MB June 29, 2008 Report June 29, 2008 Hej, försöker i detta eminenta forum få reda på hur jag ska gå till väga för att få bilen (en -05:a), genom första besiktningen. Fick bla nerslag på taskig ljusbild (troligen fukt i lamphuset, åtgärdat) men även på för hög blinkfrekvens!!!! Har aldrig ens hört talas om att detta skulle kunna vålla problem på en besiktning förr. Till verket alltså, rev fronten med blinkers och strålkastare. Konstaterade snabbt att bilen i originalutförande har 81W sammanlagt belastat på var sida bilen när blinkersen är aktiverande. Efter importen så kopplades de bakre röda glödlamporna bort och endast 42W är belastat per sida numer. Alltså moddade jag om främre blinkershuset och fick in de saknade watten med hjälp av extra glödlampor men icke sa nicke...... blinkar ta mig tusan lika fort ändå.... Hur göra?? Nån som stött på detta problem tidigare?Var sitter blinkersreläet på en sån här bil?Tacksam för respons, hur blygsam den än må vara!!! Citera
CMC-49 June 29, 2008 Report June 29, 2008 Öka watt antalet bak för det är väl där som det är ombyggt..brukar fungera på de flesta bilarna----- Citera
uffeg June 30, 2008 Report June 30, 2008 Hej, försöker i detta eminenta forum få reda på hur jag ska gå till väga för att få bilen (en -05:a), genom första besiktningen. Fick bla nerslag på taskig ljusbild (troligen fukt i lamphuset, åtgärdat) men även på för hög blinkfrekvens!!!! Har aldrig ens hört talas om att detta skulle kunna vålla problem på en besiktning förr. Till verket alltså, rev fronten med blinkers och strålkastare. Konstaterade snabbt att bilen i originalutförande har 81W sammanlagt belastat på var sida bilen när blinkersen är aktiverande. Efter importen så kopplades de bakre röda glödlamporna bort och endast 42W är belastat per sida numer. Alltså moddade jag om främre blinkershuset och fick in de saknade watten med hjälp av extra glödlampor men icke sa nicke...... blinkar ta mig tusan lika fort ändå.... Hur göra?? Nån som stött på detta problem tidigare?Var sitter blinkersreläet på en sån här bil?Tacksam för respons, hur blygsam den än må vara!!!Min bil gick igenom, trots hög blink-frekvens... inget han bekymrade sig om... I mitt fall är det Ernryd, som byggt om bilen....Jag funderar allvarligt på en ombyggnad till orginal istället... Citera
MB July 1, 2008 Author Report July 1, 2008 Har prövat med att koppla till 21W lampa bak för att kompensera men fortfarande samma snabba blinkfrekvens..... Det är Ernryd som byggt om denna kärra åxå. Hjälper dock inte att hävda detta vid ombesiktningen. Måste på nåt vänster få en lösning på dilemmat. Tänk även på att vid ombyggnad till originalutförande så kan man bli ombesiktningsskyldig vid en exempelvis fordonskontroll alternativt övernitisk poliskontroll. Hände mig med en importerad GMC och en otrevlig MC-konstapel vid Sörentorp....Det är ju över 150 visningar på den här tråden - är det nån som har fler förslag/tips? Väldigt "open minded" för tillfället!!! Citera
uffeg July 1, 2008 Report July 1, 2008 Problemet med att "mecka" runt med nya bilar, är att man lätt lyckas med att få laga nåt dyrt, en bränd box pga fummel med lampor är bara en sak man kan råka ut för.... Tror att Grufman och andra kan hjälpa till om man ber snällt....Och betalar förstås.... Jag frågade på Ford i Eskilstuna, och enligt dom kan det helt enkelt vara dålig kontakt bak i lamporna, som gör att det blir denna snabba frekvens... nåt jag inte orkat kolla.... har vant mig vid ljudet... Citera
Jan Erik CMC 97 July 1, 2008 Report July 1, 2008 Ja så va de här med relä.... har de byggt om genom att ta signalen från blinkersen fram till ett relä? Isf så är det de gamla kablarna bak du måste belasta med 21w eller möjligen 2*21w / Jan Citera
MB July 1, 2008 Author Report July 1, 2008 Nix. Inget relä till blinkersen. Stömmen leds med originalkablage, endast omkopplad innanför baklyktan så att blinkerskabeln går till en färgad 16W glödlampa i backljuset. Till bromsljuset sitter det däremot ett relä som matar ström till bromsglödlamporna. Citera
Jan Erik CMC 97 July 1, 2008 Report July 1, 2008 16w är allt för lite öka med minst 2*21w i allafall, för visst blinkar de i alla tre på var sida orginal. Då ska de ju va tre gr 21w på var sida Citera
MB July 1, 2008 Author Report July 1, 2008 Det trodde jag åxå men den yttre och den inre är endast positionsljus och bromsljus, endast den mittre blinkar med 27W i originalutförande. De amerikanska lamporna är på 7W/27W.Dock sitter det nån skum grej (nån typ av elmodul) i reservhjulsbaljan mot stötfångaren. Dit går både broms och blinkkablar från den vänstra lampkabelstammen.... Nån som vet?? Citera
Jan Erik CMC 97 July 1, 2008 Report July 1, 2008 Hej ska se om de funkar att lägga upp en pdf..... nej de går visst inte.... filen för stor.... 200k hmmm?!.......skicka din mail så får du ett schema på blinkers bak Citera
HD-Man January 11, 2009 Report January 11, 2009 Vad var det för fel (har samma problem)fast intermitent funkar i bland sedan tokblink på vänster sida fick rådet att återmontera ett motstånd av grufman men nope... Citera
MB January 11, 2009 Author Report January 11, 2009 Tog en rövare och ringde importören. Förklarade som det var och han bad mig komma in med bilen. 2 dagar senare hämtade jag bilen och åkte till bilprovningen. Så nu är bilen godkänd och klar. Vet inte riktigt vad de gjorde för att få bukt med dilemmat, var ju gratis så jag "låg inte på" med kluriga frågor om vi säger så.... Citera
uffeg January 11, 2009 Report January 11, 2009 Perfekt. Då ska jag göra likdant........När snön är väck vill säga.... Citera
HD-Man January 11, 2009 Report January 11, 2009 Importören säger du, vem är det då kan man ju så att säga kolla med dem Citera
HD-Man January 11, 2009 Report January 11, 2009 TACK UFFE!Då får vi se hur tillmötesgående de är, återkommer i ämnetPer G Citera
HD-Man January 24, 2009 Report January 24, 2009 Kollade och jag hade kopplat den ena sidan till den del av blinket som var avsedd för front blinket och den andra till bak (sidoblinket asså) skapade antagligen assymetri i systemet.Så nu e re nybesiktigat ua.Ps fick göra ett eget elschema då den jag har fick fontanellen att släppa... Citera
HD-Man January 24, 2009 Report January 24, 2009 Besiktigade Mussen som sagt fredagen den 22/1Kom nercabbat och det var som en bättre släktträff då han som besiktigade bilen är ägare till en Musse 95 cab och en v´än i MC-kretsarSedan så blev det svårt att hitta hem "tusen" tummar upp senare och en regäl tvätt så är längtan efter sommaren outhärldlig... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.