Jump to content

Recommended Posts

Ja jag har svetsat motorblock med MIG men då krävs speciell tråd och det gick jättebra.

Grenrör kan kanske gå med vanlig tråd beroende på järnets samansättning.

Har du tillgång till MIG och kan svetsa så är det bara att prova.

Kom ihåg att när du svetsar så måste man snabbt knacka på svetsfogen för att spänningar ska släppa för annars får du inte fast fogen i gjutjärnet.

Använd en spetsig hammare

Ok, tack för tipsen. Jag gör en test med migen under helgen och återkommer med resultatet.

Nu har jag testat och resultatet ser väl ok ut, fast frågan är hur länge det håller.

Vet inte om tillvägagångssättet var rätt men om det kan hjälpa någon annan med samma problem så gjorde jag följande.

Blästrade först runt sprickorna som visade sig var betydligt mer omfattande än det som syntes först. Slipade med minirondellen sen ur spår i v-form i sprickornas förlängning.

Högsta strömmatningen på migen som är en gammal Luna migatronic 180A, och vanlig 0.8 tråd (alltså ingen speciell tråd som det kanske ska vara). Körde sen första sprickan som "jag tror" blev ok, knackade också rejält med spetshammare enligt Per B´s rekommendationer och inget släppte i varje fall.

Resten av lagningen blev inte lika bra för trådmatningen började naturligtvis j.....s, eller om det berodde på min okunnighet. Vilket resulterade i porösare fog i nästa spricka, men den satt kvar.

Kan ju alltid testa att köra med till jag kommer över ett annat.

Det kanske är någon som har något höger rör liggandes över till 2V cleveland, som är garanterat helt och inte för dyrt.

Misstänker att utformningen är likandant -70 till -73

Känner en del yrkesfolk på den kemi-industri jag jobbar på (Borealis i Stenungsund).

Det brukar gå bra att TIG svetsa grenrör. Annars kan man svetslöda med ett mässingsmaterial de kallar "Cobra". då brukar de låta grejorna svalna långsamt i en hembyggd "isoleringslåda". Egentligen skall väl sakerna in i en ugn så att det blir som det de i jänkelandet kallar för "Furnace welding".

Det kan alltså vara problem med sprickbildning för att materialet svalnar för fort.

Är det fint gjutods går det dock bra att smälta ihop med TIG eller t.o.m. MIG svetsa som jag hört flera har provat.

Om Du vill betala för att få det gjort ???

AERO-SVETS

Förrådsgränd 2

162 26 Vällingby

08-7392360

Gör kanonjobb, mycket duktig och erfaren.

Svetsade mitt ena grenrör ganska ordentligt

Resultat = syns inte tillstymmelse till svets, järnet är t.o.m. ytbehandlat

så att det är lite porigt som de bredvidliggande ytorna

Proddsklass !!!!!