June 15, 200816 yr comment_56150 Hej Fick precis startproblem med min 67:a , 6:aNär jag försöker start så rasslar det bara i startreläet ,startmotor rör sig ej ,Batteriet är fulladdat, och jag har även bytt startrelät för säkerhetsskull.Kan det tänkas vara solenoiden i startmotorn som krånglar eller ?Har ni något förslag på vad göra??Tackar på förhand
June 15, 200816 yr comment_56159 Prova med att tjuvkoppla. Typ ta en start kabel och sätt på plus på batteriet och sätt den andra på andra sidan av reläet. Alltså där startmotorkabeln går ner till starten. För tusan lägg ur växel och dra åt hand broms. Ta bort tänd spolekabeln som går till fördelaren och tändspolen. Innan du sätter dit tjuvkopplingen. Snurrar starten så är den okay om inte trasig. Som sagt snurrar starten då är reläet trasigt.Berra
June 15, 200816 yr comment_56180 Prova med att tjuvkoppla. Typ ta en start kabel och sätt på plus på batteriet och sätt den andra på andra sidan av reläet. Alltså där startmotorkabeln går ner till starten. För tusan lägg ur växel och dra åt hand broms. Ta bort tänd spolekabeln som går till fördelaren och tändspolen. Innan du sätter dit tjuvkopplingen. Snurrar starten så är den okay om inte trasig. Som sagt snurrar starten då är reläet trasigt.BerraSätt oxå en startkabel mellan batteri minus och ett rent ställe på blocket för att utesluta dålig jordkabel!
June 15, 200816 yr comment_56183 Hej.En annan sak är att batteriet kan ha tappat en cell,volt och amp blir lägre, men kan vissas som full laddning på en vanlig batteriladdare. Jag tror som pojkarna ovan att dålig kontackt ochett lurat full laddat batteri är boven.
June 16, 200816 yr comment_56218 Vart ute för som Lars skriver Visar fullt men startmotorn drog inteSkruvar isär hela o hitter en lös nit till ena jordflätan till ena kolen provar på jobb går kanon, kommer hem igen och så går den inte.Prövade med startkablar från fruns bil så gick det igen.NYTT BATTERI
June 16, 200816 yr comment_56231 Kan beskriva ytterliggare ett fall som jag varit med om. Plussidan på startmotorn var till en början isolerad med plast men brändes bort och låg emot headersena till slut och det blev kortslutning och samma fenomen uppkom
June 17, 200816 yr comment_56322 Ibland är felet så enkelt att man inte tänker på det, har du en huvudbrytare av den enkla typ som sitter på en batteripol så är det ofta dålig kontakt där. Eftersom det bara klickar i relät så tyder det på låg spänning som kan bero på dålig kontakt. Tror inte det är startmotorn som är boven.
June 18, 200816 yr comment_56354 Ja har haft samma problem har bytat startrelä funkade sedan hela förrra sommaren.Nu för ett tag sen samma fel igen, spännde batterifrånskiljaren och startrelät fungerade direkt efter det.
June 19, 200816 yr Author comment_56404 Tackar för alla råd ,,Jag tror mig hittat felet och som många nämnt batteriet..Jag hade batteriet på laddning så helt plötsligt föll det ner till 10,6V utan att jag ens använt batteriet ,så det blir till att införskaffa ett nytt och sedan meddelar jag er resultatet ännu en gång Tack
June 21, 200816 yr Author comment_56502 Ha trodde jag ja , att det var batteriet bytte batteri och inte Fasen gick startmotorn runt inte ,Gjorde då som ni rådde mig att göra dvs, tjuvkoppla ,la spänning direkt på startmotorn inte ens knäpp kom det från startmotorn ,Har nu plockat ur startmotorn ur bilen la spänning på motorn det enda som hände var att det gnistrade på anslutningsskruven ...Allt verkar som jag förstår att startmotorn är trasig ,Är det värt att renovera den? eller kanske köpa en ny någon som har någon ide,eller kanske någon har en till försäljning??
June 21, 200816 yr comment_56504 Startmotorn skall vara till en 6a 200 om någon haren fungerade i gömmorna.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.