Jump to content

Startproblem


Recommended Posts

Hej

Fick precis startproblem med min 67:a , 6:a

När jag försöker start så rasslar det bara i startreläet ,startmotor rör sig ej ,

Batteriet är fulladdat, och jag har även bytt startrelät för säkerhetsskull.

Kan det tänkas vara solenoiden i startmotorn som krånglar eller ?

Har ni något förslag på vad göra??

Tackar på förhand

Link to comment
Share on other sites

Prova med att tjuvkoppla. Typ ta en start kabel och sätt på plus på batteriet och sätt den andra på andra sidan av reläet. Alltså där startmotorkabeln går ner till starten. För tusan lägg ur växel och dra åt hand broms. Ta bort tänd spolekabeln som går till fördelaren och tändspolen. Innan du sätter dit tjuvkopplingen. Snurrar starten så är den okay om inte trasig. Som sagt snurrar starten då är reläet trasigt.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Prova med att tjuvkoppla. Typ ta en start kabel och sätt på plus på batteriet och sätt den andra på andra sidan av reläet. Alltså där startmotorkabeln går ner till starten. För tusan lägg ur växel och dra åt hand broms. Ta bort tänd spolekabeln som går till fördelaren och tändspolen. Innan du sätter dit tjuvkopplingen. Snurrar starten så är den okay om inte trasig. Som sagt snurrar starten då är reläet trasigt.

Berra

Sätt oxå en startkabel mellan batteri minus och ett rent ställe på blocket för att utesluta dålig jordkabel!

Link to comment
Share on other sites

Vart ute för som Lars skriver

Visar fullt men startmotorn drog inte

Skruvar isär hela o hitter en lös nit till ena jordflätan till ena kolen provar på jobb går kanon, kommer hem igen och så går den inte.

Prövade med startkablar från fruns bil så gick det igen.

NYTT BATTERI

Link to comment
Share on other sites

Ibland är felet så enkelt att man inte tänker på det, har du en huvudbrytare av den enkla typ som sitter på en batteripol så är det ofta dålig kontakt där. Eftersom det bara klickar i relät så tyder det på låg spänning som kan bero på dålig kontakt. Tror inte det är startmotorn som är boven.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för alla råd ,,

Jag tror mig hittat felet och som många nämnt batteriet..

Jag hade batteriet på laddning så helt plötsligt föll det ner till 10,6V utan att jag ens använt batteriet ,

så det blir till att införskaffa ett nytt och sedan meddelar jag er resultatet

ännu en gång

Tack

Link to comment
Share on other sites

Ha trodde jag ja , att det var batteriet bytte batteri och inte Fasen gick startmotorn runt inte ,

Gjorde då som ni rådde mig att göra dvs, tjuvkoppla ,la spänning direkt på startmotorn inte ens knäpp kom det från startmotorn ,

Har nu plockat ur startmotorn ur bilen la spänning på motorn det enda som hände var att det gnistrade på anslutningsskruven ...

Allt verkar som jag förstår att startmotorn är trasig ,

Är det värt att renovera den? eller kanske köpa en ny någon som har någon ide,

eller kanske någon har en till försäljning??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...