Jump to content

Första besiktningen med 5(!) tvåor....


MB

Recommended Posts

Hej, försöker i detta eminenta forum få reda på hur jag ska gå till väga för att få bilen (en -05:a), genom första besiktningen.

Fick bla nerslag på taskig ljusbild (troligen fukt i lamphuset, åtgärdat) men även på för hög blinkfrekvens!!!! Har aldrig ens hört talas om att detta skulle kunna vålla problem på en besiktning förr. :roll:

Till verket alltså, rev fronten med blinkers och strålkastare. Konstaterade snabbt att bilen i originalutförande har 81W sammanlagt belastat på var sida bilen när blinkersen är aktiverande. Efter importen så kopplades de bakre röda glödlamporna bort och endast 42W är belastat per sida numer. Alltså moddade jag om främre blinkershuset och fick in de saknade watten med hjälp av extra glödlampor men icke sa nicke...... blinkar ta mig tusan lika fort ändå....

Hur göra?? Nån som stött på detta problem tidigare?

Var sitter blinkersreläet på en sån här bil?

Tacksam för respons, hur blygsam den än må vara!!!

Link to comment
Share on other sites

Hej, försöker i detta eminenta forum få reda på hur jag ska gå till väga för att få bilen (en -05:a), genom första besiktningen.

Fick bla nerslag på taskig ljusbild (troligen fukt i lamphuset, åtgärdat) men även på för hög blinkfrekvens!!!! Har aldrig ens hört talas om att detta skulle kunna vålla problem på en besiktning förr. :roll:

Till verket alltså, rev fronten med blinkers och strålkastare. Konstaterade snabbt att bilen i originalutförande har 81W sammanlagt belastat på var sida bilen när blinkersen är aktiverande. Efter importen så kopplades de bakre röda glödlamporna bort och endast 42W är belastat per sida numer. Alltså moddade jag om främre blinkershuset och fick in de saknade watten med hjälp av extra glödlampor men icke sa nicke...... blinkar ta mig tusan lika fort ändå....

Hur göra?? Nån som stött på detta problem tidigare?

Var sitter blinkersreläet på en sån här bil?

Tacksam för respons, hur blygsam den än må vara!!!

Min bil gick igenom, trots hög blink-frekvens... inget han bekymrade sig om... I mitt fall är det Ernryd, som byggt om bilen....

Jag funderar allvarligt på en ombyggnad till orginal istället...

Link to comment
Share on other sites

Har prövat med att koppla till 21W lampa bak för att kompensera men fortfarande samma snabba blinkfrekvens..... :roll::roll:

Det är Ernryd som byggt om denna kärra åxå. Hjälper dock inte att hävda detta vid ombesiktningen. Måste på nåt vänster få en lösning på dilemmat.

Tänk även på att vid ombyggnad till originalutförande så kan man bli ombesiktningsskyldig vid en exempelvis fordonskontroll alternativt övernitisk poliskontroll. Hände mig med en importerad GMC och en otrevlig MC-konstapel vid Sörentorp....:x:evil:

Det är ju över 150 visningar på den här tråden - är det nån som har fler förslag/tips? Väldigt "open minded" för tillfället!!!

Link to comment
Share on other sites

Problemet med att "mecka" runt med nya bilar, är att man lätt lyckas med att få laga nåt dyrt, en bränd box pga fummel med lampor är bara en sak man kan råka ut för....

Tror att Grufman och andra kan hjälpa till om man ber snällt....

Och betalar förstås.... :D

Jag frågade på Ford i Eskilstuna, och enligt dom kan det helt enkelt vara dålig kontakt bak i lamporna, som gör att det blir denna snabba frekvens... nåt jag inte orkat kolla.... har vant mig vid ljudet...

Link to comment
Share on other sites

Nix. Inget relä till blinkersen. Stömmen leds med originalkablage, endast omkopplad innanför baklyktan så att blinkerskabeln går till en färgad 16W glödlampa i backljuset. Till bromsljuset sitter det däremot ett relä som matar ström till bromsglödlamporna.

Link to comment
Share on other sites

Det trodde jag åxå men den yttre och den inre är endast positionsljus och bromsljus, endast den mittre blinkar med 27W i originalutförande. De amerikanska lamporna är på 7W/27W.

Dock sitter det nån skum grej (nån typ av elmodul) i reservhjulsbaljan mot stötfångaren. Dit går både broms och blinkkablar från den vänstra lampkabelstammen.... :roll:

Nån som vet??

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tog en rövare och ringde importören. Förklarade som det var och han bad mig komma in med bilen. 2 dagar senare hämtade jag bilen och åkte till bilprovningen. Så nu är bilen godkänd och klar. :P

Vet inte riktigt vad de gjorde för att få bukt med dilemmat, var ju gratis så jag "låg inte på" med kluriga frågor om vi säger så.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kollade och jag hade kopplat den ena sidan till den del av blinket som var avsedd för front blinket och den andra till bak (sidoblinket asså) skapade antagligen assymetri i systemet.

Så nu e re nybesiktigat ua.

Ps fick göra ett eget elschema då den jag har fick fontanellen att släppa... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Besiktigade Mussen som sagt fredagen den 22/1

Kom nercabbat och det var som en bättre släktträff då han som besiktigade bilen är ägare till en Musse 95 cab och en v´än i MC-kretsar

Sedan så blev det svårt att hitta hem "tusen" tummar upp senare och en regäl tvätt så är längtan efter sommaren outhärldlig... :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...