Jump to content

Recommended Posts

Hej! Har ett bakre knutkors som´har börjat glappa, till min stora förvåning! Jag böt korset för ett år sedan så det borde inte vara nåt problem. Kom å tänka på att jag sänkt bilen 1 tum med block baktill. Kan detta påverka så att korset slits i förväg..?? Har hört nånstans att det kan bli fel vinkel mot korset om man sänker?? Tacksam för svar Mvh Kalle

Link to comment
Share on other sites

Men om han har sänkt bilen en tum bak så borde ju vinkeln blivit mindre? Då borde väl korset slitas långsammare än med tidigare höjd.... Bara en tanke...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Även om knutkorsen är smorda från fabrik/tillverkning är det ingen dum ide att smörja då och då (samma som med framvagnen-minst 1 gång/säsong). För att slippa demontera bakre knutkorset vid smörjning måste man sätta dit fettnipplar med vinkel (lite knöligt i efterhand, bör helst göras när nya knutkors monteras).

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Tack för så snabba svar! Det är helt klart klokt att trycka in lite fett då å då. Ska absolut kolla kilarna som Janne beskrev. Tror ni att 1 tums sänkning räcker för att pinjongvinkeln ska bli tillräkligt fel så att man sliter sönder ett kors på ett år..? Lägger ju såklart en del rökare åxå om nu det spelar in..

Link to comment
Share on other sites

Det är nog inte vinklen som är fel,precis som Johan säjer så blir vinklen mindre med en tum sänkning.Jag kollade precis nu då jag har en 70a som hänger på lyften.Troligtvis dålig kvalitet på korset.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kardanknutar som används i Industrin får inte heller ha för liten vinkel (inte mindre än 6gr.om jag inte minns fel). Detta för att nållagren i korsen skall komma i rotation och därmed slitas jämnare. Borde väl vara liknande på en bil?

Darne

Link to comment
Share on other sites

Svarar själv på mitt inlägg!

6gr. är på fasta kardanaxlar. En bils axel är ju i ständig rörelse så problem med för liten vinkel borde man ju kunna bortse ifrån.

Darne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...