det var en lyftare som hade fastnat bilen har stått stilla länge så efter lite olja och en knack så återmonterade jag insuget och då kom problemet med läckage med vatten i motorn och ett stort övertyck i kylaren som följd

jag körde motorn en stund innan jag rev allt och då hade jag inget sånt tryck i kylaren och inte heller nåt vatten i oljan

Link to comment
Share on other sites

Har du demonterat topparna. Skulle rekomendera ett leakdown test på motorn. Var finns du någonstans. Om du bor Stockholm så kan jag komma över till dig och göra detta. Annars får du försöka att leta efter någon som kan hjälpa dig med ett sådant test. Det är värt besväret att göra detta. Då man kan slippa riva hela motorn. Eftersom du har stort övertryck så låter det som topplocks packningar, men det behöver inte vara så. Skulle vara bra och köra över tryck i kylaren och kolla var det kommer in vatten bakvägen Om du förstår vad jag menar. Det verktyget har i stort sett alla verkstäder stora som små. Om du känner någon som jobbar med detta så se om du kan låna. Eller om han kan hjälpa dig. Det går fort att kolla.

Berra

Link to comment
Share on other sites

bor i norra skåne så det blir nog lite långt för dig. men tack ändå

Har tagit av topparna och lämnat dom till en verkstad som ska kolla dom är inte felet där så plockar jag ut motorn och lämnar den till dom för en helrenovering.

behöver koncentrera mig på övriga bilen ändå så jag får den klar för lack

Tack för all hjälp

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...