Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Nu äntligen har jag fått ur motor och låda ur mussen. :D Båda läcker ju olja så därav demonteringen av dem. :(

Det jag inte riktigt förstår är att FMX-lådan endast läcker när den stått i ca ett dygn efter jag har kört med den. Då läcker den ganska mycket. Kör jag den däremot en gång om dagen så finns det inte en droppe på golvet!?

Det kommer olja från bla. fästet mot kardanaxeln. När jag tog isär motor och låda såg jag ingen olja i kåpan under turbin så den verkar vara tät i främre packningen. I övrigt tycker jag att den växlar väldigt mjukt och fint. När man lägger i backen så blir det en liten smäll när den går i men det kanske är normalt?

1. Vad är det som gör att det läcker efter ett tag?

2. Vad bör jag göra med lådan när den ändå är urplockad och ligger i garaget?

Tack på förhand!

/John Johansson, Ht-67

PS. Av ren nyfikenhet passade jag på att slänga hela lådan med turbin på vågen och jag kan berätta att hela paketet väger ca 75 kg utan olja. Inget man "bara" lossar och tar bort med bara händerna... :shock: DS.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det är relevant alls, men jag hade ett liknande problem med C6:an i min musse. När jag körde så läckte det inte, men stod bilen stilla ett tag så hade det läckt en hel del. Hur som helst, det visade sig i det fallet att det var o-ringen till oljestickans rör som var slut. På något vis blev det någon sughävert eller något som tömde ur olja där röret gick in i lådan. Behövde fylla på ganska ofta innan. Bytte o-ring och 10:- senare var det slut på läckaget. Som sagt, vet inte om det hjälper men....

Link to comment
Share on other sites

Om det läcker när bilen har stått ett tag så beror det oftast på att man har ett läckage ganska "högt" upp på växellådan (tex oljesticksrör som i Manges fall).

När man kör ofta så stannar det kvar en ganska stor mängd olja i convertern när man har stannat, så då ligger oljenivån under läckagestället. Däremot, när bilen får stå en tid, så rinner oljan ur convertern och därmed höjs nivån i lådan. När nivån så kommer upp till läckagestället så börjar oljan följdaktligen att rinna ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...