Jump to content

Stum bromspedal


Recommended Posts

Har fått ett fenomen med mina bromsar och vill kolla om någon har haft något liknande.

Ibland blir pedalen stum och det känns som bromsarna ligger på, det börjar som en svag vibration som ökar. Om jag trampar kraftigt på bromsen ett par gånger så släpper det. Av någon anledning verkar det bli värre när jag kör på stora vägar där jag inte bromsar alls på flera kilometer, då kommer fenomenet liksom av sig själv!

Jag är inne på att trycket inte släpper i bromsystemet.

Har bytt en misstänkt bromsslang och all bromsvätska nu på morgonen och inte hunnit provköra än.

Det är servo och skivor.

Är det någon annan som varit ute för samma sak?

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit med om att en bromsslang som har svullit inuti. Den släppte fram vätskan men dåligt tillbaka. Körde in till staden och blev påpekad att det rök från mina bakdäck. Vilket var mina bromsar som i stort sett brann upp. slutade med nya trummor och allt innanför dom plus bakre bromsslang. men jag upplevde inte som du med vbrationer som kom smygande. Verkar skumt.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Blir skivorna heta?

Vilken huvudcylinder har du? Är den menad för skivbromsar och är den rätt kopplad (fram/bak)?

Vilken typ av bromsvätska? Silikon?

Bromsslangarna är bara skräp numera, kan vara också en svullen sådan, pga inkompatibel vätska.

Kör lite, lyft upp en axel i taget, så känner du om hjulen rullar fritt, eller om det är tryck i systemet.

Link to comment
Share on other sites

Bromsarna blir varma men inte så att det glöder precis. Vänster fram har haft tendenser till att ligga på så där bytte jag slangen.

Jag kör med vanlig bromsvätska ( AP racing).

Köra tills fenomenet uppkommer och direkt stanna och lyfta upp hjul för hjul och kolla vilka som hänger på, har inte tänkt på det innan. Bra ide´.

Bromsverkan är bra hela tiden.

En sak jag hittade igår kväll var att brytaren till bromsljuset ( som naturligtvis inte är original :evil: , tidigare klåpare :evil: ) satt så monterad att bromspedalen inte kunde gå tillbaka den sista centimetern.

Undrar vad som händer om pedalen är lite, lite nertryckt hela tiden?

bygger det upp ett tryck i servon?

Link to comment
Share on other sites

Nej, inte i servon, men du kan ha problemet i huvudcylindern, för ingen bromsvätska kan vanligtvis flöda tillbaka om pedalen är lite nertryckt.

Antagligen har du själv hittat felet:

Riv bort amatörernas klåperier, och ersätt brytaren med nånting som funkar rätt så kan du sova lugnt igen.

Kör hårt :!:

Link to comment
Share on other sites

En sak jag hittade igår kväll var att brytaren till bromsljuset ( som naturligtvis inte är original :evil: , tidigare klåpare :evil: ) satt så monterad att bromspedalen inte kunde gå tillbaka den sista centimetern.

Jag tror, precis som rtm, att du har hittat felet. Det ska vara fri passage genom dom små hålen från bromsvätskebehållaren ner till själva huvudcylindern, så att bromsvätskan kan tryckas tillbaka upp i behållaren när bromsvätskan blir varm och expanderar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...