Jump to content

Frakt från USA


Rambo

Recommended Posts

Hej Rambo. Jag har beställt mycket grejor till mussen från USA och från mång olika företag. (priset). Tog hem en hel motor och den kostade 900 dollar med flyg. Små delar är rätt så dyrt med flyg kostar oftast mella 60 till 100 % av av priset för delarna. Det har fungerat kanon- jag har fått alla delar inom tre veckor utom nu sista gången då jag beställde en massa delar från Lurel Mounting Mustang. Beställde i slutet av oktober och jag har fått en del av grejorna men det är mycket kvar. Börjar snart känna mig lurad, tyvärr. Dom har skickat en massa olika paket med nån vecka emellan, blev väldigt dyrt med frakt också.

Link to comment
Share on other sites

Jag har andvänt ett relativt litet företag som är billiga och snabba max 14 dagar.

Dom tar visakort, enkelt, men man kan även sätta in på deras konto.

www.johnsmustang.com men har även ihop med kompisar beställt från

www.mustangunlimited.com det är ju halva priset mot dom svenska lev.

även om frakten kostar lite. Och så är det julafton varje gång man får paket. :D

Link to comment
Share on other sites

Låter kanon med julafton varje gång man får paket :D

Hur funkar det med tull och moms och sånt?

/Rambo

Hej......

Frakt betalar du i priset direkt till firman, Johns mustang tex.använder FedEx.

Moms betalar du i Sverige Fedex ringer dig och säger att det har

kommit ett paket och hur mycket tull / moms du ska betala, du betalar in

pengarna på deras konto via din bank och 2 dagar efter har du paketet

Tunga saker dyrare frakt men det fattar du ju i våras kunde man säga

att priset X 13 så hade man det hemma men nu står ju dollarn lägre!!

........Morgan

Link to comment
Share on other sites

Vill man spara ytterliggare pengar så ska man inte köra med FedEx UPS för dom har hutlösa fraktpriser.

Be firman du beställer från att skicka med BAX Global som fraktar betydligt större saker och dom har både flyg eller båtfrakt.

http://www.baxworld.com

Billigast är det om du ber firman skicka "Door to Airport"

Det innebär att du själv får åka till flyplatsen och hämta grejjern

BAX tullar och fixar momsen åt dig för 4-500kr

Du kan även snåla in och tulla själv direkt på flygplatsen.

Är du osäker så är Tullen väldigt hjälpsamma faktiskt.

Det enda du behöver göra är att ha jämna pengar "cash" med dig för BAX jobbar mest med företag och har varken kontater eller kortbetalning.

BAX kan även frakta "Door to door" och änndå vara billigare än UPS och FedEx

Om du bor i Malmö så kan du ringa och fråga närmaste kontor i Helsingborg

Bax Global AB

Box 836

251 08 HELSINGBORG

042-20 88 60

Fax 042-20 88 69

De flesta firmor som handlar med Mustang delar kan köra med BAX.

Mustang Unlimited, NPD, Mustangs Plus mfl

Det är ju lite krångligt att hämta också om man beställer mer än planerat! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Alla bor inte i Stockholm eller dess närhet !!!!! :o

Ska det vara värt att åka till flygplatsen måste man bo nära, om man inte

beställer massor med grejer vill säga, men åka 60 mil t.o.r. för att spara

500 - 1000:- är väl knappt någon idé, men jag ska be dom att skicka med

BAX Global nästa gång om det behövs att beställa mera saker nu. Phuuu :wink:

Vill man spara ytterliggare pengar så ska man inte köra med FedEx UPS för dom har hutlösa fraktpriser.

Be firman du beställer från att skicka med BAX Global som fraktar betydligt större saker och dom har både flyg eller båtfrakt.

http://www.baxworld.com

Billigast är det om du ber firman skicka "Door to Airport"

Det innebär att du själv får åka till flyplatsen och hämta grejjern

BAX tullar och fixar momsen åt dig för 4-500kr

Du kan även snåla in och tulla själv direkt på flygplatsen.

Är du osäker så är Tullen väldigt hjälpsamma faktiskt.

Det enda du behöver göra är att ha jämna pengar "cash" med dig för BAX jobbar mest med företag och har varken kontater eller kortbetalning.

BAX kan även frakta "Door to door" och änndå vara billigare än UPS och FedEx

Om du bor i Malmö så kan du ringa och fråga närmaste kontor i Helsingborg

Bax Global AB

Box 836

251 08 HELSINGBORG

042-20 88 60

Fax 042-20 88 69

De flesta firmor som handlar med Mustang delar kan köra med BAX.

Mustang Unlimited, NPD, Mustangs Plus mfl

Link to comment
Share on other sites

Nej Stockholm behöver man inte åka till

Det är world wide och inte bara flygfrakt.

Malmö trakten är det väll Sturup som är närmaste internationella flygplats?

Göteborg och Landvetter är också ett alternativ.

Man anger destinationen på godset till leverantören

Och som sagt så har BAX "Door to Door" tjänst om man vill ha prylarna till tröskeln.

Tar man hem ett paket på 10-25kg så tycker jag man gott ska köra med UPS eller FedEx som är rena "paket/brev" företag. Dom motsvarar våran "Posten"

Ska man däremot ta hem en komplett framvagn och bakvagn så blir dom 1000-lappar dyrare.

BAX har egna fartyg som går från USA veckovis men jag har aldrig testat det.

Bra för dom som ska skeppa motorer/lådor och annat.

Man kanske ska beställa en klipp ny Ford Racing 351W motor bara för att testa hur det funkar!!!!*lyfter telefon och ringer ivrigt* :lol:

Link to comment
Share on other sites

BAX är säkert bra, men det är dyrt! Jag gjorde en förfrågan på 4 fälgar och door to door med BAX blex det $300. Hämtade jag själv på Sturup i Malmö det så blev det $200. Tänk på att ni måste betala moms på frakten ochså!! Så några fälgar med BAX blev det inte.

Ställ krav på dom ni handlar med! Frakten på fälgarna blev till slut $100 med vanlig parcel post från USA. Det är firmorna som är dåliga och inte vet något om frakten "overseas". Ring dom ni handlar med och snacka med dom. Oftast är det en del pengar med i bilden när det beställs här i från. Skickar ni bara ett mail och frågar så får ni en fraktkostnad som är tokig. Det finns oftast billigare sätt.

Gör er hemläxa! Undersök olika sätt, titta på www.usps.com där finns alla priser och varianter. Undersök ochså om flyg eller båt är billigast. Sök på gammla inlägg i detta forum.

Tänk på att det tillkommer alltid moms 25% + tull 13% på kvittot + moms på frakten. Så se till att ert kvitto "skrivs ner" från dom ni handlar med. Kan vara svårt med dom stora firmorna men det funkar nästan alltid. Men RING, maila dom inte.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag har fått kanonbra service av BAX på de skeppningar som har kommit från NPD i USA.

Dessutom vill jag tipsa om att har man tid till att vänta går det bra att frakta delar i container också.

Nyligen köpte jag fälgar hos Vintage Wheel Works och beställde "UPS Ground" till California Shipping, som sedan packade fälgarne med i en container med bilar. Leveranstiden blev totalt 5 veckor och jag kunde enkelt hämta ut fälgarna i Göteborgs hamn efter att ha betalat tull och moms till Cargonet (Cal-Ships samarbetspartner här).

Kostnaden för UPS frakten var $44;- och containertransporten inklusiv terminalhandtering $150;- (utpackning av container och forvaring av paketen frostfritt inomhus).

Enligt Ingegerd Bergström på California Shipping i USA, så tar de generelt $150;-per kubikmeter gods som packas med i containers med bilar. Ring ev. och kolla - jag fick super service!

Mvh/Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hej

Jag fick just ett roligt paket från Jegs i USA

Jag är ingen expert på alla avgifter och det kan ju bli ganska olika beroende på hur saker transporteras och hur mycket det väger mm. Nedan är ändå mina uppgifter som kan vara spännande att se för en som funderar på att själv köpa hem grejor.

Mina saker skickades denna gång med DHL international och flyg till Landvetter (förra gången, med ett annat företag, var det Schenker). Jag bor 6 mil norr om Landvetter.

Paketet kördes hem till min dörr efter överenskommelse. Jag betalade tull och moms till chauffören. Tull och moms har alltid lagts ovanpå hela varusumman inklusive frakten de gånger jag handlat (rätt eller fel ?)

Sedan siffrorna:

Varorna kostade $671,83

frakten $99,6

Alltså 771,43 X kursen som var 7,29 vid tillfället är 5623 kr som senare dras från mitt kontokortskonto.

Tull och moms 1651 kronor

Sammantaget kostade mig delarna alltså 5625 + 1651 = 7274 kr vilket är 10,83 x dollarpriset för varorna i katalogen hem till min dörr. (Varupriset $671,83 x 7,29 = 4897,6 kr. Mitt pris hem till dörren 7274 kr/4897,6 = 1,4852 vilket är faktorn som skall multipliceras med dollarn på 7,29 för att få dollarpriset.)

Jag är jättenöjd :D

Exempel på delar i mitt paket från Jegs och delar från Hansen Racing, vilket är det enda ställe som jag skulle kunna köpa de flesta :( delarna från i Sverige, ser ni nedan:

Holley Rebuild & trick kits

Hansen= 1437 kr Jegs $79,99 x 10,83= 866,30 kr 8)

Crane Cams Ford/Dodge pushrod guideplatekit

Hansen= 1900 kr Jegs $79,99 x 10,83= 866,30 8)

Harland sharp Aluminum Roller Rockers

Hansen= ?? hittar inga Jegs $209,99 x 10,83= 2274,20 kr

Var köper man rullvippor i Sverige till ett konkurerande pris ?

Sådär fortsätter inköpslistan med ungefär halva priset på allting. Märk väl att frakt/porto från ev. flera leverantörer än Hansen i Sverige inte är medräknad i exemplen ovan

Idag var dollarn nere på 7,16 :D Det hade blivit ytterligare 100 kr billigare bara på frakt och inköp om jag väntat ett par veckor.

Hoppas att jag entusiasmerat någon för detta inlägg blev ju ett lååångt med en del matteövningar :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...