Jump to content

Edelbrock Power Package, funderingar.


Recommended Posts

Det är mycket som händer nu, allt på en gång helst! :D

Har lite funderingar över Edelbrock Power Package.

http://www.jegs.com/p/Edelbrock/760264/10002/-1/10187

Som utlovar att ge 367 häst på en 302 maskin.

Vilket jag då är lite skeptisk till men rätt förgasare osv så kan man nog komma

upp i dom krokarna.

Har ju också funderingarna på att trycka i en 460 maskin, men då kommer saken

med att den drar så förbannat mycket mer sås. Vilket inte är så bra då jag gärna vill

kunna åka på träffar runt om i Sverige utan att bli pank.

Men som sagt, det jag undrar mest är ju då om kolvar etc kommer ta alldels

förmycket stryk med dethär paketet (man vill ju inte åka runt och vara orolig för maskin).

Isf kommer jag bli tvungen att byta ut hela allt och då kan jag lika gärna

trycka i en 460 maskin känns det som.

Är dethär något trim som ni duktiga rekommenderar eller ska jag byta till 460 på en gång?

Vill ha lite mer hästar men samtidigt ska det inte kosta en förmögenhet att ta Mussen 45mil.

Tack på förhand !

PS. Blev tvungen att slänga in en bild på dagens bondmekning.

Åkte till bror och lånade svetsen å ordnade avgassystemet. (Vet inte vad jag ska säga om det som satt på)

Samtidigt så blev det nya styrleder och lite nya bussningar. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har inga åsikter om din fråga. Men, jag ser inga pallbockar på bilden?

DU ANVÄNDER VÄL PALLBOCKAR :?:

Pruta ALDRIG på säkerheten när du lyfter upp bilen :!: Ska man jobba under

bilen, måste man avända bockar!

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Yttrar mig bara för att jag är glad och har skrivklåda idag :) (en aning rödvin är också närvarande)

Jag har inga åsikter om dina funderingar men 302 trimpaketet låter väl trevligt? Det sliter väl mer på motorn och resten av linan bör vara friskt för att ta emot erbjudandet. Men annars är det väl OK ?

Det jag är mer nyfiken på är det andra alternativet. Går det att få i en 460 i en mach 1 utan "ganska avsevärda modifieringar"?

Alltså "Byta till en 460 på en gång?" låter spännande :D. Vad jag förstår är våra motorrum lika stora. Jag kan då absolut inte få i en bredare motor i min Cougar än en 351 Cleveland. Fast det finns ju 429 or :roll: förståss, som skall gå ner.... Men en 460 ?

Jag har sett Ford Torino med 460's under huven. Den har dock ett mycket bredare motorrum.

Link to comment
Share on other sites

Är detta sant?

I så fall, är en 429 (och) 460 större än 351 Cleveland på bredden? Hur mycket?

Jag förstår inte hur man skall få ner det i en vanlig 70 mach 1. Byta tändstift?

Det är redan med en 351'a och headers ett helvete på jorden att få dit. Dock en barnlek på en Torino.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Med risk att ge mej ut på väldigt tunn is nu, så vet jag i alla fall att Cougarn

och Mustangen är byggda på samma chassi. 67 gjorde man Mussen, och

Cougern, bredare för att få plats med big block motorerna, 390 och 428.

429 och 460 är samma block, men om den är bredare än 390, 428 vet jag

inte. Vad jag tror, :oops: är ändå att 429, 460-blocket är en modernare, eller

nyare block och då har en mindre V-vinkel än det äldre blocket. Men, som

sagt, nu är jag ute på hal is. Och det är en intressant fråga, jag hoppas, och

vet att vi kommer att få svar på den.

Berra kanske har ett svar?

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Är detta sant?

I så fall, är en 429 (och) 460 större än 351 Cleveland på bredden? Hur mycket?

Jag förstår inte hur man skall få ner det i en vanlig 70 mach 1. Byta tändstift?

Det är redan med en 351'a och headers ett helvete på jorden att få dit. Dock en barnlek på en Torino.

Inte i en 70:a ,men i 71:a får den plats utan problems ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Med facit i hand hade jag köpt en motor till o byggt om vid sidan om.

Då kunde man varit ute o kört när det var väder och det har det varit.

Köpte detta paket med en 650 gasare.

Sen tillkom balansering ny packningar oljepump förstärkta bultar till veven o ramlagren nya kolvar för att höja kompet rullvippor var inte heller med, färg hit o färg dit samt säkert något annat som jag glömt, hamnar säkert på budget + 10000.

Link to comment
Share on other sites

...

Tack för att du delar med dig av ditt missnöje! ;)

Näe men det låter ju inte så roligt, speciellt då man utgår från en budget.

Förhoppningsvis så finns det kanske någon 460 eller 351c till salu i vinter

så får köra på det istället.

Tack !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...