Jump to content

Monteringsanvisning Air Condition


Michaelp

Recommended Posts

Hej!

Skulle behöva tips/råd var jag kan hitta info ang montering av AC och vad jag behöver tänka på.

Har en 64 1/2 convertible som ursprungligen hade ac monterat. Tyvärr plockade den förra ägaren bort och sålde den, har de 6st bladen på fläkten kvar. Har nu lyckats hitta korrekt agregat som ska sitta under instrumentbrädan, pump samt fästen. Det som fattas är kylare, filter och slangar men dessa går ju att köpa nytillverkade.

Verkar inte vara så vanligt med ac på dessa bilar då endast en bil i mustanghagen under helgens Power meet hade ac. Tyvärr så fick jag aldrig kontakt med ägaren för att ta bilder på monteringen.

Tacksam för hjälp med råd/bilder som kan underlätta återställandet.

Mvh

Michael

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för tipset till sidan, men de säljer eftermarknadsgrejer som inte har mycket likt med mina originalgrejer. Någon som vet någon bok som beskriver AC-montering och med mycket bilder? eller någon som renoverat sin AC och har tips och råd? Jag skulle vilja ha det monterat exakt som från fabrik med korrekta dragningar och upphängningar. Är en liten "originalnörd" :D:D Kom just in från garaget efter att ha rivit agregatet för rengörning och det satt 44-års damm i det........

Link to comment
Share on other sites

Tack Bige & John för tipset till sidan. Jag uppfattade inte att de även säljer och renoverar originalgrejer också. Denna kommer jag att ha stor nytta av så stort tack! :D

// Micke

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har en 1964 1/2 och tänker sätta in a/c .

Det verkar finnas olika utföranden på installation både med 1 och 2 st remmar till generator.

Tittar man på ebay så finns det en del bra bilder på mustanger till salu med a/c.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Cars-Tru ... .m14.l1308

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Cars-Tru ... .m14.l1318

Har en del bilder till som jag kan skicka.

mvh Olof

Link to comment
Share on other sites

Den Beig'a bilens uppsättning är korrekt. 64½ hade dubbel remskiva på generatorn och övre remskiva i gjutjärn.

Den harockså en York kompressor i aluminium - ngnstans kring modellåret 65 gick man ju ver till Tecumseh-kompressorn i gjutjärn.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Lyfter detta inlägg för jag är också i behov av lite bilder

Bilen är en senare 65:a cabbe med 289:a som det ska monteras original ac i.

Skulle behöva lite bilder runt generatorn och fästena på vattenpumpen, Både fram ifrån och ovan ifrån

Tack på förhand

Mvh

Mats Johansson

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det skiljer på fästena mellan 64½, 65/66 och 67 - kan också skilja inom resp årsmodell om du har servostyrning eller ej.

Generellt hjälper det inte med bilder på en 67 om du ska montera på en 64½-65 dvs om du ska montera originalgrejer till resp årsmodell.

(Det går ju förstås att montera en 67 AC på en 64½ om man vill och har en komplett...)

Köp Bob Mannels bok så finns all information där.

http://www.fordsmallblock.com/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...