Jump to content

Recommended Posts

Har ett skumt problem med min trumbroms, vänster fram.

Den började att ligga an en dag och jag antog att hjulcylindern börjat att kärva... Köpte en ny och den monterades utan problem :) ....

....Men problemet är kvar! :(

Efter lite felsökning visar det sig att trycket stannar kvar i hjulcylindern, bromsbackarna fjädrar inte tillbaka. Kan tillägga att högersidan fungerar utan problem, felet är alltså endast på en sida.

Vad kan det vara? Kan det vara smuts någonstans i bromssystemet som gör att det fungerar som en backventil?

:?::?::?::?:

Kanske är ute och cyklar nu - men vad händer om du vänder på den "gula" fjädern. Enl bilden ser det ut som den ligg an på bromscylindern och då lär den ju knyta sig själv så att säga och inte dra tillbaka backen korrekt.

bara en tanke....

Kanske är ute och cyklar nu - men vad händer om du vänder på den "gula" fjädern. Enl bilden ser det ut som den ligg an på bromscylindern och då lär den ju knyta sig själv så att säga och inte dra tillbaka backen korrekt.

bara en tanke....

Du är nog inte ute och cyklar de ska väl ändå vara likadana på bägge sidor

och sitta i rätt hål ;)

Att ha fjädern i rätt hööl är väl en smaksak men tycker det såg ut som man får lite annan frigång om man vänder öglan om... kommer inte ihåg hur det såg ut på min 67a men det funkar iaf..

Skulle nu montera bromsslangen, men det visade sig att jag fått fel slang...gängorna var inte samma :evil:

Angående frågorna om fjädrar.

Nej den gula fjädern ligger inte an. ( I min felsökning har jag dessutom, prövat att skifta plats på fjädrarna ). Jag har monterat precis som det satt förut. Jag har kört bilen i 4 år och det har fungerat fint förut, så jag hoppas fortfarande på teorin med "backventils" slangen.

Jag håller däremot med Janne om att fjädarna borde vara likadana på bägge sidor. Därför beställde jag nya fjädrar från HansenRacing men deras paket var exakt likadant som mina fjädrar med kort blå och en lång gul.

Jag har tittat på sprängskisser i lite mustanglitteratur och det verkar som att det original satt två lika fjädrar + en lång fjäder horisontellet mellan backarna under hjulcylindern. Denna lååånga fjädern har jag försökt att få tag på men har inte lyckats.

För övrigt är det en djungel det här med fjädrar. I NPD's katalog så finns det flera kit till samma årsmodeller och motortyper men olika dim på trummorna...

Bifogar några bilder...

Men åter till bromsslangen... När jag monterat av den gamla så visade det sig att det går att blåsa genom den , från bägge håll. Det talar ju emot att det skulle vara den. Eller är det annorlunda under fullt tryck?

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Hej.

Det händer att vajern till justeringen pajar när som,

om den gjort det så slutar justeringen att fungera,

detta betyder att det blir ojämn bromsverkan när

en sida funkar och den andra inte. :roll:

Det är faktiskt mycket vanligt att det blir fel på

självjusteringarna, inte bara problemet med vajer,

även rost som gör att det kärvar mm. :?

Justera själv bromsar istället och skippa

självjusteringar, bromsar är en av de viktigaste

funktionerna på en gammal bil, jag anser att

det är bättre att ha 100% koll inte alltid lita på

gammal automatik, vet att många håller med :)

Jag kollar alltid brommsar och funktion på våren,

justerar genom hål som finns på insidan nederkant

bromssköld, jag känner mig tryggare, desutom

så är det känslan av säkerhet och att kunna ta

med andra i bilen. ;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...