Jump to content

motorlivslängd och import från Estland


mange68

Recommended Posts

Hej. Har hittat en Mustang Convertible GT 4.6 V8 -97. Caben har känts bra vid provkörning i Tallinn, men har gått hela 21 000 mil. Har försökt kolla runt på internet, utan framgång, vad som kan vara en förväntad normal livslängd för denna motor, om den är i OK skick nu, ska förstås ta den till service innan ev köp. Är det någon som kan säga något om detta, eller är det omöjligt? Tycker Mustangen är helskön, och hoppas att man inte behöver kunna alltför mycket om att meka med motorn för att äga den.

Har aldrig kört något liknande tidigare, kändes fantastiskt! Det enda som verkade lite knepigt var att man fick ta i mycket för att få ner kopplingen, samt att bromsarna verkade lite tröga, för mig lite märkligt då hastigheterna lätt kan bli höga med en sån motor.

Ett annat ev problem är att den är importerad från USA för ett år sen, och att myndigheten i Estland verkar vilja behålla originalhandlingarna.

Det kanske var mycket på en gång, men jag behöver verkligen hjälp från experter och är mycket tacksam för alla ev tips

Tack på förhand!

MVH

Mange

Link to comment
Share on other sites

Om ett pris är för bra för att vara sant, så är det antagligen inte sant.

Skulle tänka mig för ett antal gånger innan jag handlat bil från öststat (speciellt).

Om det är några konstigheter med den bilen, så kan jag lova att det inte är den första från de delar av världen som blivit stoppat av vägverket.

Är den anmäld som stulen, och det upptäcks vid ursprungskontrollen i Sverige, är du blåst och fordonet konfiskeras av polis.

Kolla upp bilen noga, var säker på vad du gör (både livrem och hängslen)

Tommy. 8)

Link to comment
Share on other sites

Tack för vettiga synpunkter. Sitter pa ett internetcafe nu, och har inte chassinumret pa mig just nu, men jag har för mig att det finns en länk nagan annanstans pa denna hemsida, var man kan kolla detta i USA, om den blivit stulen etc. Lyckades dock inte hitta denna igar, tacksam om nagon kan meddela länken.

De 21 000 milen är alltsa inte det första jag ska oroa mig för :cry:

Link to comment
Share on other sites

Det kostar att kolla upp chassinumret men den är till 99% chans inte stulen i USA. Men man kan se om den har varit krockad etc i USA.

Tänk på att du ska bygga om den i Sverige och regga in. Sånt kostar och tar tid.

Du kan ju hitta Mustanger som gått 10k mindre för bara några tusen till:

http://www.blocket.se/vi/16852438.htm?ca=9_s

http://www.blocket.se/vi/16295880.htm?ca=9_s

Jag skulle lätt hellre satsa på en sådan.

Trygghet är värt några tusen extra.

Link to comment
Share on other sites

Har nu hittat länken till Autocheck, där man kan kolla historiken kring (amerikanska?) bilar. Antar att det gäller renoveringar, och kanske även ev stölder. 1FALP45XXVF140881 är chassinumret på bilen, gav 21 records på Autocheck, betyder detta att man inte bör köpa bilen? Har även tittat på en V6:a från 96, som försäljaren uppgav var från Japan, detta till trots gav det 1 träff på Autocheck, det kanske trots allt inte enbart är amerikansktillverkade bilar med där. Chassinumret på denna var 1FALP4445TF165367.

Är Autocheck bäst hemsida för att kolla bilhistorik, och får man då reda på ev stölder? Man lär så länge man lever. Tack igen på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen, Daniel. Vi verkar har skrivit samtidigt, men som du kanske såg på mitt senaste inlägg, är det ju 21 träffar på autocheck, så då kanske det inte är något kap. Du kanske har rätt i att det är vettigare att köpa något i Sverige, för det verkar ju inte som de bilar som importeras från USA till Estland behöver justeras alls beträffande belysning och annat som behöver fixas till, och det kan förstås vara kostsamt

Link to comment
Share on other sites

För att späda vatten på den östeuropeiska kvarnen så kan jag meddela att bilen är krockad:

05/14/2006 California

Police Report Accident reported

in Stockton, CA

Involving front or side impact

with another motor vehicle

09/26/2006 126,209 California

Motor Vehicle Dept.

Fairfield, CA New owner reported

SALVAGE TITLE/CERTIFICATE ISSUED

Du ska med andra ord nog inte köpa denna bilen.

Link to comment
Share on other sites

Stort tack för informationen, och din hjälp, Overlake. Hoppas de som säljs i Sverige inte är krockade lika ofta. Manuell växellada borde väl vara att fördra framför automat, eller hur? Om bilen är okrockad, exv v8 -97 ars modell, hur langt tror du den kan ga med normal körning.

Stort tack igen! Tur jag inte köpte grisen i säcken..

:oops:

Link to comment
Share on other sites

OK, om nagon har möjlighet att kolla upp denna VIN, är jag tacksam ännu en gang. Nytt objekt i Tallinn, men jag är förstas rädd att även denna kraschats tidigare i livet :? Denna verkar ha gatt 112 000 miles

Link to comment
Share on other sites

Den ser skum ut.

1994 Mustang GT Cab

Exporterad till Spanien 2002

DÅ vid export 2002 hade den gått 123840 miles

Så då har den alltså backats en del och antagligen körts endel ändå.

Så denna bil är NO-NO

Kanske dags att ge upp Östeuropa nu va?

Köp en bil i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Jag börjar nu överge Estland, och blickar istället västerut till Tyskland, där jag hittat ett intressant nytt objekt. Förhoppningsvis är det enklare där, och mindre risker för krockar. Om den är OK i Tyskland behöver man väl inte fixa till den på nytt i Sverige, det (godkänd belysning etc.) bör väl redan ha gjort i Tyskland.

Bilen är en 96:a V8, med VIN 1FALP45T1SF140129. Enligt säljaren behöver bara bakdelen av tygtaket (uppslitet) och förarsätet fixas till. Har enl annons gått 9100 km, men jag misstänker att det ska vara miles. återigen mycket tacksam om någon har möjlighet att checka upp denna VIN-kod.

Link to comment
Share on other sites

Du kommer behöva sätta dit sidoblinkers vet jag.

Sen vet jag ej om du måste göra resten med bullerintyg etc.

Risken finns.

Som sagt, bättre att köpa i Sverige. Speciellt när det gäller så pass "billiga" Mustanger. Finns ingen vinst riktigt att hämta in.

"You get what you pay for"

Bilen du kollar på i Tyskland verkar ha haft endast en ägare i USA.

Den hade när den lämnade USA gått 65350 miles

Link to comment
Share on other sites

Gäst

65350 miles är 10 500 mil......

Nu skall jag skriva några saker som jag tänker - när jag läser den här tråden... Inga peronliga påhopp och inga elaketer finns bakom eller är avsikten....bara mina tankar...

Jag undrar varför i hela friden leta utanför Svedala - där köparen inte kommer att se röken av säljaren. Här - på den inhemska maknaden - så ha man ju mycket större möjligheter att driva processer - om det skulle behövas - och man har gjort en kalkyl för den. (oftast meningslöst)

Dessutom - skulle jag hellre köoa en 15 000 mila bil om jag visste vem som ägt den - än en 3 000 dito med osäker (och svårbestämd) bakgrund.

En välskött bil kan ha gått hur långt som helst - och fortfarande vara som "ny" i motorn, (Jag menar inte slitdelar och åldrande bussningar).

Priserna är sakta - men säkert på väg ned. Bränslepriser, nya avgifter etc. kommer att påverka priserna på en musse med ca 15 % i höst och ca 8% i vår.

Please - let us know why....... Estonia, why Germany, why not US (importera själv det är väl 'ndå drömmen - en semster i amerikat och köpa sin egen bil av en stolt amerikan) why not Sweden :?::?::?:

Link to comment
Share on other sites

Nyfiken i en strut? Tanken att köpa bil i Estland är helt enkelt pga att priserna är mycket lägre, och jag tänkte att det nog skulle vara en smart idé att köpa bil där när jag ändå är där på semester. Trodde inte att bilarna skulle ha en sån tråkig historik som de visat sig ha, åtminstone de jag tittat på - söta utanpå men äckliga inuti.. Sen kan ju naturligtvis även bilar som finns i Sverige råkat ut för ett och annat, alla svenskar har säkert inte tänkt på att ha koll på bilhistoriken när de importerar bilen exv från USA, men du har ju en poäng i att det är lättare att driva ev processer i hemlandet, även om ju detta ofta inte ger något.

Någon som har möjlighet att checka VIN-koden 1FALP45XXTF146385 ? Stort tack för era synpunkter, råd och tips på denna tråd

Link to comment
Share on other sites

Nyfiken i en strut? Tanken att köpa bil i Estland är helt enkelt pga att priserna är mycket lägre, och jag tänkte att det nog skulle vara en smart idé att köpa bil där när jag ändå är där på semester. Trodde inte att bilarna skulle ha en sån tråkig historik som de visat sig ha, åtminstone de jag tittat på - söta utanpå men äckliga inuti.. Sen kan ju naturligtvis även bilar som finns i Sverige råkat ut för ett och annat, alla svenskar har säkert inte tänkt på att ha koll på bilhistoriken när de importerar bilen exv från USA, men du har ju en poäng i att det är lättare att driva ev processer i hemlandet, även om ju detta ofta inte ger något.

Någon som har möjlighet att checka VIN-koden 1FALP45XXTF146385 ? Stort tack för era synpunkter, råd och tips på denna tråd

Det finns bara två alternativ när det gäller mustanger

1) USA

2) Sverige

Antingen är det bara att lyssna in vad alla säger, eller så går du på en nit. Hur stora tecken skall man behöva skriva det med?

Speciellt med tanke på att det rör sig om så gamla bilar som finns i mängd redan i sverige. Hade det varit en Gt500 specialversion som bara finns i tyskland, må så vara. Men detta är en dussinbil i jämförelse.

Vi har fått in en del RIKTIGT sunkiga bilar i verkstaden från den här årsmodellen. Dom kanske ser fina ut i plåten, men dom är lika slappa som en tjack-hora från reperbahn när man kör dom.

Jag tycker personligen du ska provköra minst 5-6 bilar innan du bestämmer dig.

4.6L-motorn är mycket driftsäker. Det är det absolut sista du behöver oroa dig för. Det är egentligen bara insugen som kan spricka, men det är lättfixat även om det kostar lite.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har möjlighet att checka VIN-koden 1FALP45XXTF146385 ? Stort tack för era synpunkter, råd och tips på denna tråd

96:a GT

Inga rapporterade fel.

Hade gått 23629 miles när den lämnade USA för England 1999

Men som grufman säger, köp en i Sverige.

I slutändan så tjänar du inget på dom här gamla bilarna.

Link to comment
Share on other sites

Tack igen för alla svar och tips. Den sista VIN-ckeckningen gäller en bil i Sverige, så jag har som sagt övergett Estland. Nyare / dyrare mustang har jag inte råd med för närvarande, blir ju min andrabil, men det kanske blir lite lägre priser framöver om bensinpriser etc. fortsätter skjuta i höjden. Vi får väl se.

Link to comment
Share on other sites

Tack igen för alla svar och tips. Den sista VIN-ckeckningen gäller en bil i Sverige, så jag har som sagt övergett Estland. Nyare / dyrare mustang har jag inte råd med för närvarande, blir ju min andrabil, men det kanske blir lite lägre priser framöver om bensinpriser etc. fortsätter skjuta i höjden. Vi får väl se.

Det finns massor av sunkiga och massor av välskötta bilar där ute så det lönar sig att leta. Ibland får vi in bilar i verkstaden som är i nyskick trots 10 år på nacken, och emellanåt får vi in rosthögar som man med lätthet kan banka bort en hel hink med rost ifrån.

Jag tror personligen inte att priset på superfräsht och supersunkigt skiljer så värst mycket på en 10-12 år gammal bil. Satsa på en 96'a eller senare (eller om du vill köra v6 mot alla odds, en 95'a eller senare), dom har nämligen rätt diagnosuttag = mycket enklare att felsöka.

personligen skulle jag dock kika på en 99a eller nyare, dom är fina, om du har råd dvs.

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte förståt saken fel så har bilar som rullat i USA ofta gått väldigt mycket mer jämfört med vad bilar som rullat här brukar ha gått.

Så låga mil tycker jag alltid gör att man letar extra noga för att se om det verkligen är troligt att den gått så lite.

tycker måga 10000 milare ser väldigt ner körda ut för att gått så lite.

För mig ska en 10000 milar bil i stort sett se ut som ny för att jag ska tro på det.

Min är en lång milare med över 21000 mil på mätaren men rullar på utan några fel. Har hört ryckten om att 4,6 motorerna ska lätt klara 40000 mil utan annat än att byta insuget. Som några lugnade ord till dig mange68.

Dom sista raporterna i carfaxet på min har den rullat så mycket i USA att man nästan undrar om dom skruvat fram mättaren på den, men som han jag köpte den av sa, det är långt i USA med mycket landsvägskörning i lungt tempo.

Så var skeptisk till låga mil, förstår inte att det blivit en sån hysteri i det här landet att bilar ska ha gått lite. Undrar hur många det är som blivit lurade och kör runt i bilar som gått betydligt mer än vad mättaren visar. Har märkt att dom flesta bilar som är till salu i Sverige stannar på 20000 mil ovavsett ålder. Skicket är ju mycket mer avgörande än några siffror på en mättare.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...